Článek
Ve světě motorsportu je označení „Forza“ opravdový pojem, pod kterým se ukrývá nejenom jedna z nejznámějších automobilových her. Slovo forza pochází z italštiny a znamená sílu, moc nebo také výdrž. Ano, Honda definuje Forzu jako „vysoce výkonný stroj“ s jízdními (a brzdnými) vlastnostmi na úrovni sportovního motocyklu.
Design
Při pohledu zepředu je Forza skutečně „sexy“. Její robustní maska, agresivně působící světla a zrcátka umístěná vpředu vytvářejí skutečně sportovní vzhled. Denní, potkávací i dálková světla jsou samozřejmě tvořeny LED diodami. V základní výbavě je také elektricky nastavitelný přední štít s rozsahem 18 cm – jezdec si tak může kdykoliv během jízdy upravit výšku dle aktuálních podmínek.
Nastavení výšky se provádí v menu infotainmentu. Slabší verze Forzy mají k nastavení štítu vlastní páčku, ta ale u Forzy 750 slouží k ovládání tempomatu. Za jízdy se tedy musí jezdec šipkou vpravo dostat do nastavení, šipkou dolu do nastavení výšky plexi a to následně šipkou vpravo potvrdí. Pak už stačí jen šipkami nahoru a dolů upravit výšku do požadovaného stavu.

Honda Forza 750
Není to ideální proces, ale díky bohaté výbavě už výrobci jednoduše došly ovládací prvky, a musel tedy něco „schovat“ do infotainmentu. Naštěstí, tento konkrétní úkon nedělá jezdec příliš často. Z boku vypadá Forza 750 téměř jako běžný skútr s klasickým vykrojením karoserie na nohy řidiče.
Ve srovnání s mohutným předkem pak působí zadní 15palcové kolo až úsměvně, bohužel je to typický znak většiny skútrů a snahy o zachování kompaktních rozměrů. Pod sedlem se nachází typický úložný prostor, který pojme i větší integrální přilbu, a pozor – je osvětlený. Samotný úložný prostor i víčko nádrže se otevírají elektronicky, stisknutím příslušného tlačítka pod ovladačem zapalování.
Bohatá výbava
Pozorní čtenáři již zachytili, že je Forza 750 vybavena tempomatem. Ano, zní to jako výbavový prvek, bez kterého se většina majitelů skútru obejde, ale výrobce tím propůjčuje forze cestovní charakter. Pokud tedy nasednete na dálnici a je před vámi delší cesta, jednoduše zapnete tempomat a následně si levým palcem regulujete požadovanou rychlost. Když budete mít tu možnost, určitě to vyzkoušejte – je to stejně návykové jako v autě.
K základní výbavě patří i bezklíčový přístup, respektive ovladač Smart Key, který stačí mít v kapse. Po nasednutí na skútr stisknutím tlačítka „I push“ aktivujete zapalování a následně můžete startovat. Otočením kulatého voliče motor „zhasnete“ a vypnete zapalování. Jakmile se od motocyklu vzdálíte, přestanou samozřejmě fungovat i příslušná tlačítka na otevření víčka nádrže a schránky pod sedlem.
Posledním bodem výbavy je 5palcový infotainment s prostředím Honda Roadsync. Samotný displej je dobře čitelný, i způsob ovládání infotainmentu a pohybu v něm je spolehlivý. Trochu kostrbaté ale bylo spuštění navigace, respektive její synchronizace mezi telefonem (Samsung) a infotainmentem. Možná by pomohly další restarty či aktualizace, v každém případě si ale říkáme, že by podpora Apple Car Play a Android Auto byla tím nejlepším, co by Honda mohla udělat.
Je to skutečně skútr?
Před odpovědí na tuto otázku musíme zmínit ještě dvě důležité technikálie – motor a převodovku. Forzu 750 pohání nám již dobře známý a spolehlivý dvouválec o výkonu 43 kW, kterému jsme se blíže věnovali při testu Hondy NC750X. Tento motor je mimo jiné úsporný a ke skútru se se svojí spotřebou 3,8 litru/100 kilometrů skvěle hodí.
Možná častěji než při testu Hondy NC750X jsme sahali po voliči jízdních režimů, zejména pak po režimu sport. Ona městská „padesátka“ se pohybovala přesně na rozmezí 3. a 4. rychlostního stupně – a než nechat motocykl neustále řadit ve standardním režimu, bylo příjemnější zvolit sportovní režim, který si při této rychlosti držel „trojku“. Také odezva na plyn a akcelerace z křižovatek byla příjemnější a forza ukazovala svého sportovního ducha.
Fakt, že se na forze necítíte jako na běžném skútru, umocňuje i šestirychlostní automat DCT. Žádný otravný zvuk variátoru, ale plnohodnotná dvouspojka s řetězovým pohonem, která umí být plynulá i v opravdu nízkých rychlostech, což je ono typické popojíždění. Forza ale jistě nemá být pouze o technických vlastnostech a komponentech, ale o pocitech z jízdy. A ty jsou skvělé.
Na kvalitním povrchu je forza skvěle ovladatelný skútr, se kterým se budete s radostí vrhat do zatáček, křižovatek, výjezdů i nájezdů. Na její chování si zvyknete opravdu brzy a jediným strašákem budou ony rychlostní radary, protože městských padesát se na Forze 750 udržuje opravdu špatně, a pokud před sebou máte volnou silnici, velmi rychle se zapomenete.
Zejména ve sportovním režimu vám pak testovaná forza poskytne takový pocit a jistotu, který budete u jiných skútrů hledat jen těžko. O tom, že má forza sportovního ducha, skutečně není pochyb.
Co forze už tolik nechutná, jsou typicky rozbité okresky nejen Středočeského kraje. Na nich je forza relativně tvrdá a třese s vámi, jakoby chtěla utlouct ze smetany máslo. Alespoň že ani na dlažebních kostkách zde nic nevrže a nedrnčí, jako tomu bývá u menších a levnějších skútrů.
Závěr
Honda Forza 750 je motocykl, tedy skútr, který má dostatek výkonu na jakékoliv běžné použití a opravdu se nezadýchá ani na dálnici. Zejména tam pak využijete vysoké plexi, za které se lehkým přikrčením můžete schovat. Ano, asi to na skútru působí úsměvně, ale ať si ostatní říkají, co chtějí. I ve 130 se tak dá cestovat v klidu a relativním tichu. V tu chvíli navíc oceníte i zrcátka vytažená vpřed, díky kterým máte stále přehled o tom, co se děje kolem vás.
Z hlediska jízdních vlastností je Forza 750 skutečně špička, a pokud by jezdec mohl tenhle skútr nohama lépe obejmout (podobně jako nádrž u běžné motorky), výsledný sportovní dojem by byl opravdu stoprocentní.
Na co si však v redakci stále nedokážeme zcela odpovědět, je potenciál tohoto skútru. I přes bohatou výbavu a navzdory jeho univerzálnosti se ideální zájemce, zejména v této cenové kategorii, hledá těžko. Kdo bude chtít hbitý skútr, nepůjde po větším „cesťáku“, a naopak – kdo bude chtít jezdit na výlety nebo cestovat, ten zřejmě sáhne po plnohodnotném motocyklu.
Pro běžné zájemce o skútr, jako o levné městské přibližovadlo, Forza 750 skutečně není. Co ale můžeme říci s jistotou je, že si Forza 750 zaslouží označení kvalitního cestovního skútru se sportovním duchem, který dokáže uspokojit i náročnějšího zákazníka. Pokud máte rádi styl a nevadí vám si za něj připlatit, tenhle hybrid pro vás může být to pravé.
Honda Forza 750 | |
---|---|
Motor: | Kapalinou chlazený řadový dvouválec |
Zdvihový objem: | 745 cm3 |
Maximální výkon: | 43 kW při 6750 ot./min. |
Maximální točivý moment: | 69 Nm při 4750 ot./min. |
Průměrná spotřeba: | 3,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže: | 13,2 litru |
Pohotovostní hmotnost: | 236 kg |
Převodovka: | 6 st. automatická dvouspojková |
Délka × šířka × výška: | 2200 x 790 x 1480 mm |
Velikost přední pneumatiky: | 120/70-17 |
Velikost zadní pneumatiky: | 160/60-15 |
Cena testovaného motocyklu: | 292 900 Kč |