Hlavní obsah

Švéd si dovezl veterány na renovaci, úřad je označil za odpad a nařídil sešrotovat

21. 8. 2021, 11:45

Švédský obchodník s historickými auty a jejich restaurátor si dovezl několik starých „amerik”, aby jim vdechnul nový život ve stylu raggare. Správní úřad je však označil za odpad, a to patrně v rozporu s evropskou směrnicí.

Foto: Profimedia.cz

Pro někoho odpad, pro jiného cenný veterán k renovaci (Ilustrační foto)

Článek

Historická auta jsou snad ve všech částech vyspělého světa považovaná za technické dědictví. Majitelé si je hýčkají, staví jim muzea, ukazují je na přehlídkách. A ty můžou dosahovat olbřímích rozměrů i věhlasu, jako např. americké výstavy v Pebble Beach a The Quail v rámci Týdne aut v Monterey v Kalifornii, britský Festival rychlosti v Goodwoodu nebo italské Concorso d'Eleganza Villa d'Este.

Auta, která se na těchto akcích prezentují, jsou špičkově zrenovovaná a mívají cenu desítek, ba i stovek milionů dolarů a těžko by je někdo označil za odpad. Očividně až na švédské úřady, jak se ukazuje v nedávno medializovaném případu Švéda Janneho Karlssona, který provozuje firmu Old Cars Älekärr v Tidaholmu na jihu Švédska.

Ten si z americké Montany dovezl několik veteránů ve stavu před renovací. Šest z nich nechal poslat kontejnerem do Göteborgu. Celkem investoval asi 150 tisíc švédských korun (cca 372 tisíc korun českých) do cestování, nákupu aut a dopravy. Když ale měl zaplatit clo, začaly problémy.

„Zavolal mi celní správce, který se mě zeptal, jestli mám povolení k dovozu odpadu,” řekl Karlsson švédskému zpravodajskému webu Samnytt s tím, že nevěřil svým uším. Celníci později případ předali krajskému správnímu úřadu a ten rozhodl, že tři auta z roku 1959 – Dodge Coronet, Buick LeSabre a Ford Galaxie – jsou odpadem nebezpečným pro životní prostředí a musí být sešrotovány.

Foto: Profimedia.cz

Dodge Coronet z roku 1959 (Ilustrační foto)

S tím Karlsson samozřejmě nesouhlasí. „Není to barva, povrch, co určuje, jestli je auto hezké či dobré,” oponuje. Auta dovážel jako projekty k renovaci, takže neznalému oku se mohou jevit jako odpad. Po renovaci nicméně budou technicky v perfektním stavu, i kdyby na povrchu zůstala patina; Karlsson říká, že má rád auta s patinou. Ve Švédsku se tomuto stylu říká „raggare”.

Můj první Goodwood: Ten pravý sraz milovníků vůně spáleného benzínu

AutoMoto

Správní rada přitom dost pravděpodobně ve svém rozhodnutí udělala chybu. Odkazuje se na nařízení EU č. 1013/2006, které se věnuje pohybu vraků automobilů. Výslovně říká, že je-li vrak či nepojízdné auto importováno do EU s cílem ho opravit, takový import je dovolen. A přesně tohle je Karlssonův případ.

„Na úřadech sedí ekoaktivisté až do morku kostí, kteří zákony zcela ignorují,” Karlsson rozezleně komentuje rozhodnutí. Již se proti němu odvolal a pro svůj boj s úřady se snaží vybrat milion švédských korun (cca 2,48 milionu korun) na crowdfundingovém webu GoFundMe. Po šesti dnech kampaně je zhruba na jedenácti procentech.

Foto: Profimedia.cz

Buick LeSabre z roku 1959 (Ilustrační foto)

V popisku uvádí, že není s tímto problémem jediný, že „správní úřad rozhodl, že jde o odpad, nikoliv o auta, a to navzdory skutečnosti, že hospodářská komora určila, že jde o automobily a že musí být celně odbaveny”. Varuje před tím, aby se podobný postup nestal precedentem.

Ve věci už byla interpelována i švédská ministryně kultury a demokracie Amanda Lindová. Člen parlamentu někdejšího okresu Skaraborg, který dnes patří do regionu Västra Götland, v němž leží i město Tidaholm, Sten Bergheden označil takovou praktiku za nepřijatelnou s tím, že příslušný ministr to musí přezkoumat.

Nadšenec má v garáži filmové hvězdy, jeho klasické vozy si zahrály i v zahraničních trhácích

AutoMoto

„Péče o stará auta a jejich renovace do původního stavu je důležitá práce a zachovává naše kulturní dědictví. ...Nákup vozů z jiných zemí, které jsou poté renovovány, je něco, co se ve Švédsku děje už dlouho a díky tomu dnes máme mnoho pěkných aut z celého světa,” uvedl Bergheden pro web novin Lidköpingsnytt, který o případu také informuje.

Na problém na svém webu upozorňuje i Švédská asociace historických vozidel (Motorhistoriska riksförbundet), která sdružuje na dvě stovky klubů a na sto tisíc jednotlivých členů. Nešetří kritikou a píše, že švédská agentura pro ochranu životního prostředí se snaží de facto zastavit dovoz i vývoz historických aut do a ze země a že celní a krajské správní úřady „nejsou schopné odlišit importovaný objekt renovace od odpadu”.

Píše také, že ředitele agentury začátkem června žádala o jednání, ovšem prozatím není známo, zda k němu došlo. V každém případě fanouškům starých aut a automobilové historie nezbývá než držet palce, že Janne Karlsson i asociace dotáhnou boj do úspěšného konce.

Reklama

Výběr článků