Hlavní obsah

Saunové rituály prospívají zdraví, dokážou zlepšit náladu i v teplých dnech

Saunování dnes mnozí odborníci považují za jeden ze základních pilířů zdravého životního stylu. Kromě posilování imunity, relaxace či dobré nálady má velmi pozitivní vliv i na detoxikaci organismu. Výborně tedy funguje i v boji proti celulitidě. Saunování ale není jen o pobytu v horké místnosti a následném ochlazení, je spjato i s celou řadou rituálů, které povyšují tuto aktivitu na umění, ve kterém dnes probíhá i mistrovství světa.

Saunové rituály prospívají zdraví, dokážou zlepšit náladu i v teplých dnech

„Saunovací ceremoniál by měl mít tři kola po deseti minutách,“ vysvětluje Ondřej Sochůrek, mistr ČR v saunování a jeden z účastníků letošního ročníku SaunaFestu, který probíhá od 5. do 7. dubna v Praze.

První kolo probíhá tak, že saunér polévá horké kameny speciální aromatickou esencí, kterou si sám připraví. Ta saunu provoní, zároveň se uvnitř zvyšuje vlhkost vzduchu. Saunér pak rozvíří vzduch pomocí ručníku – nejprve jím točí nad hlavou, čímž horko od stropu sauny „posílá“ návštěvníkům na záda. Následuje takzvaný parní náraz, tedy prudké ovívání ručníkem zepředu, které znásobí účinek horkého vzduchu na tělo a napomáhá otevírání pórů.

Následuje péče o pokožku. Každý saunér používá svůj oblíbený prostředek. „U nás používáme například med, sůl, cukrovou třtinu či jogurt. Velmi oblíbený je také peeling z rozemleté kávy nebo ovesných vloček,“ vyjmenovává saunér Jiří Malina z Wellnessu Horal ve Velkých Karlovicích.

Poté následuje druhé kolo – saunér opět polévá kameny esencí a víří vzduch ručníkem. „Právě práce s ručníkem je na soutěžích v saunových rituálech stěžejní pro hodnocení saunéra. Ti nejlepší jím dokážou doslova čarovat, aniž by se přitom byť jen cípem dotkli návštěvníků,“ upozorňuje Malina.

Při posledním, třetím kole se teplota v sauně přehoupne přes 95 °C. Posezení na horní lavici je už pouze pro silné povahy, na té nejnižší je procedura stále velmi dobře snesitelná. Při dalším parním nárazu dosahuje pocit horka takové intenzity, až naskakuje husí kůže. Pak saunér hosty „propouští“ a ti jeho náročný fyzický výkon zpravidla odměňují uznalým potleskem.

I saunování má svá pravidla

O benefitech saunování není pochyb. Vysoké teploty při saunování podporují činnost žláz s vnitřní sekrecí, podporují správnou funkci srdce a díky potu pomáhají odvést škodlivé látky přes kůži z těla ven.

„Při celoročním pravidelném saunování se zlepšuje termoregulace, proto také mnohem lépe snášíme výkyvy teplot. Jsme méně unavení, ale i méně nemocní,“ upozorňuje Pavel Hofrichtger, předseda České asociace saunérů.

Aby vše fungovalo, tak jak má, je ale zapotřebí dodržovat určitá pravidla.

Rozhodně neplatí, že čím déle v sauně vydržíte, tím více organismus pročistíte. „Doporučená délka pobytu v sauně se pohybuje od 10 do 15 minut dle jejího typu. Po prohřátí by mělo vždy následovat zchlazení v bazénku nebo sprše a následný odpočinek. Tento proces je pak vhodné opakovat alespoň třikrát,“ upozorňuje Petr Pavlacký z Aqualandu Moravia.

Důležitá je také pravidelnost. „Doporučuji vymezit si pro návštěvu sauny minimálně dvě hodiny alespoň jednou týdně. Do sauny nechoďte s plným žaludkem, ale také ne hladoví ani hned po velké tělesné námaze,“ radí Martin Pařízek, ředitel relaxačního centra L-Spa v Resortu Valachy.

Desatero zdravého saunování
1. Příjemně se nalaďte – zkuste zapomenout na všechny starosti, abyste dopřáli očistu nejen svému tělu, ale i mysli.
2. Než do sauny vstoupíte, umyjte celé tělo mýdlem a poté se osušte, abyste do sauny nevnesli vlhkost.
3. Plavky rozhodně nechte venku, ty do sauny nepatří! Není to hygienické, mohly by se navíc stát příčinou nepříjemných zapaření či vyrážek.
4. V sauně si z hygienických důvodů podložte prostěradlem celé tělo včetně chodidel.
5. Pohodlně se usaďte, nebo ještě lépe – lehněte si. Hlavu, tělo i nohy nechte ve stejné výšce, aby byly vystaveny stejné teplotě.
6. V sauně nemluvte, maximálně šeptejte. Sauna je klidovou zónou určenou pro relaxaci, kam hlasitý hovor rozhodně nepatří.
7. Dýchejte nosem. Pokud vás nosní vstup pálí, zakryjte si ho dlaní nebo se opláchněte.
8. Když se blíží konec saunování, sedněte si, promasírujte kůži dlaní nebo žínkou.
9. Po odchodu ze sauny ze sebe vždy nejprve ve sprše smyjte pot a teprve pak vyrazte do ochlazovacího bazénu (maximálně na 2 minuty).
10. Po ochlazení si na 15 až 20 minut odpočiňte a pak navažte dalším opakováním. Během jedné návštěvy saunového světa se doporučují alespoň tři opakování.

Po celou dobu saunování dbejte na přísun kvalitních tekutin – ovocných šťáv či minerálek, abyste doplnili vypocenou vodu, minerály, sůl a vitamín C. Po posledním opakování si dopřejte výrazně delší odpočinek minimálně na 30 minut. Ideálním doplňkem po saunování je navazující relaxační masáž.

SaunaFest – 50 zážitkových ceremoniálů v podání světových mistrů

Od 5. do 7. dubna probíhá v Aquapalace Praha největší událost svého druhu v ČR, SaunaFest 2018, který nabídne až 50 ceremoniálů, koupele v unikátním čanu pod otevřeným nebem, metličkování či akustické masáže, a to vše v mezinárodním podání.

Své umění zde široké veřejnosti ukáže i uznávaný malajský odborník na saunování Lay Pang Ong, mistři světa v saunových ceremoniálech Jiří Žákovský a Ondřej Sochůrek či další mistři svého oboru z Litvy, Belgie, Itálie, Německa, Nizozemí či z Ruska.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků