Hlavní obsah

Nové limity spotřeby aut v USA jsou tvrdší, než se čekalo

Podle nových standardů EPA budou auta na amerických silnicích muset spotřebovávat nanejvýš 5,88 litru benzínu na 100 km v průměru všech vozů prodaných automobilkou v daném roce. Pravidla kritizují automobilky i někteří republikáni.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Že americká vláda vedená prezidentem Joem Bidenem z Demokratické strany přitvrdí v limitech spotřeby paliva automobilů oproti tomu, co požadoval republikán Donald Trump, bylo nasnadě. EPA (Environmental Protection Agency, česky Agentura pro ochranu životního prostředí) však v čerstvě odhalených limitech spotřeby předčila i to, co plánoval Barack Obama.

Limity emisí CO2, které budou muset nová auta splnit, jsou při vyjádření v mírách spotřeby 40 mpg, tedy 5,88 l/100 km. Podobně jako v Evropě budou takovéhoto čísla muset automobilky dosáhnout v průměru flotily svých prodaných aut, a to v roce 2026. Srpnový návrh na zpřísnění přitom zněl na 38 mpg, tedy 6,19 l/100 km, a za Donalda Trumpa zněl na 32 mpg, tedy 7,35 l/100 km.

Nová pravidla vejdou v platnost v roce 2023 a do roku 2026 znamenají snížení limitu emisí CO2 o 28,3 %. EPA předvídá, že se tak ušetří 3,1 miliardy tun emitovaného oxidu uhličitého do roku 2050. Kromě toho požaduje, aby v roce 2030 byla polovina všech vozidel prodaných v USA elektromobily či plug-in hybridy.

„Nastavujeme tvrdé standardy, které budou agresivně snižovat znečištění škodící lidem i planetě - a budou zároveň rodinám šetřit peníze,“ uvedl úředník Michael Regan z EPA v prohlášení. CO2 nepatří mezi emise považované za znečištění ovzduší a lidem přímo neškodí, je to „jen“ skleníkový plyn.

Zákaz spalovacích motorů může klima spíš zhoršit, míní automobilové sdružení

AutoMoto

Přísné limity spotřeby, či dokonce povinnost prodávat elektromobily, nicméně zdražují nová auta zákazníkům. Ti, nemajíce neomezený rozpočet, si tak déle nechávají svá starší a emisně horší auta.

„Finální pravidla emisí skleníkových plynů jsou agresivnější, než bylo původně navrhováno, a vyžadují zásadní zvýšení prodeje elektromobilů oproti současným čtyřem procentům v kategorii osobních a lehkých užitkových aut,“ uvedla v prohlášení Aliance pro automobilové inovace (Alliance for Automotive Innovation).

„Splnit tyto cíle bude nepochybně vyžadovat podpůrné vládní programy, včetně motivace spotřebitelů, výrazné zlepšování infrastruktury, požadavky na firemní flotily a podporu rozvoje americkým výrobcům a subdodavatelům,“ pokračovala.

Konečná sada pravidel ponechává v platnosti např. násobené započítávání prodaných elektromobilů či emisní kredity navíc za technologie, které pomáhají snižovat spotřebu aut, ale při standardizovaném měření emisí se neprojevují.

Přechod k elektromobilům v EU ohrožuje statisíce pracovních míst, tvrdí studie

AutoMoto

Kritika se neozývá jen ze strany automobilek. „Zatímco lidé obrací každý dolar, aby si mohli dovolit spolehlivou dopravu v atmosféře rostoucích cen benzínu, vláda uzurpuje více kontroly nad vozidly, kterými jezdíme do práce a vozíme děti do školy. Je to také radikální tlak na přechod na elektromobily, který učiní Ameriku více závislou na čínských dodavatelích a poškodí naši globální konkurenceschopnost,“ citovaly v minulosti noviny New York Times Cathy McMorrisovou Rodgersovou z Republikánské strany.

Naopak UAW (United Auto Workers, americká národní odborová organizace pracovníků v automobilovém průmyslu) nové limity podpořila, a to přestože masivní přechod na elektromobilitu podle jiných názorů znamená rušení pracovních míst až v řádech statisíců.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám