Článek
Zatímco společnost Stellantis letos oznámila konec programu vodíkových automobilů krátce před plánovaným zahájením jejich výroby, automobilka BMW se naopak připravuje na příchod vozů s novou generací vodíkového pohonného ústrojí s palivovými články.

Testovací BMW iX5 Hydrogen je osazeno druhou generací vodíkového pohonného systému s palivovými články.
Mnichovská automobilka začala s vodíkovým pohonem experimentovat již v roce 2014, kdy jí však kompletní pohonné ústrojí dodala japonská společnost Toyota, se kterou kromě jiného spolupracovala například na vývoji sportovních modelů Supra a Z4. Výsledkem spolupráce byl prototyp vodíkového vozu BMW 535iA.
Na vývoji druhé generace už automobilka BMW pracovala ve větší míře sama, samotné vodíkové palivové články jí však stále dodávala Toyota. Druhá generace vodíkových palivových článků se pak dostala do flotily testovacích BMW iX5 Hydrogen, na kterých automobilka prováděla další vývoj.
Nyní se automobilka BMW pochlubila zahájením výroby prototypů již třetí generace vodíkových palivových článků, které by od roku 2028 měly pohánět produkční modely. Jejich produkce se v roce 2028 rozběhne v závodu Steyr.

Prototyp nyní prochází dalším testováním, výroba produkční verze začne v roce 2028.
Třetí generace vodíkového pohonu s palivovými články vznikala za spolupráce s automobilkou Toyota a slibuje několik zásadních vylepšení. Pohonné ústrojí by mělo být až o 25 procent menší, současně by však mělo nabízet vyšší výkon a díky vyšší hospodárnosti také delší dojezd.
Automobilka navíc hovoří o lepší integraci pohonného systému do architektury vozu, což by mělo v budoucnu nabídnout zákazníkům možnost vybrat si z pestřejší nabídky pohonných ústrojí. Zatím však nevíme, do jakého modelu bude nová generace vodíkového pohonného systému v roce 2028 poprvé umístěna.