Hlavní obsah

Auta se spalovacími motory ve hře i po roce 2035, ovšem na syntetická paliva

Tuzemské automobilky vítají, že EU zřejmě umožní prodej aut se spalovacím motorem i po roce 2035, pokud budou jezdit na syntetická paliva, tedy paliva vyrobená chemickou cestou, nikoliv z ropy. Dobrou zprávou podle nich také je, že se členské země dohodly na revizi emisních cílů v roce 2026 podle reálného rozvoje elektromobility.

Foto: Audi

První syntetický benzín

Článek

Ministři životního prostředí členských zemí EU se v noci na středu dohodli na výrazném zpoplatnění jakýchkoli emisí skleníkových plynů z nově prodávaných aut od roku 2035, které je vnímáno prakticky jako jejich zákaz. Výjimku mají mít vozy na syntetická paliva.

Zatímco běžné palivo, které do svých aut tankujeme dnes, vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise a vhodný výrobní proces z nich dělá uhlíkově neutrální palivo. Výhodou syntetických paliv je, že si vynutí pouze částečnou úpravu klasických spalovacích motorů a lze pro ně využívat současnou čerpací infrastrukturu.

Záchrana pro spalovací motory? Porsche začíná stavět továrnu na syntetický benzin

AutoMoto

Na syntetických palivech už nějakou dobu pracuje řada automobilek. Např. Porsche masivně investuje do továrny na syntetická paliva, která by za použití „zelené“ elektřiny získávala vodík elektrolýzou vody a oxid uhličitý by zachytávala ze vzduchu. Spojením těchto dvou prvků má vznikat čistý metanol, který tvoří základ syntetického paliva.

„Syntetická paliva mají 8–10 složek, kdežto dnešní běžné benziny 30–40. A protože je to umělý, syntetický produkt, nemáte žádné vedlejší produkty, je čistší, což je pro motor lepší. (...) Motor má pár koní navíc, takže jdeme správným směrem. Hlavně ale emise jsou nesrovnatelně lepší – méně pevných částic, méně oxidů dusíku,“ vysvětloval již dříve pro web Autocar Frank Walliser, šéf sportovních aut u Porsche.

„Při plném nasazení očekáváme snížení celkových emisí o 85 procent. Bereme-li v potaz metriku well-to-wheel (od zdroje ke kolu), kde se počítá přeprava paliva, globální dopravní řetězec a všechno kolem – je efektivnější celý proces. Metrikou well-to-wheel jsou syntetická paliva na roveň elektromobilům,“ řekl dále v minulosti Walliser.

Porsche věří syntetickému benzínu, investuje další miliardy

AutoMoto

Jinak na výrobu syntetických paliv jde firma Central African Renewable Energy, která operuje v Zambii. Benzín vyrábí ze starých pneumatik a plastových obalů. V současnosti zpracovává denně 1,5 tuny odpadu na 600–700 litrů nafty a benzínu.

Plasty a guma jsou tvořené dlouhými řetězci uhlovodíků, které lze zahřát a rozložit na něco, co se podobá ropě, což je v případě plastů a syntetické gumy to, čím byly na začátku. Několik společností po celém světě investuje do tohoto procesu, který zahrnuje spalování odpadní gumy a plastů.

Jak moc jsou takové projekty ekologické, je ale stále předmětem diskusí. K přeměně odpadu na palivo je zapotřebí velké množství energie a produkty vzniklé touto činností při spalování stále uvolňují do ovzduší oxid uhličitý.

V USA vzniká továrna na další syntetický benzín, úspory CO2 mají být ohromující

AutoMoto

Další nápad, jak v autech zachovat spalovací motory, má Toyota. Je jím spalování vodíku. Podle automobilky při něm nevznikají žádné emise CO2 a spalování je rychlejší ve srovnání s benzínem, což má znamenat lepší reakce motoru na povely řidiče.

Automobilka už motory, které spalují vodík, experimentálně používá při závodech. K nasazení do běžné produkce, pokud k ní vůbec dojde, je ještě dlouhá cesta.

Česko má první veřejnou stanici k čerpání vodíku. Stojí v Ostravě

AutoMoto

„Je důležité, že se uvádí přesné znění požadavku, který nemluví přímo o zákazu spalovacích motorů. A termín roku 2026, kdy bude cíle znovu vyhodnocen z hlediska dosažitelnosti je přínosný a pragmatický,“ řekl partner EY pro automobilový průmysl Petr Knap.

Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla je již jisté, že k roku 2035 bude zakázán prodej vozidel, která by spalovala klasická fosilní paliva. „Jako pozitivní vnímáme, že nakonec nepřevážily hlasy států volajících po výrazně přísnějších cílech,“ uvedl.

Rozhodnutí je podle Petzla dalším důležitým signálem nejen pro český průmysl, ale i vládu, aby co nejdříve začaly společně pracovat na podpoře této transformace. Prezident sdružení Martin Jahn v úterý uvedl, že větší problém pro autoprůmysl nyní představuje chystaná emisní norma Euro 7, která by v příštích pěti letech mohla znamenat konec některých menších modelů, jako je například Škoda Fabia.

Předseda podnikové rady Škodovky nastínil, jak náročné je přestavět továrny na výrobu elektromobilů

AutoMoto

Česko je podle Karolíny Topolové, generální ředitelky skupiny Aures Holdings, do níž patří mj. autobazary AAA Auto, z hlediska výběru pohonů při nákupu ojetých vozů velmi konzervativní. „Proto lze čekat, že se postupně bude zvyšovat poptávka po ojetých autech na benzín a naftu, což povede k dalšímu růstu jejich cen. Již nyní se setkáváme u zákazníků s obavami z vysokých nákladů přechodu na elektromobilitu, kterým chtějí čelit právě výběrem klasického automobilu, než se trh s elektromobily cenově přiblíží jejich možnostem,“ řekla Topolová.

Podle Adama Szabó, ředitele společnosti Driveto, která se zabývá operativním leasingem, se celý přechod zaměřený na elektromobily možná ještě odloží. A to především kvůli nedostatečné infrastruktuře, kterou elektromobilita vyžaduje, a zároveň kvůli cenové nedostupnosti elektromobilů samotných.

Anketa

Myslíte si, že používání syntetického benzínu je dobrý nápad?
Ano, zachrání zajímavá auta, i ta levná
91,4 %
Spíše ano, ale pouze jako doplněk masivní elektrifikace
4,6 %
Spíše ne, leda pro velmi úzké spektrum aut
2,1 %
Ne, elektromobily jsou jedinou cestou
1,9 %
Celkem hlasovalo 3360 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám