Článek
„Znamenalo by to jenom zátěž pro české občany a firmy,“ řekl ve středu senátorům ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Bezpečnosti silničního provozu, kterou argumentuje Evropská komise (EK), by to podle něj nepřineslo nic.
V Česku platí až dosud dvouletý cyklus povinných technických prohlídek. Četnost by měla podle Kupky zůstat na určení členských států. Podle návrhu EK je ale větší kontrola starších aut potřebná vzhledem k jejich horšícímu se stavu.
„Starší vozidla mají obvykle více závad, častěji se účastní nehod a představují vyšší podíl vozidel s vysokými emisemi. Každoroční kontrola starších osobních a lehkých užitkových vozidel může významně přispět ke snížení počtu nehod a škodlivých emisí,“ napsala Evropská komise.
Nová pravidla podle EK zohledňují narůstající počet elektromobilů na evropských silnicích a mají rovněž reagovat na nově vznikající technologie. Návrh má také zvýšit ochranu spotřebitelů před hrozbou stočených tachometrů.
Údaje by ale musely zaznamenávat i jiné subjekty než stanice technické kontroly (STK), což by podle Senátu vedlo k administrativní zátěži. Komise vyžaduje, aby členské státy zaznamenávaly údaje z počítadel ujetých kilometrů do vnitrostátních databází a v případě nové registrace je zpřístupňovaly ostatním členským státům.

Senát se zabýval také navrženou změnou emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na dosažení emisních cílů - místo nynějšího jednoho roku by to byly tři.
Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos. Senát to sice uvítal, v souladu s postojem vlády pokládá za vhodnější prodloužení období na pět let. „Budeme to prosazovat v rámci celkové revize emisních cílů,“ uvedl Kupka.