Hlavní obsah
Ve firmách se začnou častěji objevovat názorná značení bezpečných vzdáleností i pro zcela běžné činnosti, firmy pak mohou svým zaměstnancům nabízet například papírové ubrousky pro ovládání tlačítek společně užívaných přístrojů. Foto: ManpowerGroup

Jak bude vypadat pracoviště budoucnosti

Ač to dnes může znít trochu jako provokace, pandemie onemocnění covid-19 může do budoucna přinést i pozitivní změny do našich pracovních životů. V mnoha společnostech totiž může urychlit přechod k tzv. pracovištím/kancelářím budoucnosti, který by se jinak táhl nesmyslně dlouho. S odborníky jsme probírali, jaké změny můžeme výhledově v kancelářských profesích očekávat.

Ve firmách se začnou častěji objevovat názorná značení bezpečných vzdáleností i pro zcela běžné činnosti, firmy pak mohou svým zaměstnancům nabízet například papírové ubrousky pro ovládání tlačítek společně užívaných přístrojů. Foto: ManpowerGroup
Jak bude vypadat pracoviště budoucnosti

Předně, kancelář nebude nutně už jediným místem, odkud by zaměstnanci mohli pracovat. Díky virtuálním pracovním prostorům se mohou na podstatnou část pracovní doby přesunout do svých domovů.

„Studie společnosti Lifesize provedená v roce 2018 předpovídala, že práce na dálku by se mohla vyrovnat práci v kanceláři do roku 2025. Události kolem covid-19 však celý proces výrazně urychlily. Na základě současných trendů lze očekávat, že pracoviště po roce 2020 budou více přizpůsobena distribuované práci a vzdáleným pracovníkům,“ říká Michal Černý ze společnosti Audiopro, která značku Lifesize v ČR zastupuje.

Více v našem speciálu:
Koronavirus SARS-CoV-2 (2019-nCoV)

Rozkvět coworkingových prostorů

Během pandemie si tak spousta firem chtě-nechtě zkouší, jak zvládají organizaci práce svých zaměstnanců i na dálku. Tam, kde se tento systém osvědčuje, nebude možná do budoucna důvod dále držet velké kanceláře a v nich všechny pracovníky.

Zejména pro ty, kteří cestují z velké dálky, se může stát zajímavější cestou vytvořit jim v blízkosti jejich bydliště tzv. coworkingové zařízení.

To jsou plně, a především velice moderně zařízené a vybavené kancelářské prostory, kde si firmy mohou pronajímat jednotlivá pracovní místa. Výhodou pro zaměstnance je v podstatě stejný denní režim, jako kdyby dojížděl do zaměstnání, jen to má blíže k domovu. Pro firmu tkví výhoda v tom, že má kam umístit zaměstnance, ale nemusí se zabývat správou a zajišťováním chodu kanceláře.

Coworkingové kanceláře nabízejí rozličné druhy prostorů pro práci.

Foto: WeWork

Tím, že coworkingové kanceláře spravuje specializovaná firma, pro niž je provoz administrativních prostor hlavní náplní, lze očekávat, že bude nabízet pracoviště na nejmodernější úrovni. Počínaje zázemím, přes technické vybavení až po špičkovou hygienickou úroveň.

Před pandemií byly coworkingové prostory nejrychleji rostoucím typem kancelářských prostor v komerčních nemovitostech. Zatímco v současnosti představují méně než 5 % trhu, podle realitní společnosti JLL se očekává, že do roku 2030 budou tvořit 30 %.

Online setkání nahradí služební cesty

Stejným rizikem z hlediska potenciálního šíření nakažlivých chorob jako práce v hustě zařízených kancelářích se během pandemie ukázaly i služební cesty. Moderní technologie jasně ukazují, že velké množství z nich je už ve skutečnosti naprosto zbytečná.

Pracoviště po roce 2020 budou více přizpůsobena distribuované práci a vzdáleným pracovníkům.

Foto: Lifesize

„Zaměstnanci pracující na dálku se mohli bezpečně a efektivně setkat a spolupracovat tváří v tvář prostřednictvím videohovorů se svými kolegy, klienty a zákazníky. Vzhledem k tomu, že společnosti i nadále snižují náklady a optimalizují své rozpočty, mnoho odborníků věří, že služební cesty, tak jak jsme je ještě nedávno znali, se již nevrátí. Vzhledem k tomu, že se videokonference staly akceptovanou alternativou osobního setkání, v budoucnu se pravděpodobně dočkáme dramatického nárůstu virtuálních schůzek. Jedná se o nákladově efektivní způsob komunikace s lidmi po celém světě,“ dodává Michal Černý z Audiopro.

Konec open space kanceláří?

Plány otevřených kancelářských podlaží byly populární v 80. letech 20. století jako způsob, jak snížit náklady na nemovitosti, odstranit překážky mezi zaměstnanci a manažery a zvýšit týmovou spolupráci. V té době ovšem zaměstnavatelé nemuseli vycházet vstříc bezpečnostním pravidlům snižujícím rizika šíření pandemických chorob.

„Podle zkušeností organizací z celého světa lze prokazatelně onemocnění předcházet dodržováním doporučení RRR (ruce-roušky-rozestupy). Kancelářská pracoviště se tedy musí nutně změnit. Rozmístění nábytku, používání ochranných prostředků, roušek, plexiskel nebo rukavic, častější úklid a dezinfekce, nová filtrace vzduchotechniky, bezdotykové plochy, informovanost zaměstnanců, nová doporučení a pravidla pro setkávání v kanceláři a práci v týmech, nová pravidla home office nebo sdílení pracovních míst, nová pravidla pro setkávání se zákazníky, obchodními partnery nebo dodavateli,” říká Jaroslava Rezlerová, prezidentka Asociace poskytovatelů personálních služeb a generální ředitelka ManpowerGroup.

Čisté pracovní prostředí

Bez závislosti na velikosti kanceláří, v nichž sídlí zaměstnanci firmy, do budoucna lze očekávat zřetelný nárůst snah všech provozovatelů administrativních prostorů o zvýšení jejich hygieny a čistotu obecně. Minimálně některým úklidovým týmům přibude i nové vybavení.

„Kvalita řešení úklidu pro mnoho firem získala nyní na důležitosti. Mnoho z nich si uvědomilo, že některé mnoho let setrvačně používané formy úklidu nefungují. Nyní se objevují nové formy čištění prostor, jako je například čištění horkou párou, které nejen odstraní nečistoty, ale spolehlivě zabije většinu běžných bakterií a obalených virů,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Co bylo dříve výsadou, stane se mnohde normou

Jinými slovy, možnost pracovat na dálku, ať již z domova, nebo z pronajatého kancelářského prostoru v blízkosti bydliště, byla před obdobím pandemie mnohde chápána jako jedna z výsad pro zaměstnance. V blízké budoucnosti by se ale tento systém měl stát běžným standardem.

Tam, kde je občasné setkávání zaměstnanců potřebné, nebo jim to firma prostě bude chtít umožnit, lze čekat, že se zbaví velkých kanceláří a najde si menší, které bude intenzivněji využívat, například v kombinaci s tím, že zaměstnanci budou do kanceláře chodit jen některé dny v týdnu, a ti ostatní budou pracovat z domova.

Anketa
Jezdíte rádi na služební cesty?
Ano, moc rád/a.
17.2 %
Docela ano.
19.3 %
Ani ne.
7.7 %
Ne, ani trochu.
12.5 %
Nejezdím na služební cesty.
43.3 %
Celkem hlasovalo 1565 čtenářů.

Napište nám

Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?

Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků