Hlavní obsah

Alespoň jedna rychlonabíječka elektromobilů každých 60 km, nařizuje EU

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Evropský parlament schválil požadavky na zahuštění sítě veřejných nabíjecích stanic pro osobní i nákladní elektrická vozidla jako další součást plánu Fit for 55. Pro Česko to znamená zejména nutnost zřizování rychlonabíječek u dálnic.

Foto: IONITY, ČTK

Rychlonabíjecí stanice IONITY u D5 v Berouně (ilustrační foto)

Článek

Evropská unie schválila nové nařízení, které členským státům ukládá povinnost do tří let mít nabíjecí stanici pro elektromobily na každých 60 kilometrech hlavních silničních tahů. Zprávu přináší web iDnes.cz.

Finální návrh nařízení, o kterém se debatuje už od června letošního roku a který byl schválen, stanovuje uvedené vzdálenosti mezi nabíječkami jako povinné pro transevropskou dopravní síť TEN-T, což v Česku znamená zejména dálnice.

Auta se spalovacími motory ve hře i po roce 2035, ovšem na syntetická paliva

AutoMoto

Každá nabíjecí stanice má mít celkový výkon nejméně 300 kW a alespoň jedna přípojka u ní musí dávat nejméně 150 kW, a to do konce roku 2025. O pět let později, tedy do konce roku 2030, se požadavky na celkový výkon a počet 150kW přípojek zdvojnásobí.

V Česku stojí stovky nabíjecích stanic o výkonu do 100 kW, stopadesátikilowattových je v řádu desítek. Zcela však chybí na dálnicích D3, D4, D6, D7, D11 a na části D1 mezi Přerovem a Ostravou, nehledě na silnice prvních tříd, které ve velkých částech Česka jsou páteřními komunikacemi.

Nové nabíjecí centrum v Praze využívá recyklované baterie z enyaqů

AutoMoto

Požadavky se týkají také nabíječek nákladních aut, které mají být po 100 km do konce roku 2025 a po 60 km do konce roku 2030. Požadavky na tyto stanice jsou vyšší, celkový výkon má být 1400 kW a součástí musí být jedna 350kW přípojka.

EU myslí také na vodíkovou infrastrukturu. Do konce roku 2030 mají být podél hlavních tahů veřejné vodíkové čerpací stanice s nejvyšší vzájemnou vzdáleností 150 km. Stanice musí zvládnout tlak 700 barů, běžný pro osobní vodíková auta, jako je Toyota Mirai nebo Hyundai Nexo. V současnosti stojí v Česku jediná taková stanice, a to v Ostravě.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Nabíjecí stanice pro elektromobily

Reklama

Výběr článků

Načítám