Článek
O LIFEcaru jsme již informovali, ale zprávy o voze byly velmi kusé. Vlastní zkušenost s tímto vozem je stokrát zajímavější než malá zpráva na zahraničním webu.
Vůz je totiž skutečně miniaturní. Popravdě řečeno, jsme ani nevěřili, že se dovnitř někdo může vejít, ale je tomu tak. LIFEcar je funkční prototyp, který Morgan připravil společně QinetiQ. Malé rozměry jsou zde proto, že není přece třeba pro zkušební kilometry zbytečnou zátěž velké karoserie.
Morgan LIFECarfoto: Novinky/Jan Čech
Superlehká konstrukce snýtovaných hliníkových plechů v třírozměrné kleci v sobě skrává velmi zajímavý systém pohonu. Na výstavě v Ženevě jsme poznali, že hlavním a málo propagovaným fenoménem je ultrakapacitní kondenzátor. Ten se potichu proplížil do hybridních motorů i elektromobilů. Nejedná se o nic jiného, než o náhradu těžkých a málo spolehlivých akumulátorů. Kondenzátor o vysoké kapacitě se dokáže nabít a zase energii předat během jízdy. Sám v sobě energii nenese delší dobu, ale s tou, kterou přijme dokáže okamžitě pracovat.
Morgan LIFECar
Toho je použito i u LIFEcaru. Palivové články dopované vodíkem vyrábějí elektřinu. ta se skladuje v kondenzátoru a ten jí přepouští k elektromotorům umístěným u kol.
Takže nic nového pod sluncem. Zajímavé však je to, že koncepce pohonu zabírá asi polovinu místa než u současných vodíkových paliv. Navíc má pohon na palivové články účinnost asi 45 %, což je proti spalovacímu motoru značný úspěch.
Dojezd vozu je na jedno naplnění obou nádrží ve vozidle celkem 400 km.