Hlavní obsah

Elektrický hummer má být nesmírně těžký, řidičák na auto nebude stačit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Český řidičský průkaz skupiny B nebude stačit na řízení GMC Hummeru EV – ten má totiž vážit přes 4,1 tuny prázdný. Podle amerických odborníků na dopravu to může být ve spojení s obrovskou silou elektromotorů problém i z hlediska bezpečnosti.

Foto: GMC

GMC Hummer EV

Článek

Bude-li nějaký český fanoušek amerických aut chtít jezdit novým elektrickým hummerem po našich silnicích, bude muset mít řidičské oprávnění pro vozidla nad 3,5 tuny. Pohotovostní hmotnost vozu totiž bude 4103 kg, jak objevil web GM-Trucks.com.

Hummer se vrací jako elektromobil. Má tisíc koní a krabí mód

AutoMoto

V USA to takový problém není, běžný řidičák na osobní auto tam stačí do hmotnosti 10 tisíc liber, tedy 4536 kg, je-li řidiči méně než 18 let, a do 26 tisíc liber, tedy 11 793 kg, je-li řidič starší. Na náklad elektrického hummeru tedy čerstvým řidičům na tamních silnicích budou zbývat nějaké čtyři metráky, což není mnoho – ale prázdné auto se do limitu vejde.

K ohromné hmotnosti se přidává tisíc koní výkonu, které mají podle koncernu GM stačit ke zrychlení na „americkou stovku” 60 mph (97 km/h) za tři sekundy. Taková kombinace hmotnosti a výkonu je neobvyklá mezi osobními i nákladními auty – prvně zmíněná sice zrychlí stejně brutálně, ale váží méně než polovinu, takže při jízdě určitou rychlostí mají mnohem méně kinetické energie. Ta druhá jsou sice i násobně těžší, ale nedokáží tak zrychlovat. A hlavně na jejich řízení nestačí stejné „noty”, jako na fabii.

Foto: GMC

GMC Hummer EV

Web InsideEVs získal názor amerických odborníků na dopravu a ti vyjadřují určité obavy. „Je to ohromná spousta síly a ohromná spousta hmoty k hlídání. Mám podezření, že většina řidičů s tím bude mít určité nesnáze. Výcvik řidičů ve Spojených státech je už takhle neslavný, a přesto k řízení téhle věci na veřejných silnicích není třeba ničeho jiného než základního řidičáku,” odpověděl Sean Kane z organizace Safety Research & Strategies (Výzkum a strategie bezpečnosti).

„Skutečnost je taková, že jakékoliv vozidlo této velikosti a hmotnosti, nemá-li odpovídající bezpečnostní výbavu, může být nebezpečné pro ostatní účastníky provozu. Nicméně – zmínit akceleraci takového auta nezvýší bezpečnost,” poznamenává Jason Levine z Centra pro automobilovou bezpečnost (Center for Auto Safety).

Nový Hummer přijíždí jako elektrické SUV. Je menší a slabší, ale obratnější

AutoMoto

Koncern General Motors už zveřejnil seznam základní výbavy hummeru po stránce bezpečnosti. Seznam je vážně dlouhý a zahrnuje všechny běžné systémy pro předcházení nehodám s chodci i ostatními auty či aspoň zmírnění jejich následků, a to při jízdě dopředu i couvání. Také tu jsou hlídače mrtvých úhlů, dopravních značek, jízdy v pruzích a další podobné prvky.

Jake Fisher ze známé organizace Consumer Reports, která se věnuje testování řady výrobků, hmotnost samotnou jako problém nevidí, pokud jí odpovídají i ostatní prvky auta. „Těžší auta nemusí mít delší brzdnou vzdálenost, pokud jsou vybavena adekvátními brzdami a pneumatikami. Větší hmotnost znamená více kinetické energie k zastavení, ale také zvyšuje tření mezi silnicí a pneumatikou. Tyto síly se vyruší, pokud mají pneumatiky dostatečnou přilnavost,” říká.

„Co do ovladatelnosti, víc než hmotnost samotná záleží na tom, kde je umístěna. Vozidlo, které je těžké nahoře, bude náchylnější k náklonům karoserie, a hmotnost umístěná vpředu nebo vzadu může znamenat, že takovým autem je náročnější rychle zatočit. Ale když je hmotnost nízko a uprostřed, jako v elektromobilech, může ovladatelnosti pomoci snížením těžiště. To vylepší stabilitu i náklony karoserie,” vysvětluje dále Fisher.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám