Hlavní obsah

Francie trestá prodeje zánovních elektromobilů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Francouzi, kteří svůj elektromobil pořízený s dotací prodají dříve než za rok či po 6 tisících ujetých kilometrech, budou muset dotaci vrátit. Toto omezení svobodného trhu je snahou regulovat přirozené chování spotřebitelů v dnešním světě, kde je možné lehce ojeté auto prodat za více peněz, než stálo jako nové.

Foto: Tesla

Tesla Model 3 (ilustrační foto)

Článek

Hovoří-li se o zákazech prodejů nějakých aut, většinou to v dnešní době jsou auta se spalovacím motorem a onen zákaz má přijít až za několik let. Francie však přichází s tvrdým omezením prodeje zánovních elektromobilů - samozřejmě, s určitými podmínkami.

Lidé nesmějí prodávat dále ty elektromobily, které si koupili s vládní dotací. Nesmějí tak učinit dříve než po jednom roce a 6 tisících najetých kilometrech. Pokud při prodeji není splněna byť jedna tato podmínka a majitel vůz prodá, onu dotaci musí vrátit.

Na elektromobil až 300 tisíc. Obce a úřady mohou žádat dotace na auta s alternativním pohonem

AutoMoto

Podle francouzského magazínu L'Automobile se množily případy Francouzů, kteří koupili teslu ve Francii, dostali dotaci a vůz záhy prodali jako lehce ojetý v zahraničí, kde byly ceny vyšší.

Francouzský systém bonusů a malusů při pořízení nového auta je známý jako jeden z těch v rámci EU, které dokážou s cenou nového auta zahýbat nejvíce. Nejvyšší „bonus“, jak ve Francii dotaci říkají, na elektromobily je ve výši 6000 eur (148 tisíc korun), naopak nejvyšší „malus“, tedy dodatečná daň za registraci vozidla s vysokými emisemi CO2, je až 20 tisíc eur (494 tisíc korun).

Francie a Německo jsou proti konci spalovacích motorů v roce 2035

AutoMoto

Onen nejvyšší bonus je kromě emisí CO2 limitován také pořizovací cenou vozidla, která nesmí přesáhnout 45 tisíc eur (1,11 milionu korun). Nad tuto hranici se snižuje. Tesla tedy do nedávného zvýšení cen ve Francii prodávala základní Model 3 za cenu těsně pod 45 tisíc eur.

Trh lehce ojetých aut v poslední době zažívá nebývalý rozmach a s ním spojený růst cen. Důvodem je nedostatek nových aut, případně dlouhá čekací doba na jejich dodání, a to do takové míry, že řada zákazníků nových aut je ochotná koupit i lehce ojetý vůz za vyšší cenu, když ho dostane hned.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám