Hlavní obsah

Na STK každý rok? Senát odmítl návrh Evropské komise

2:09
2:09

Poslechněte si tento článek

Čeští senátoři odmítli zavedení každoročních technických prohlídek osobních a lehkých užitkových aut starších deseti let. Ve středečním usnesení se tak postavili proti návrhu Evropské komise, stejně jako to již dříve udělala vláda. Senát rovněž nesouhlasí s navrhovanými každoročními emisními kontrolami dodávek už pouhý rok od jejich první registrace.

Foto: Policie ČR

Policie poslala řidiče kvůli výfuku hned na STK

Článek

„Znamenalo by to jenom zátěž pro české občany a firmy,“ řekl ve středu senátorům ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Bezpečnosti silničního provozu, kterou argumentuje Evropská komise (EK), by to podle něj nepřineslo nic.

V Česku platí až dosud dvouletý cyklus povinných technických prohlídek. Četnost by měla podle Kupky zůstat na určení členských států. Podle návrhu EK je ale větší kontrola starších aut potřebná vzhledem k jejich horšícímu se stavu.

„Starší vozidla mají obvykle více závad, častěji se účastní nehod a představují vyšší podíl vozidel s vysokými emisemi. Každoroční kontrola starších osobních a lehkých užitkových vozidel může významně přispět ke snížení počtu nehod a škodlivých emisí,“ napsala Evropská komise.

Nová pravidla podle EK zohledňují narůstající počet elektromobilů na evropských silnicích a mají rovněž reagovat na nově vznikající technologie. Návrh má také zvýšit ochranu spotřebitelů před hrozbou stočených tachometrů.

Údaje by ale musely zaznamenávat i jiné subjekty než stanice technické kontroly (STK), což by podle Senátu vedlo k administrativní zátěži. Komise vyžaduje, aby členské státy zaznamenávaly údaje z počítadel ujetých kilometrů do vnitrostátních databází a v případě nové registrace je zpřístupňovaly ostatním členským státům.

Senát se zabýval také navrženou změnou emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na dosažení emisních cílů - místo nynějšího jednoho roku by to byly tři.

Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos. Senát to sice uvítal, v souladu s postojem vlády pokládá za vhodnější prodloužení období na pět let. „Budeme to prosazovat v rámci celkové revize emisních cílů,“ uvedl Kupka.

Anketa

Měly by se zavést každoroční STK u starších aut?
Ano
2,5 %
Ne
97,5 %
Celkem hlasovalo 7376 čtenářů.

Výběr článků

Načítám