Hlavní obsah

Poprvé za volantem nové Škody Kodiaq: Prototyp v mnohém překvapil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V poslední fázi vývoje druhé generace Škody Kodiaq jsem usedl za volant a protáhl předprodukční prototyp po točitých silnicích ve francouzském pohoří Jura. I po zhlédnutí odmaskovaného vozu si troufám tvrdit, že většinu nedostatků současného kodiaqu se s novinkou podaří zahladit.

Škoda Kodiaq v maskovaném provedeníVideo: Škoda Auto/Novinky.cz

 
Článek

Až letos na podzim dorazí druhá generace kodiaqu a čtvrtý superb, půjde pravděpodobně o poslední škodovky svého druhu, tedy velké vozy se spalovacím motorem. Zatímco superb, který navíc dorazí i jako liftback, bude ve své střední třídě téměř osamocen, kodiaq dorazí do vysoce konkurenčního prostředí.

Oba modely využijí inovovanou platformu MQB. Rozvor kol zůstává u kodiaqu shodný, s délkou 4758 mm překonává novinka předchozí generaci o 61 mm.

Rozměry nové Škody Kodiaq (srovnání s předchůdcem)
Délka [mm]4 758 (+61)
Šířka [mm]1 864
Výška [mm]1 657
Rozvor [mm]2 791
Efektivní prostor pro hlavu v třetí řadě sedadel [mm]920 (+15)
Objem zavazadlového prostoru [l]910 (+75)

Novinku lze zatím oficiálně vidět jen v maskování, přičemž interiér zůstává zcela neodhalen. Vůz v jeho finální podobě jsem si nicméně již důkladně prohlédl, sdílet tedy mohu své první dojmy alespoň prostřednictvím tohoto textu.

Designovou revoluci jste zřejmě nečekali, ostatně kodiaq vedle chystaných šesti nových elektromobilů má zaujmout spíše konzervativnější klientelu. Odvaha i tak nechybí. Příď je agresivnější než kdy dříve, lamelami masky se protíná pás LED, tvořící tak samostatné tečky coby světelný podpis.

Foto: Škoda Auto

Boční okenní linie je zakončena chromovaným prvkem

Přední LED Matrix světlomety druhé generace s účinnějším vykrýváním okolního provozu se rovněž výrazně podepisují, a to díky zelenému prvku u čočky.

Kola mohou mít až dvacetipalcové disky, po vzoru fabie a dalších nových modelů s aerodynamickými kryty. Právě optimalizací proudění vzduchu se inženýři znovu velmi zabývali.

Na boku chystá Škoda překvapivý prvek, linie oken je zakončena chromovým trojúhelníkem namísto klasického sloupku. Zádi dominují svítilny, které nesou tradiční podpis písmene C, ovšem spodní část je propojena přes celou šířku. Škoda jen, že prostřední část nesvítí.

Díky za fyzická tlačítka

Zatímco dosavadní kodiaq se v interiéru drží velmi zpátky, novinka bude zajímavější. Tvarově se palubní deska inspiruje například v konceptu Vision 7S. Materiály jsou nejen ekologičtější, ale také příjemnější na dotek i pohled. Před řidičem se nachází plovoucí obrazovka, uprostřed zase 12,9palcový dotykový displej podobný enyaqu.

Nadšen jsem nicméně z nového konceptu ovládání ventilace, a nejen jí. Kodiaq nekráčí v přísně dotykových šlépějích enyaqu nebo octavie, nabídne nový koncept tří fyzických kruhových ovladačů, na nichž lze nakonfigurovat například ovládání teploty, intenzity ventilace či multimédií včetně hlasitosti. Funkce jednotlivého kruhového ovladače se mění jeho stisknutím. Geniální věc.

Škoda má novou znělku, připomíná Vltavu Bedřicha Smetany

AutoMoto

Středový tunel je čistší, i díky přesunutí voliče převodovky na sloupek řízení. Ostatně, vývojáři si to mohli dovolit, kodiaq již ve druhé generaci nepořídíte s manuální převodovkou.

Automobilka uvádí, že v sedmimístné verzi mají nyní cestující ve třetí řadě sedadel o 15 mm více místa nad hlavou, a to 920 mm. Objem zavazadlového prostoru zůstává velkorysý - 340 až 845 l u sedmimístné verze a 910 l u pětimístné verze.

Spalovací motory na svém vrcholu

Zcela nový spalovací motor dnes automobilky v podstatě nevyvíjí, ve vysokém tempu však dochází k modernizaci těch stávajících. Nový kodiaq se poprvé spolehne i na hybridní techniku.

Základem budiž mildhybridní patnáctistovka. Při rekuperačním brzdění, akceleraci v nízkých otáčkách či ke startování používá startér-generátor. V poslední verzi dokonce již vůbec nemá klasický startér jako alternativu.

Jde o příjemnou jednotku, která se snaží vypínat dvojici válců nebo rovnou všechny čtyři velmi často. Opětovné nastartování je však natolik rychlé, že to vůbec neobtěžuje.

Motorizace nové Škody Kodiaq
MotorPřevodovkaMax. výkon
[kW] [k]
Zážehový
1,5 TSI (mHEV)7 st. DSG110150
2,0 TSI7 st. DSG 4×4150204
Vznětový
2,0 TDI7 st. DSG110150
2,0 TDI7 st. DSG 4×4142193
Plug-in hybrid
1,5 TSI iV6 st. DSG150*204

Vyzkoušel jsem rovněž kousky se vznětovým dvoulitrem o 110 i 142 kW. Na ně jsou inženýři obzvlášť pyšní, protože představují vrcholnou evoluci vznětových jednotek. Skutečně, jde o nejen dynamické a úsporné diesely, ale dnes již i o jednotky s příjemně „měkkým“ chodem.

Velkou pozornost si podle vývojářů zasloužila sedmistupňová dvouspojková převodovka. Sám jsem často upozorňoval, že koncernové DSG, byť i tato robustnější verze se spojkami v olejové lázni, v některých situacích zmatkuje a především při popojíždění umí cuknout.

Škoda se snažila naladit novou evoluci této skříně tak, aby při rozjezdech simulovala měničový automat, jehož jemnosti se podařilo skutečně přiblížit.

Navíc je nyní DSG inteligentnější při náhlých změnách režimu či v úsecích plných zatáček, kdy si vyšší stupeň ponechává zařazený déle. Upřímně jsem osobně stále fanouškem hydrodynamických měničů, ovšem na této dvouspojkové převodovce bylo provedeno spoustu práce, funguje skvěle.

Alternativou, kterou zřejmě vyzkouším až v sériovém stavu, je zážehový dvoulitr o výkonu 150 kW. Kodiaq je také poprvé k dispozici jako plug-in hybrid s možností dobíjení ze sítě. Kombinace motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW a elektromotoru zajišťuje maximální systémový výkon 150 kW, který je přenášen na přední kola prostřednictvím šestistupňové převodovky DSG.

Vysokonapěťová baterie s kapacitou 25,7 kWh zajišťuje čistě elektrický dojezd více než 100 km a podporuje dobíjení střídavým proudem o nabíjecím výkonu 11 kW z wallboxů a dobíjecích míst. Rychleji lze baterii dobít stejnosměrným proudem s maximálním výkonem 50 kW na rychlonabíjecích stanicích.

Jistější

Inovovaná modulární platforma, kterou využije celá řada vozů včetně bratrského Volkswagenu Tiguan nové generace, znamená mnoho změn, včetně odlišných náprav, uchycení jednotlivých prvků a dalšího, vše za účelem vyšší tuhosti nebo snížení hmotnosti.

Také s sebou veze i novou generaci adaptivních tlumičů, nově se dvěma ventily umožňujícími plynule regulovat kompresi a odskok nezávisle na sobě. Kodiaq tak s tímto příplatkovým prvkem půjde regulovat nejen v obvyklých režimech Comfort, Normal a Sport, ale v patnácti různých módech od nejměkčího po nejtužší.

Foto: Škoda Auto

Na přídi má nový kodiaq inovované 2D logo, nápis bude náležet jen elektromobilům

Protože se vůz nachází v rané fázi vývoje, vyzkoušel jsem zatím jen základní mód Normal. Inženýři sice zdůrazňují, že nové tlumiče jim umožňují rozšířit spektrum chování auta, každopádně v základním režimu je kodiaq znatelně jistější ve srovnání s předchůdcem.

Fakt, že se méně pohupuje, ovšem neznamená, že by se silnicí nedýchal. Kola neodskakují ani na ostrých, krátkých nerovnostech, auto dobře zvládá i vlny uprostřed zatáčky. Podvozek je navíc na poměry třídy velmi dobře odhlučněn.

Příplatkové progresivní řízení, kterým byl prototyp rovněž vybaven, pak umožňuje méně pohybů volantem v technických částech, rovněž nastavení řízení se mi líbilo, je v rámci možností přesné.

Závěr

Na rozhodné soudy je v této fázi vývoje modelu příliš brzy. Krom zdařilého designu exteriéru a mnohem zajímavějšího, přitom ergonomicky přívětivého interiéru to však vypadá, že se lze těšit i na velmi jisté odpružení a podstatně lépe naladěnou dvouspojkovou převodovku.

To vše při zachování obvyklých silných vlastností velké škodovky, jako je celková praktičnost a prostornost. Kodiaq tak má našlápnuto k tomu, aby na poslední párty rodinných škodovek se spalovacími motory dorazil v nejlepší formě.

Většinu produkce Škody Auto po roce 2025 budou tvořit elektromobily

AutoMoto

Nejluxusnější Škoda Enyaq naživo: Béžová kůže a masážní sedačky

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám