Hlavní obsah

Test Mini Countryman s obytnou vestavbou: Hipster na čundru

SUV od Mini se ve své druhé generaci dočkalo faceliftu. Má skvěle naladěný podvozek a ještě více stylu. S vestavbou od české firmy Egoé Nest navíc funguje jako neobyčejný společník pro víkendový únik z velkoměsta.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Mini Countryman SD s vestavbou Egoé Nest

Článek

Druhé vydání „vesničana”, jak lze přeložit název Mini Countryman, je na trhu od roku 2017, na důkladnější facelift proto už byl nejvyšší čas.

Přichází v době, kdy už snad nikoho nedráždí, že tohle auto není tak úplně „mini”, největší a nejvšestrannější model značky si od roku 2010 dokázal vytvořit vlastní neopakovatelnou image. Nepodobá se žádnému jinému autu ve svém nesmírně populárním a nabitém segmentu.

K britskému stylu, který podobně překvapivě jako třeba u značky Rolls-Royce dokáže BMW z Mnichova stále konejšit více než důstojně, přidává i faktické výhody. Dokáže sloužit jako rodinný vůz nebo výletník mimo město, kde vozy této značky tráví nejvíce času.

Co je tedy stylovějšího, než zrovna tohle auto vybavit kuchyní, dětskou rozkládací postelí a střešním stanem? Jenže může něco takového fungovat? Nejprve popořádku, vůz jsem si přebral bez kempovacího vybavení...

Konfigurace hraje hlavní roli

Facelift přinesl countrymanu nové LED světlomety, stejnou technologií jsou vybavena i mlhová světla či zadní svítilny, do kterých se jako do posledního modelu značky dostává krásný symbol britské vlajky.

Nové jsou také nárazníky, ale změny snadno nepoznáte. Nebylo třeba, tohle auto zestárnout nestačilo. Na výběr jsou i nové laky karoserie, testovaný vůz v šalvějově zeleném laku vypadá skvěle, tento odstín jsem si v kombinaci s černými detaily opravdu oblíbil.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Mini Countryman SD

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Mini Countryman SD

Podobně odvážní můžete být i uvnitř, díky konfiguraci Mini Yours lze mít třeba i takovouto modrou prošívanou kůži. Je dokladem, že i zelené auto s modrým vnitřkem může vypadat výborně.

Krom malé aktualizace infotainmentu je důležitou novinkou i řidičův digitální přístrojový štít. Je zároveň i možná tou největší kaňkou na celém autě. Už jsem se o stejném prvku zmiňoval v testu elektrického hatchbacku Mini SE.

V době, kdy jsme obklopeni obrazovkami s rozlišením, které ani lidské oko nerozpozná, je rozostřený displej za volantem nepochopitelný. Možná za to může povrchová úprava, nicméně ani netřeba se na displej dívat příliš zblízka, abyste ve srovnání se skvělou grafikou centrálního infotainmentu, který obecně nemá chybu, viděli propastný rozdíl.

Podobné rozpaky ve mě budí head-up displej s průhledovým sklíčkem. Modernější verze promítaná na čelní okno ve vozech BMW je mnohem příjemnější na pohled.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Interiéru dominuje centrální kruhový prvek, ve kterém dělají displeji infotainmentu nově společnost moderněji vypadající dotykové plochy místo tlačítek.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Digitální přístrojový štít před řidičem vypadá, jako kdybyste si zapomněli vzít brýle, když je potřebujete. Ve srovnání s centrální obrazovkou má mnohem nižší rozlišení.

Modernizace samozřejmě nezasáhla do základních vlastností interiéru countrymanu. Typicky zkosené a zakulacené čelní okno nabízí skvělý výhled, sedadla jsou pohodlná a přitom podrží v zatáčkách.

Díky posuvné druhé řadě sedadel lze náramně volit mezi více než dostatečným místem pro zadní cestující a zavazadla. Pochvalu si zaslouží i celkové zpracování, materiály a atmosféra, kterou auto uvnitř vyzařuje.

Úsporně, jistě a zábavně

Testovaná verze SD je nejsilnější ze tří vznětových variant countrymanu. Vzhledem k tomu, že od roku 2025 tato značka přejde plně na elektromobily, je tankovat současné Mini z proklínané černé pistole až chuligánský zážitek, nicméně pohon funguje velmi dobře.

Dvoulitr o výkonu 140 kW, 190 koní, nově se startér-generátorem, má kultivovaný chod, široký rozptyl točivého momentu a především je skvěle sladěn s osmistupňovou samočinnou převodovkou. Řadí jemně, rychle a skvěle předvídá. I díky tomu tohle auto i s pohonem všech kol jezdí i pod šest litrů v kombinovaném režimu. V náročnějším cyklu počítejte se sedmi litry.

Ostré Mini John Cooper Works prošlo faceliftem

AutoMoto

I přes klady tohoto pohonu však pochopitelně může scházet bublání od výfuku a celkově náruživější projev zážehového dvoulitru ve verzích S či JCW, ale to už je věc osobních preferencí.

V rámci faceliftu automobilka zapracovala i na naladění odpružení, které je nyní dle mého názoru snad nejlepší ve svém segmentu. Dostatečně tuhé tlumiče umí skvěle krotit velká kola na krátkých nerovnostech i polních cestách, auto se málo naklání a v kombinaci s relativně přesným řízením má i toto největší Mini v sobě onen „motokárový pocit”, kdy příď nadšeně reaguje a vrhá se do každé zatáčky, přitom odpružení dovolí karoserii se lehce zhoupnout, dodat pocit pohodlí.

Jak využít Mini na max

V covidových časech se přímo nabízí vyzkoušet kempování. Pokud nejste fanoušky velkých karavanů a nevlastníte ani větší obytné dodávky typu Volkswagenu California, lze dobrodružným vozem učinit klidně i tohle Mini.

V Bílovicích nedaleko Uherského Hradiště jsem se zastavil pro dvě zásadní položky. Na střechu putoval stan Hussarde Duo od firmy Nait Up, kam české Egoe Nest instaluje pouze matraci a pro dva dospělé je více než dostačující. Ovšem to podstatné je třeba vměstnat do zavazadelníku.

Speciální box s kuchyní často využívají majitelé minivanů, či obecně větších aut, tento je upraven tak, aby se do countrymana vešel na centimetry. Při první instalaci stačí vyndat podlahu kufru a nastavit „nožičky” boxu tak, aby se vešel akorát. Poté jen zachytit v kotvících bodech auta a může se kempovat.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

K instalaci stačí běžně dva lidé...

Foto: Milan Lažanský, Novinky

...k prvotní zástavbě je ale potřeba na míru seřídit „nožičky”

Do kuchyňky se vejde neuvěřitelné množství spotřebičů a vychytávek. Plynové vařiče lze demontovat a vzít stranou, chytře je vyřešeno clonění od větru, ihned objevíte i schovaný dřez na vodu tlačenou vestavěným elektrickým čerpadlem. Najdete tu i úložný prostor pro chladicí tašku, držák na sekyrku nebo dokonce chytře schované prkénko s nožem.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Mini Countryman SD s vestavbou Egoé Nest

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Box se snadno zpřístupní zatažením za dva popruhy s pojistkou.

Nejvíce si cením toho, jak je produkt nejen chytře navržený, ale i kvalitně vyrobený. Voděodolné dřevěné plochy jsou precizně zpracovány a vše, co se pohybuje, je zajištěno pojistkou, což jistě předejde nejednomu nepříjemnému překvapení.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Část určenou k vaření lze pohodlně vyjmout a vzít s sebou na výlet.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Po vyklopení je součástí i prkénko s nožem. Místo si vymění se skládacím dřezem.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

V útrobách najdete nádrž na vodu, čerpadlo umí sát vodu i z větších nádrží pod úrovní zavazadelníku.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Namontovat lze krom kohoutku i improvizovanou sprchu – na špinavé holínky z výletu ideální.

Najít mimo kempy místo na to, abyste stáli rovně, měli hezký výhled, klid a pocit bezpečí, sice není jednoduché, ale když se vám to podaří, budete se při pohledu na tento povoz zaručeně usmívat. Takhle rozložený, s žebříkem na boku a s linoucí se vůní oblíbeného pokrmu z kuchyňky vytažené z kufru vypadá úžasně.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Větrné clony u vařiče zásadně pomáhají v otevřené přírodě.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Až budete večer chystat oheň, sekyrku máte s sebou.

Možná jste si všimli těch matrací nad kuchyňskou vestavbou. Pokud posunete přední sedadla zcela dopředu, lze z konstrukce vysunout dokonce i postel. Chce to malou instruktáž, ale za pár minut lze z několika dřevěných dílů složit bytelnou přistýlku. Asi je vám jasné, že především co do vzdálenosti ke stropu, ale i délce lože je tohle určené zejména dětem.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Při instalaci interiérové postele je potřeba začít nohami...

Foto: Milan Lažanský, Novinky

...připojit je k boxu...

Foto: Milan Lažanský, Novinky

...dřevěné panely rozšířit...

Foto: Milan Lažanský, Novinky

...a instalovat matraci.

Že countryman není nafukovací vám samozřejmě dojde už před výletem. Kufr máte plný kuchyně a matrací, pod ni se vejde jen pár drobností. Střešní box už vystrnadil rozkládací stan, takže ve finále je představa, že na „čundr” vyrazíte ještě se dvěma dětmi, docela zcestná.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Výsledná postel poslouží spíše dětem. Pokud vám kamarádi v dalším autě vezmou zavazadla...

Nějaká zavazadla přece jen potřebovat budete a k tomu v tomto případě slouží jen zadní sedadla. Tím pádem je lůžko v interiéru pasováno do role nouzové postele pro mladý pár, pokud se rozbouří silný vítr a nahoře se necítí komfortně. Případně pokud děti „určené” na spodní postel zahrnete bagáží nebo vám ta zavazadla vezmou kamarádi...

Na závěr je potřeba říci, že auto i vestavbu spojuje mnohé. Krom opravdového stylu, promyšlenosti a vnímané kvality je to samozřejmě i cena. Mini Countryman sice v základní výbavě s tříválcem o výkonu 102 koní přijde na 666 tisíc, ale verze SD už stojí 921 tisíc a to jste se ještě nerozjeli s příplatky. Střešní stan stojí 66 tisíc a box s kuchyní a rozkládací postelí 96 tisíc korun.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám