Hlavní obsah
Dobrým tipem pro saunování jsou osušky a ručníky z froté tkaniny Prowell, která účinně saje vodu a zároveň zůstává z jedné strany suchá. Foto: Veba

Sauna je zařízení, které má blahodárný vliv na naše zdraví, především výborný preventivní účinek. Dopřejte si saunování třeba i v bytě, jde to!

Dobrým tipem pro saunování jsou osušky a ručníky z froté tkaniny Prowell, která účinně saje vodu a zároveň zůstává z jedné strany suchá. Foto: Veba
Horká relaxace v sauně přijde v zimě k duhu

Kromě klasické finské sauny, založené na principu opakovaného vyhřívání těla a následného ochlazování, našly v domácím prostředí uplatnění také infračervené prohřívací kabiny. Jejich výhodou je minimální prostor k instalaci, takže se dají umístit i do malého bytu.

Finská sauna Heikki poskytuje skvělou službu pro zdraví těla i mysli. Přitom je prostorově úsporná a její provoz v kombinaci s elektrickými kamny s nízkou spotřebou šetří i finance.

Foto: Mountfield

Suchá finská sauna

Při stavbě klasické finské sauny používejte dřevo kvalitní, trvanlivé ať odolné vůči vysokým teplotám. K obkladům se hodí skandinávský smrk (hladké světlé dřevo s minimálním obsahem pryskyřice) nebo kanadská borovice (lehce načervenalé dřevo bez suků).

Cuvier finská sauna na míru s čelní prosklenou stěnou bude chloubou každého domu či bytu.

Foto: Saunasystem

Pro vnitřní vybavení pak africká vrba abachi (dřevo s minimální tepelnou vodivostí), která chladí, takže dotek lavice s pokožkou těla je příjemný. Lze využít i tuzemské materiály, ty jsou ale pórovité, nemají potřebnou absorpční schopnost a mnohem dříve se opotřebují. Výhodnější a rychlejší než sauna svépomocí je stavba sauny na klíč od renomované firmy.

Kombinace saunování, masivního dřeva a pohledů do krajiny je nepřekonatelná a může ji poskytnout jen pobyt ve venkovní sauně.

Foto: Saunasystem

Jak saunu vytápět

Saunu vytápějte kamny s parním vyvíječem, schopnými kombinovat klasický suchý způsob vyhřívání s vlhkým prostředím mokré či parní lázně. Jejich součástí je nádobka na vonné esence. V sauně se dá topit i elektrickými kamny, na něž je možné položit lávové kameny nebo kameny z finské žuly a polévat je vodou.

V rodinných saunách se osvědčila kamna ovládaná panelem umístěná uvnitř. Topit se dá také elektronicky řízeným kontrolním panelem, který hlídá předem nastavené hodnoty a výrazně snižuje spotřebu energie.

Dopřejte si něco opravdu originálního, třeba unikátní saunu ve tvaru obřího soudku s efektivnějším vytápěním na míru pro 2 až 8 osob.

Foto: Caretta

V malých saunách, kde se používají topidla s výkonem do 3,6 kW (maximálně 4,5 kW), stačí k připojení zásuvka s napětím 220 V. Výkonnější kamna už vyžadují napětí 380 V.

V sauně se dá také topit dřevem, dokonce rašelinou i briketami, ale pak musí být kamna napojena na komín. Jestliže se rozhodnete pro kamna, komín musí splňovat všechny bezpečnostní podmínky. To je mnohem náročnější způsob vytápění než instalace elektrických kamen.

Nenáročná infrasauna do bytu

Pro infračervenou kabinu je charakteristická nízká spotřeba elektřiny, vyhřeje se za 5 až 10 minut a teploty uvnitř se pohybují od 40 do 60 °C.

Infrasauna Ruby je novinkou, která zaujme elegantními liniemi. Kabinu ze dřeva kanadského jedlovce lze instalovat do všech druhů temperovaných interiérů.

Foto: Mountfield

Přitom pocení v infrasauně je mnohem intenzivnější, jelikož záření proniká hluboko do tkání. Proto není nutné opakovat cykly prohřívání a ochlazení. Tento způsob saunování je vhodný pro všechny, kteří potřebují prohřát bolestivé svaly a klouby, vyhovuje sportovcům i lidem s nemocným srdcem, pro něž se finská sauna nehodí.

Infrasauna Pandora s kabinou z exotického cedrového dřeva tvoří díky skleněnému průčelí harmonický celek s interiérem domu.

Foto: Mountfield


Pozor na vlhkost

Vlhkost vzduchu v sauně by se měla pohybovat od 15 do 30 %. Vyšší vlhkost nemusí každý snášet. Na trhu je velký výběr vlhkoměrů nebo termostatů, které hlídají poměr mezi vlhkostí a teplotou. Při vyšší vlhkosti by mohlo dojít k přehřátí organismu.

 

Víte, že...

Délka pobytu v sauně je individuální. Po 15-20 minutách se tělesná teplota zvýší asi o 1,5-2 °C a začínají se ničit choroboplodné zárodky a viry.

Nejlepší poloha při saunování je vleže a vsedě.

Vhodné je pozvolné ochlazování, aby nedošlo k prudkému zvýšení krevního tlaku.

Saunujte se před večeří nebo dvě hodiny po večeři, před spaním i před masáží.

Saunování je nevhodné nebo zakázané po tělesné nebo duševní námaze, po vydatném jídle nebo nalačno, při virózách či zánětlivých onemocněních, u žen v období menstruace nebo v těhotenství!

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků