Hlavní obsah

Návrat vzducholodí? Společnost je chce nasadit do několika let

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už v roce 2025 by lidé mohli opět létat vzducholoděmi. Nasadit je na krátké vzdálenosti a spoje mezi městy plánuje britská společnost Hybrid Air Vehicles, která už před několika lety představila prototyp Airlander 10. Zepelíny by byly dvojnásobně větší než běžná letadla a nabízely by podstatně větší komfort.

Foto: Profimedia.cz

Vzducholoď Airlander by se mohla začít pro komerční přepravu využívat už v roce 2025.

Článek

Moderní vzducholodě na hybridní pohon si kladou za cíl vrátit do nebe luxus a pohodlí. Pojaly by až stovku pasažérů usazených buď u velkých panoramatických oken nebo uprostřed paluby. Zepelíny by se měly využívat na krátké lety, předpokládá se, že především meziměstské. A v plánu je dostat je do osobní přepravy už v roce 2025.

„Po celé dekády znamenalo, že když se chcete dostat z bodu A do bodu B, musíte sedět v kovové rouře s malými okny. Byla to nezbytnost, ne vždy však radost,“ konstatuje šéf vývoje společnosti Hybrid Air Vehicles George Land. „V Airlanderu je zážitek příjemný, dokonce si ho lze užít,“ doplnil s tím, že hybridně-elektrický pohon je navíc ideální pro budoucnost bez uhlíkové stopy.

Foto: Profimedia.cz

Interiér láká na panoramatická okna.

Společnost doufá, že v roce 2025 bude vyrobeno alespoň 12 Airlanderů 10. Zepelíny by měly vyprodukovat až o 90 procent méně emisí než běžné letouny. Do roku 2030 by pak vzducholodě nabídly plně elektrickou konfiguraci.

Přetavit koncepty v realitu

Doletová vzdálenost by měla činit kolem 800 kilometrů, což je podle společnosti ideální právě na meziměstské linky. Příkladem je například Liverpool a Belfast nebo Seattle a Vancouver.

Koncept kabiny je navržen tak, aby nezůstalo pouze u hezkých obrázků, ale došlo i k jejich praktickému převedení do provozu. Zepelín se má pyšnit množstvím prostoru, aby se cestující necítili stísněně jako v klasických letadlech.

Vzducholodě byly populární zejména v první třetině 20. století. Jejich význam však postupně upadal a za konec éry dopravních zepelínů je považována katastrofa, k níž došlo v roce 1937, kdy ztroskotala vzducholoď Hindenburg.

Nadzvukovým letounem kamkoli na světě do čtyř hodin, plánuje společnost

Cestování

Reklama

Výběr článků

Načítám