Messinská úžina odděluje ostrov a Kalábrii od poslední doby ledové, a zatímco kontroverzní plány na zbudování mostu, který by obě pobřeží spojil, leží hluboko v šuplíku, architekti místo nich navrhují lanovku. Pokud by k realizaci došlo, tak by se zhruba 37 kilometrů dlouhá cesta z letiště v Reggio di Calabria do sicilského města Messina smrskla na méně než 30 minut.

S návrhem přišel architekt z Boloni Massimo Majowiecki, který stojí za některými významnými projekty poslední doby, které se v Itálii uskutečnily — například za novým stadiónem milánského Juventusu nebo budovou loňského Expa.

Levnější než most

„Co dělá projekt atraktivním je především to, že by vyšel mnohem levněji než stavba mostu,“ řekl italskému webu The Local Giambattista Ghersi, který je v týmu pracujícím na stavbě lanovky.

Náklady na projekt se odhadují na 700 miliónů eur (18,9 miliardy korun), což je jen zlomek z původních 8,5 miliardy eur (229,6 miliardy korun), které se stanovily na stavbu mostu.

Kalábrijské město Reggio di Calabria, na horizontu se rýsuje Sicílie.

Kalábrijské město Reggio di Calabria stojí na březích Messinské úžiny.

FOTO: Profimedia.cz

V případě, že se získají finance na realizaci, lanová dráha bude mít tři odlišné úseky. První povede 19,5 kilometru podél pobřeží Kalábrie, druhý 3,5 kilometru přes úžinu v jejím nejtenčím bodě a závěrečná, 13kilometrová část bude vystavena ze sicilského pobřeží do Messiny.

Kabiny by jely ve výšce 70 metrů nad mořem, nad zemí pouze 20 metrů. Po cestě by stálo mnoho stanic, které by spojily zhruba 40 měst na obou stranách moře.

Plány na stavbu mostu byly pozastaveny už před třemi roky po desetiletích slibů od vlády. Jeho konstruktéři jsou si však jistí, že nyní mohou uspět tam, kde neslavný most Ponte sullo stretto zklamal.

Projekt byl odhalen minulý měsíc. „Vytvořil by bezpočet pracovních míst pro zdejší komunitu a velmi by oživil italskou ekonomiku,“ vyjádřil se Majowiecki o pozitivech stavby.

Spojení chtěli už Římané

Sen o propojení Sicílie s italskou pevninou není ničím novým. Už staří Římané snili o stavbě plovoucího mostu z lodí a barelů a o tisíc let později v to samé doufali sicilští Normané.

Koncem 18. století byly vypracovány série plánů na mosty i tunely, ale nic z toho se neuskutečnilo. A v roce 1990 se italská vláda začala dohadovat o stavbě, která by se stala nejdelším visutým mostem na světě.

Ačkoliv byla na projekt v roce 2005 už najata i stavební firma, nakonec se od něj upustilo kvůli zpochybnění jeho užitečnosti a také kvůli vysokým nákladům.

Z Kalábrie na Sicílii momentálně jezdí trajekty, které unesou automobily i vlaky.