Hlavní obsah
Letadlo Piper PA-31 Navajo, které na lince operuje (ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz

Pilot minul letiště bezmála o 50 kilometrů. Usnul

O 46 kilometrů minul svou cílovou destinaci pilot australské společnosti Vortex Air. Na cestě z Tasmánie na King Island se mu totiž podařilo usnout, a když se probral, musel se otočit a vrátit se na letiště. Nyní ho vyšetřuje australský úřad pro bezpečnost v dopravě ATSB, píše server The Independent.

Letadlo Piper PA-31 Navajo, které na lince operuje (ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz
Pilot minul letiště bezmála o 50 kilometrů. Usnul

Podle vyjádření úřadu pilot usnul za kniplem a minul svůj cíl. Po probuzení a otočení letadla se mu ale podařilo bezpečně přistát. Přesto je incident vyšetřován jako závažný přečin, výsledek šetření by měl být znám v březnu příštího roku. Jelikož společnost Vortex Air nabízí charterové lety mezi Tasmánií a King Islandem, operuje pouze s malými letadly, která řídí jeden pilot a vejde se do nich jen devět lidí.

Piloti usínající v kokpitu jsou podle Independentu poměrně častým jevem. Zhruba 56 procent pilotů v průzkumu britské odborové asociace BALPA z roku 2013 přiznalo, že někdy při řízení letadla usnulo. A 29 procent z nich uvedlo, že při probuzení zjistilo, že jejich kopiloti rovněž spí.

Podle expertů je únava způsobená nedostatkem spánku mnohem větším rizikem než občasné usínání v kokpitu. „Žádný stroj se v historii letectví nezřítil jen proto, že by pilot usnul při řízení,“ uvedl bývalý pilot britského Královského letectva a redaktor serveru Flight Global David Learmount. „Nikdy se to nestalo. Ale nehody kvůli únavě? Těch bylo mnoho a mnoho.”

Většinou letadla stejně běží na autopilota, takže krátký šlofík nebývá zásadním problémem. Jelikož však přelet z Tasmánie na King Island trvá asi 45 minut, nezdá se to jako ideální trasa pro spánek.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků