Článek
Značka Omoda, stejně jako sesterská značka Jaecoo, spadá pod čínský koncern Chery, jednoho z největších čínských výrobců automobilů, jehož působnost přesahuje i do jiných segmentů. I značka Omoda se má zaměřit na exportní trhy, orientuje se však na jiný typ zákazníků.
Zatímco Jaecoo by mělo cílit na zákazníky hledající robustnější a reprezentativnější vůz se schopnostmi mimo silnice, Omoda by měla oslovovat především mladší zákazníky, pro které má být stylovým společníkem. Ostatně výraz „Moda“ v názvu má odkazovat právě na moderní životní styl, zatímco písmenko „O“ údajně odkazuje na kyslík.
Zásadní rozdíl je patrný také při pohledu na zcela odlišný styl. Zatímco nedávno testovaný model Jaecoo J7 působil spíš konzervativně, Omoda 5 ihned zaujme nárazníkem s výraznou integrovanou mřížkou, kterou zdůrazňují stříbrné prvky, výraznými prolisy nebo specifickým spoilerem prodlužujícím linii střechy.
Přední světla jsou dělená, kdy na masku navazují tenké linky denního svícení. Hlavní LED reflektory jsou o kousek níž, v rozích karoserie. Jako většina crossoverů má i Omoda 5 oplastované lemy karoserie, stále však působí spíš městským dojmem, bez zbytečných terénních ambic. Podběhy standardně vyplňují 18“ lité disky s aerodynamickými tvary.
Odlišný i kabinou
Zásadní rozdíl je patrný také při usednutí za volant. Omoda 5 totiž spojuje 12,3“ přístrojový štít a 12,3“ infotainment do uceleného panelu vystupujícího z palubní desky a bohužel v žádné ze dvou nabízených výbav nenabízí head-up displej.
Ovládání je opět soustředěno především do dotykového displeje infotainmentu, což platí jak pro nastavení ventilace (ve vyšší výbavě dvouzónové), tak pro nastavení asistenčních systémů. Kapacitní jsou rovněž tlačítka na volantu, několik fyzických tlačítek ale najdeme ve středovém tunelu.
Zajímavostí je umístění voliče automatické převodovky do sloupku řízení a opomenout nelze ani kapacitní tlačítka nastavení hlasitosti médií a jasu displejů vlevo od přístrojového štítu. Samotné displeje potěší příjemnou grafikou, svižným chodem a překladem do češtiny bez výraznějších nedostatků.
Po stránce prostornosti musíme pochválit spoustu přihrádek v přední části kabiny, včetně dvouúrovňového středového tunelu. Přední sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou se snaží tvářit sportovně, nabízí ovšem příjemnou ergonomii a komfort. Celkově pak opět musíme pochválit kvalitu zpracování kabiny.
Trochu nepříjemným překvapením však bylo zjištění, že při výšce lehce přes 180 centimetrů nám nezbývá mnoho místa nad hlavou – a to vpředu ani vzadu. Je však otázkou, jak moc se na tom podepsalo střešní okno u vyšší výbavy. V podélném směru a pro ramena jsme měli stále místa dostatek.
Objem kufru automobilka v brožuře bohužel neuvádí, podle zahraničních zdrojů by se však měl pohybovat kolem 380 litrů, respektive 1000 litrů po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 60/40. Potěší přitom dvojité dno s dojezdovou rezervou, snadno využitelné tvary i téměř rovná ložná plocha po sklopení opěradel, zamrzí ale absence háčků na tašky.
Volným tempem
Zatímco Jaecoo J7 je dostupné s plug-in hybridním a čistě spalovacím pohonem, Omoda 5 nabízí čistě elektrický a čistě spalovací pohon. Nám dělala společnost spalovací verze, označovaná ICE, která je osazena 1,6litrovým turbem přeplňovaným čtyřválcem.
Výkon 147 koní, putujících vždy na přední kola (což je další rozdíl oproti Jaecoo J7), je u SUV s pohotovostní hmotností pod 1,5 tuny naprosto dostačující. Výhrady však máme ke standardně sedmistupňové automatické převodovce.
Ty se týkají především váhavých rozjezdů, zejména prodlevy mezi sešlápnutím plynového pedálu a momentem, kdy vůz prudce vystřelí vpřed. Zejména v městském provozu je podobné chování nešťastné. Zrychlení z nuly na 100 km/h značka uvádí za 10,1 sekundy.
Během jízdy už se převodovka chová kultivovaněji, místy však bylo patrné i podtáčení motoru, které zbytečně komplikovalo pružné zrychlení. Do práce převodovky přitom nelze kvůli absenci pádel na volantu zasáhnout jinak než navolením sportovního jízdního režimu.

Oproti Jaecoo J7 je však patrné citelné přitvrzení podvozku, který působí stabilněji a koncentrovaněji, stále však není náchylný k většímu propouštění hluku či rázů do kabiny. Při prudkých změnách směru jsou ale stále cítit náklony kabiny. Spíš než na svižné svezení se tak Omoda 5 hodí na pohodové korzování.
Průměrná spotřeba je bohužel dalším údajem, který v tabulkách značky chybí. V běžném provozu se však pohybovala kolem rovných 8 l/100 km, přičemž s trochou snahy se Omoda 5 dostala i na 7,5 l/100 km, naopak po svižnějším svezení se hodnoty spotřeby začaly přibližovat devítce. Nádrž standardně nabídne objem 51 litrů.
Láká cenou
Omoda 5 umí oslovit designem exteriéru, má velmi příjemný interiér a solidně odladěný podvozek. V kultivovanosti pohonného ústrojí sice stále zaostává za zavedenou konkurencí, rozhodně však nejde o žádnou tragédii. A navíc má jedno eso v rukávu.
Podobně jako Jaecoo J5 totiž Omoda nabízí až ohromující standardní výbavu za cenu od 669 000 korun. Testovaná výbava Premium za 729 000 korun pak přihazuje už jen pár komfortních prvků a jediným volitelným příplatkem zůstává lak. Klidu na duši navíc přispívá 7letá záruka do 150 000 kilometrů i asistenční služba 24/7.
Omoda 5 | |
---|---|
Spalovací motor: | 1598 ccm, přeplňovaný čtyřválec |
Max. výkon a točivý moment: | 108 kW (147 k)/neuvádí se |
Převodovka: | 7 st. automatická |
Poháněná náprava: | přední |
0-100 km/h: | 10,1 s |
Nejvyšší rychlost: | neuvádí se |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | neuvádí se |
Objem palivové nádrže: | 51 l |
Provozní/maximální hmotnost: | 1455/1849 kg |
Délka × šířka × výška: | 4373 x1824 x1588 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | neuvádí se |
Základní cena: | 669 000 Kč |
Základní cena testovaného provedení: | 729 000 Kč |
Cena testovaného vozu: | 747 000 Kč |