Hlavní obsah

Za volantem čínského BYD Seal 5 DM-i: Hybrid tasí silné karty

7:32
7:32

Poslechněte si tento článek

Čínská automobilka BYD pokračuje ve své expanzi na českém trhu představením již čtvrtého modelu, kterým je plug-in hybridní sedan Seal 5 DM-i. První jízda naznačila, že může být zajímavou alternativou k zavedené konkurenci.

Foto: BYD

BYD Seal 5 DM-i

Článek

Společnost BYD vstoupila na český trh v dubnu tohoto roku, kdy představila i první tři modely – dva plně elektrické a jeden plug-in hybridní. Nyní se nabídka rozrůstá o čtvrtý model, který opět sází na plug-in hybridní pohon, jehož popularita na evropských trzích stále stoupá.

Novinkou je sedan s označením Seal 5 DM-i. Zkratka DM-i přitom odkazuje právě na plug-in hybridní techniku Super DM (Dual Mode) schopnou fungovat jako sériový i paralelní hybrid. Jinými slovy – spalovací motor pod kapotou může buď pohánět přímo kola, nebo slouží pouze jako generátor elektrické energie pro baterii, která napájí elektromotor roztáčející kola.

Přes 1000 kilometrů

Než se ale vrhneme do technických detailů, sluší se doplnit, že vůz měří na délku 4780 mm a rozvor je dlouhý 4780 mm. Podobně jako další vozy značky byl navržen v duchu tzv. „oceánské estetiky“ a s důrazem na aerodynamiku, kdy koeficient odporu vzduchu činí Cx 0,29.

Pod kapotou je uložen 1,5litrový spalovací motor Xiaoyun, který se chlubí vysokou tepelnou účinností 43 procent a nabízí nejvyšší výkon 72 kW. Motor buď pohání kola, nebo nabíjí LFP baterii BYD Blade s kapacitou 18,3 kWh. Ta pak napájí elektromotor o výkonu 145 kW.

Systémový výkon vozu, putující pouze na přední kola, je solidních 156 kW a 300 Nm točivého momentu, což stačí ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy a dosažení maximální rychlosti 180 km/h.

Čistě na elektřinu přitom vůz slibuje kombinovaný dojezd kolem 100 kilometrů, respektive až 140 v čistě městském režimu (dle WLTP). Ještě působivější je však kombinovaný dojezd, kdy vůz s nádrží o kapacitě 48 litrů benzinu slibuje na jednu nádrž a plnou baterii ujet až 1050 kilometrů prakticky bez zastávky.

Spotřeba paliva by se totiž s plnou baterií měla pohybovat pouze kolem 1,7 l/100 km, zatímco s vybitou baterií kolem 4,8 l/100 km. Nabíjení baterie je podporováno při výkonu 6,6 kW a z 15 do 100 procent by mělo trvat necelé tři hodiny.

Vzdušná kabina

Kabina vozu je uspořádána velmi jednoduše a působí vzdušně, což umocňuje i standardní střešní okno. Před řidičem je pouze menší displej přístrojového štítu, zatímco dominantu palubní desky tvoří displej s úhlopříčkou 12,3 palce, který má funkci elektrického otáčení. Řidič si tak může vybrat, zda preferuje vertikální, či horizontální uspořádání.

Mnohem důležitější je ovšem fakt, že systém běží naprosto hladce a plynule, má moderní grafiku a absenci samostatného panelu ventilace se snaží nahradit alespoň praktickou zkratkou.

Potažením třemi prsty po displeji nahoru a dolů lze nastavovat teplotu, zatímco potažením do stran lze regulovat intenzitu ventilátoru. Nastavení ventilace navíc stále zůstává ve spodní části displeje.

Foto: BYD

Kabina je koncipována velmi jednoduše.

Středobodem středové konzole je pak volič převodovky s designem krystalu, který je lemován několika fyzickými tlačítky pro ovládání základních funkcí (přepínač hybrid/elektromobil, volič jízdních režimů atd.). Už v základu přitom vůz nabízí čalounění veganskou kůží, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče nebo bohatou paletu asistenčních systémů.

V oblasti prostoru se pak vozu také jen obtížně něco vyčítá. V přední části je dostatek odkládacích prostor, včetně prostoru pod středovým tunelem, a na obě řady sedadel se za sebe pohodlně usadí i průměrně vysocí dospělí cestující s výškou kolem 180–185 cm.

Zavazadlový prostor nabízí slušný standardní objem 508 litrů, jedná se však o vůz s klasickou karoserií sedanu, takže je potřeba počítat s omezenou velikostí nákladového otvoru. Díky sklopným opěradlům zadní řady, děleným v poměru 60:40, se však dá nákladový prostor zvětšit až na 1295 litrů.

Za volantem

Nový plug-in hybridní sedan jsme si mohli po prezentaci také krátce vyzkoušet na středočeských okreskách, kde poměrně rychle vyniklo komfortní nastavení podvozku. V kombinaci se standardně 17palcovými koly, obutými do pneumatik s profilem 55, totiž vůz bravurně filtruje a maskuje i větší nerovnosti na cestách.

Daní za vyšší komfort je však poněkud houpavější karoserie, která si příliš nerozumí s dynamickou jízdou. Ostatně ta příliš nesvědčila ani standardně obouvaným pneumatikám, které se ve svižněji projetých zatáčkách rychle ozvaly pískotem. Řízení má navíc celkem lehký chod bez větší odezvy.

Naopak velmi milým překvapením bylo naladění brzd, které mají čitelný a jasný nástup bez nutnosti zdlouhavého našlapávání brzdového pedálu. Příjemný je také rychlý nástup výkonu hybridního ústrojí, který je krásně cítit i při okreskovém maximu. Hybrid navíc plynule zvládal přechody mezi elektrickým a spalovacím pohonem.

Během jízdy jsme si také všimli příjemného odhlučnění kabiny nebo na dotyk příjemných materiálů. Trochu rušivě pak působí snad jen kamera instalovaná na levém předním sloupku, která nás při jízdě možná až zbytečně často upozorňovala na delší pohledy do infotainmentu místo na silnici.

První jízdy byly sice kratší, nicméně i tak stihly ukázat, že BYD Seal 5 DM-i bude velmi příjemným společníkem především při poklidnějším cestovním tempu, a to i na rozbitých silnicích. V klasickém týdenním testu pak budeme zvědaví především na spotřebu a jistotu vozu na dálnicích.

Foto: BYD

Zadní světla jsou propojená.

Zatím však plug-in hybridní sedan působil jako velice milé překvapení, a to obzvlášť při ceně startující kolem 739 000 korun v základním provedení Comfort, které ovšem nabízí poměrně bohatou výbavu.

Vyšší výbavový stupeň Design startuje na cenovce 790 000 Kč a přináší ještě elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce, 360° kameru, přední parkovací senzory, bezdrátovou nabíječku, osm reproduktorů místo standardních šesti nebo širší nabídku asistenčních systémů, včetně sledování mrtvého úhlu nebo asistence změny jízdního pruhu.

V konfigurátoru se navíc připlácí pouze za lakování (+19 000 Kč), tedy pokud se nespokojíte se základní bílou barvou.

Letos osm modelů

Značka má u nás zatím dva dealery, jednoho v Praze a druhého v Uherském Hradišti. Ještě letos se však jejich počet rozroste o autosalony v Brně, Olomouci, Ostravě a další zastoupení v hlavním městě. V Evropě už přitom značka BYD působí v 29 zemích a do konce roku chce mít přes 1000 prodejen.

Foto: BYD

BYD Seal 5 DM-i během prvních jízd působil jako velmi komfortní společník pro každodenní cestování, a to i na horších silnicích.

Značka také plánuje nabídnout i v Evropě bleskové nabíjení při výkonu až 1000 kW, které by mělo u nadcházející generace elektromobilů de facto srovnat časy nabíjení a tankování. Získat dojezd až 400 km by totiž mělo trvat jen kolem 5 minut. Vybudování těchto nabíječek však podléhá jejich certifikaci a bude vyžadovat nemalé investice i do infrastruktury. Na vybudování si tak budeme muset ještě chvíli počkat.

V blízké budoucnosti je však pro český trh zajímavější informace, že nejspíš již v září tohoto roku značka představí další model, jenž bude větší než Seal 5. Pravděpodobně by tak mohlo jít o Seal 6, plug-in hybrid dostupný jako sedan i kombi, který by mohl být konkurentem například pro Škodu Superb.

Do konce roku pak automobilka plánuje uvést na českém trhu celkem osm modelů, zatím však s jistotou nevíme, o jaké půjde.

Související témata:
BYD Seal 5

Výběr článků

Načítám