Naučné a různě tematicky laděné stezky a značené cyklotrasy u nás zažívají velký rozmach už několik let. Potvrzuje to i vítězství Rychlebské cyklostezky v Olomouckém kraji v soutěži Nej místo Česka, kterou v roce 2013 vyhlásila agentura CzechTourism.

Soutěže se zúčastnilo dvacet tisíc lidí, vítězná destinace dostala téměř 29 tisíc hlasů, hned za ní byla Vinařská turistika jižní Moravy. Na hranici dvaceti tisíc hlasů útočilo i Café Fara na cyklostezce pod Pálavskými vrchy.

Jižní cíp Moravy ale neusíná na vavřínech a také pro rok 2014 chystá řadu novinek zaměřených především na rodiny s dětmi. Otevřou se tady nové trasy plné informačních a naučných tabulí.

„Ve všech obcích na jihomoravské Svatojakubské cestě z Brna do Mikulova mohou poutníci sbírat razítka do svých kredenciálů, vandrovních knížek. Otisky mají samozřejmě nejraději děti,“ říká Zuzana Vojtová, ředitelka Centrály cestovního ruchu jižní Moravy. Region sází i na mobilní aplikace, v rámci projektu Po stopách moderny tak bude zpracována i turistická nabídka kulturní stezky mezi Brnem a Vídní.

Sociální média digitalizace archívů či aplikace plánují využít na Vysočině nebo v Libereckém kraji. „Na námi spravovaných serverech budeme propagovat zejména naučné stezky, regionální výrobky, pěší turistiku a náš projekt Hřebenovka. Také se zaměříme na elektronické vydávání souboru naučných stezek, QR-kódy a virtuální prohlídky,“ upozorňuje Eva Hornová z odboru cestovního ruchu Libereckého kraje.

Jeseníky: roadshow

Jednotlivé regiony Česka hledají i další způsoby, jak přitáhnout turisty. Ve středních Čechách se tak zaměří na připomenutí 100 let od atentátu na Františka Ferdinanda d’Este.

Na Šumavě chce správa národního parku spustit síť regionálních restaurací, Českolipsko a Jizerské hory zase budou odhalovat tajemství dřeva během akce Po stopách letokruhů. Až na německou stranu se v Libereckém kraji dostanou turisté během zdolávání 150 kilometrů pěších a 120 kilometrů cyklistických tras v projektu Hřebenovka.

Zajímavý způsob, jak se zviditelnit, zvolil region střední Morava a Jeseníky, kde chystají roadshow. „V průběhu let 2014 až 2015 uděláme zábavnou pojízdnou prezentaci turistického potenciálu kraje. Chybět nebudou jak propagační tiskoviny, tak doprovodný program. Plánujeme takových show dvacet, například v Praze, Plzni, Hradci Králové nebo Ostravě,“ vyjmenovává Radek Stojan, který má v Olomouckém kraji na starosti cestovní ruch.