„Hlavním motivem je Karel IV. sedící před svatovítskou katedrálou na pozadí Karlštejna a gotických motivů. Karlův most se sem nehodil, i když byl součástí původního projektu. Most jsme nahradili myslím divácky vděčnějšími sochami. Zastoupen tu ale symbolicky bude, protože motiv Karlovy sochy jsme převzali právě z něj,“ popsal originální dílo sochař František Bálek.

Skulpturu českého krále a římského císaře, od jehož narození příští rok uplyne 700 let, doplňuje čtveřice královských manželek - Blanky z Valois, Anny Falcké, Anny Svídnické - matky krále Václava IV. a Alžběty (nebo také Elišky) Pomořanské proslavené lámáním mečů.

„Každé z Karlových manželek jsme dali její charakteristický symbol,“ přiblížil Bálek, který má zkušenosti s obdobnými díly na Slovensku. „Dělám to zhruba od roku 1989. Nejprve šlo o moji svatební katedrálu na tatranském Hriebenku,“ podotkl.

Sochař díky špindlerovskému ledáriu vytvořil světový unikát v podobě obří vitráže zavěšené do ledového gotického okenního rámu z katedrály sv. Víta.

„Jde skutečně o největší ledovou vitráž na světě. Nikdo neumí speciální vitrážní folie do ledu zavěsit, aby skutečně držely,“ tvrdí Bálek.

Tání soch je inspirativní

Království ledu skrývá před nepřízní počasí kopule klimatizovaného obřího stanu. Klimatizace udržuje vevnitř stálou optimální teplotu. Tvůrci ledové katedrály museli do nadmořské výšky 1190 metrů dopravit 40 tun ledu.

Část 120kilových ledových kvádrů zabalených do papundeklu vyvezly na špindlerovskou Pláň náklaďáky, zbytek v rámci zatěžkávacích zkoušek dopravila nová šestisedačková lanovka.

„Led vyrobily speciální továrny v Praze a Polsku,“ upřesnila Martina Klepšová ze Skiareálu Špindlerův Mlýn.

Dílo z ledu zákonitě s jarem zmizí. „Nijak mne to nemrzí, to je život. Naopak rád sleduji, jak počasí sochy mění, což je pro výtvarníka inspirativní,“ poznamenal Bálek.