Hlavní obsah

Elektromobily, které lze v Česku nabíjet nejrychleji

Novinky, Marek Bednář

Třebaže nejrozšířenější nabíječka elektromobilů u českých silnic nabízí 50 kW, dají se najít i stojany výrazně schopnější. A také auta, která je dokážou využít. Představujeme elektromobily seřazené na pěti příčkách, které na českém trhu nabízejí nejvýkonnější nabíjení.

Foto: Porsche

Porsche Taycan

Článek

Palivovou nádrž konvenčního auta naplníte za pár minut a v absolutních číslech není velký rozdíl, jestli tankujete 40- nebo 80litrovou nádrž. U elektromobilů to ale je trochu jinak - plné nabití baterie může trvat vážně dlouho.

Záleží při tom na několika faktorech, zejména však, jak velkou má baterie kapacitu a jaký nejvyšší dobíjecí výkon vůz podporuje. A také, samozřejmě, jaké možnosti dobíjení jsou na českém trhu k dispozici.

Po nedávném oficiálním vstupu automobilky Tesla na český trh jsou u nás oficiálně k mání všechny elektromobily, které si můžete koupit i v západní Evropě, snad vyjma nějakých britských, které se do zemí s pravostranným provozem nevyvážejí.

Který se tedy nabíjí nejrychleji?

Porsche Taycan

Foto: Porsche

Porsche Taycan

Jeden z nejschopnějších elektromobilů na trhu nabízí dvě verze baterie, Performance Battery a Performance Battery Plus. I s tou základní by byl hodně vysoko, verze Plus o kapacitě 93,4 kWh však zvládne nabíjecí výkon až 270 kW, takže se z 8 na 80 % dokáže nabít za pouhých 22 a půl minuty.

První jízda s Porsche Taycan: Elektromobil pro řidiče nabídne na okruhu až nepříjemný zážitek

Testy

Takový dobíjecí výkon samozřejmě nezvládá každá nabíječka. Umí ho dát ty v síti Ionity, které v Česku máme dvě funkční (v Berouna a v Nupakách u Prahy) a další tři ve výstavbě (dvě u Jihlavy, jedna pro každý směr D1, a třetí v Lovosicích), vždy po několika stojanech.

Tesla Model 3

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Druhé místo patří americké Tesle, a to Modelu 3, neboť ve verzi Long Range se 75kWh baterií zvládá nabíjení výkonem až 250 kW. Takový výkon nabízejí i Superchargery V3, tedy třetí generace.

Ty ovšem na českém území instalovány nejsou, máme tu „jen“ generaci V2, a to v provozu na čtyřech místech (ve Vestci u Prahy, v Humpolci, Brně a Olomouci, vždy po několika stojanech). Tato generace dává nejvíce 150 kW. Další dva Superchargery jsou u nás ve výstavbě (v Českých Budějovicích a ve Žďárku u Ústí nad Labem).

Foto: Tesla

Tesla Model S u Superchargeru v Arlingtonu v Texasu

Třebaže více aut se může v Česku nabíjet výkonem 150 kW a i ostatní Tesly papírově zvládají až 250kW nabíjení, Model 3 je na druhém místě osamocen. K nabíjení totiž používá konektor CCS2, který používají nabíječky Ionity.

Podle norského youtubera Bjørna Nylanda, který je dlouholetým zákazníkem Tesly, zajímá se o auta této značky do hloubky a dá se považovat za spolehlivý zdroj informací, si Model 3 je schopný z rychlonabíječky Ionity vzít až okolo 190 kW.

Pozoruhodné na tomto videu, které srovnává nabíjení Modelu 3 s Audi e-tron, je, že zatímco Audi se nabíjí 144 kilowatty ještě někde u 70% stavu nabití baterie, u Tesly výkon začíná klesat někde nad 40 procenty a na 65 procentech se dostává pod 100 kW. Audi tam klesá až při 82% stavu nabití baterie.

Modely S a X papírově také zvládají nabíjení až 250kW nabíječkou, ale nikoliv u stanic Ionity. Nepoužívají totiž konektor CCS2, nýbrž na něj potřebují adaptér - a ten se ukazuje být pomyslným hrdlem láhve, když s ním lze dosáhnout „jen“ 130-150 kW nabíjecího výkonu.

V Česku je nicméně možné je nabíjet na 150kW Superchargerech, takže vezměme v potaz těch nejvyšších 250 kW a usaďme Modely S a X někam mezi 2. a 3. místo.

Audi e-tron/BMW iX3

Foto: Audi

Audi e-tron Sportback

Třetí místo je sdílené dvěma konkurenty - e-tronem značky Audi a čerstvě představeným iX3 značky BMW. Zvládají totiž nanejvýš 150 kW dobíjecího výkonu; v případě e-tronu to platí i pro sportbacky a verzi S.

Foto: BMW

BMW iX3

Přesto tu rozdíly jsou, třebaže minimální. Při nabíjení maximálním výkonem značka Audi udává, že se 95kWh baterie e-tronů nabije z 5 na 80 % za 30 minut. BMW uvádí, že 80kWh baterii iX3 trvá nabití z 0 na 80 % za 34 minut. Protože ale málokdy člověk k nabíječce přijede s nulovým stavem baterie, považujme tato čísla za v podstatě stejná.

Škoda Enyaq iV/VW ID.3 Pro S/ID.4 Pro

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq iV

Mezi nejrychleji se nabíjejícími elektromobily v Česku se objevuje i nová elektrická škodovka - model Enyaq iV. Ten se 77kWh baterií zvládá dobíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 125 kW. Za 38 minut se tak má dle informací od výrobce dobít z 5 na 80 %.

Volkswagen ID.4 poprvé naživo: Překvapí prostorným interiérem

AutoMoto

Stojí na platformě MEB, kterou využívají také Volkswageny ID.3 a ID.4, a samozřejmě ji budou využívat i další elektromobily koncernu Volkswagen. Dva stroje ve Wolfsburgu ve verzích ID.3 Pro S a ID.4 Pro také zvládají nejvyšší nabíjecí výkon 125 kW.

Mercedes-Benz EQC/EQV

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

První dvě vlaštovky rodiny elektrických mercedesů, označené písmeny EQ, nabízejí baterii o kapacitě 80 kWh a nejvyšší nabíjecí výkon 110 kW. To znamená, že se z 10 na 80 % stavu nabití baterie dobijí za 40 minut.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQV

Model EQS a další elektrické novinky Mercedesu - v příštích letech jich má být řada - možná zvládnou i vyšší nabíjecí výkony, ovšem v současné době se na českém trhu neprodávají, ani nejdou, jako BMW iX3, předobjednat.

Nejrozšířenější nabíječky nestačí

Ovšem, tyto rychlosti nabíjení platí, pokud se zastavíte u nabíječek, které jsou schopny takové výkony podávat. Nejčastější rychlonabíječka u českých silnic, ať už od kteréhokoliv provozovatele, dává nanejvýš 50 kW nabíjecího výkonu.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Nabíjecí konektor CCS (na fotografii šedý) je pro rychlonabíjení nejrozšířenější. V Česku však většinou dává jen 50 kW.

V takovém případě jsou si všichni rovni - ani Porsche Taycan z ní nedostane víc. Automobilka uvádí, že nabití Taycanu z 5 na 80 % 50kW nabíječkou se stejnosměrným proudem bude trvat 93 minut.

Také by pořadí nejlepších vypadalo trochu jinak, kdybychom se bavili o nejrychlejším dobíjení střídavým proudem. To je zamýšleno pro použití doma přes noc, nikoliv na cestách, a proto je pomalejší.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám