Rodina se dvěma dětmi postupně vykoupila pozemky ve strmém svahu, kde perspektiva stavění slibovala náročné terénní práce, složité konstrukce a velké výdaje.

Motivem, který vedl stavebníky k cíli i přes všechny obtíže, byla slunná jihozápadní orientace parcely, a především jedinečná poloha s panoramatickým výhledem na město s jeho nejvýznamnějšími body a jihomoravskou krajinou v pozadí.

Dominantou společného obývacího prostoru jsou obklady stěn a nábytkové prvky s dýhou tropického dřeva makassar, kterou můžete obdivovat i ve vile Tugendhat. Pečlivé opracování včetně dokonalé návaznosti kresby dřeva je zcela unikátní.

Dominantou společného obývacího prostoru jsou obklady stěn a nábytkové prvky s dýhou tropického dřeva makassar, kterou můžete obdivovat i ve vile Tugendhat. Pečlivé opracování včetně dokonalé návaznosti kresby dřeva je zcela unikátní.

Za hezkého počasí vidí rodina prakticky z celého domu nejen věže hradu Špilberk či katedrály svatého Petra a Pavla, ale i siluetu Pálavy. Stavebníci se na základě vlastního „průzkumu trhu“ obrátili na ateliér Kareš – Rais, jehož práce je oslovila.

Jídelní stůl na skleněné podnoži je analogií architektonického konceptu levitující desky. Obě sériově vyráběná osvětlovací tělesa jsou zajímavě zakomponována do sádrokartonových podhledů a vytvářejí originální solitéry.

Jídelní stůl na skleněné podnoži je analogií architektonického konceptu levitující desky. Obě sériově vyráběná osvětlovací tělesa jsou zajímavě zakomponována do sádrokartonových podhledů a vytvářejí originální solitéry.

Bíle lakovaná kuchyňská linka se skládá z kompaktní sestavy u stěny (s integrovanými dveřmi do technické místnosti) a ostrovního varného centra. Má příjemné rozptýlené osvětlení – LED zdroje jsou zapuštěny ve stropním podhledu za průsvitnou fólií Barisol.

Bíle lakovaná kuchyňská linka se skládá z kompaktní sestavy u stěny (s integrovanými dveřmi do technické místnosti) a ostrovního varného centra. Má příjemné rozptýlené osvětlení – LED zdroje jsou zapuštěny ve stropním podhledu za průsvitnou fólií Barisol.

Architekti Martin Kareš a Robert Rais, žáci profesora Ivana Rullera, jednoho z hlavních představitelů brněnské funkcionalistické školy, navazují na jeho tvůrčí principy a aplikují je tak, aby odpovídaly požadavkům současného standardu bydlení.

„Vilu jsme navrhli s odkazem na nejlepší tradice funkcionalistické architektury, včetně otevřené funkční dispozice s minimem vnitřních podpor, jednoduchého geometrického tvarosloví, hladkých sněhobílých fasád, přesahů střech, horizontálního prosklení a využití ušlechtilých materiálů, jako jsou travertin, makassarové dřevo či onyx, a dalších typických znaků tohoto architektonického stylu,“ říká na úvod Martin Kareš.

Nesnesitelná lehkost architektury

Vlastní stavba je umístěna v horní části pozemku u příjezdové komunikace. Velký terénní výškový rozdíl byl vyrovnán vytvořením terasy s obytnou částí zahrady a bazénem, která bezbariérově navazuje na dům. Je podepřena šestimetrovou železobetonovou opěrnou stěnou a pod touto terasou se skrývají technické prostory a zázemí zahrady.

V koupelnách architekti použili velkoformátové obklady a dlažby imitující mramor. Ostatní části domu krášlí přírodní travertin, v interiéru leštěný, v exteriéru s přirozenou strukturou.

V koupelnách architekti použili velkoformátové obklady a dlažby imitující mramor. Ostatní části domu krášlí přírodní travertin, v interiéru leštěný, v exteriéru s přirozenou strukturou.

Jednoduchá koncepce domu ve skutečnosti promyšleně reaguje na situaci na pozemku a na snahu poskytnout obyvatelům domu již ze vstupní haly a ze všech obytných místností zážitek neopakovatelného výhledu na město.

„Dům nemá být bariérou uzavírající kontakt s panoramatem města, ale má umožnit neustálé vzájemné prolínání interiéru a exteriéru po celý den a také vnitřní propojení mezi jednotlivými částmi dispozice,“ pokračuje architekt.

Z této myšlenky vznikl koncept dvou horizontálních desek, které nad sebou na pohled volně levitují a jsou propojeny pouze skleněnými plochami.

Makassar prochází celým interiérem včetně koupelen a ložnice majitelů v horním podlaží.

Makassar prochází celým interiérem včetně koupelen a ložnice majitelů v horním podlaží.

Architektonickou kompozici tvoří dvě navzájem kolmé obdélníkové hmoty, které se prolínají do tvaru připomínajícího písmeno T. V tomto průniku se nachází otevřená schodišťová hala, která rozděluje dispozici na tři funkční celky – v přízemí na společný obývací prostor a dětské pokoje, v mezipatře hlavní vstup a garáže, v horním podlaží odděluje hlavní ložnici a pokoj pro hosty, který nyní slouží převážně jako herna.

Každá dispoziční část je doprovázena potřebným zázemím – prostornými koupelnami, šatnami a dalším vybavením.

Hlavní roli v celém interiéru hrají výhledy ven, vybavení je redukováno na účelné prvky střízlivých tvarů z těch nejkvalitnějších materiálů. Jediným výrazným výtvarným činitelem je tmavá kresba exotické dýhy, která vyniká na pozadí bílých omítek či světlé travertinové dlažby.

Tradice i výhled do třetího tisíciletí

Realizovaný dům však není jakousi kopií prvorepublikové architektury. Cílem architektů byla transformace jejích nejlepších hodnot do současnosti, s využitím dnešních progresivních ekologických technologií.

Zdánlivá lehkost stavby je vykoupena technicky náročným statickým řešením. Nadstandardně zateplená fasáda má kvalitní panoramatická hliníková okna s izolačními trojskly a bezbariérovým elektrickým posuvným systémem.

Výhled ze střešní terasy ve 2. podlaží nejlépe ilustruje unikátní polohu parcely, která si vyžádala unikátní dům.

Výhled ze střešní terasy ve 2. podlaží nejlépe ilustruje unikátní polohu parcely, která si vyžádala unikátní dům.

Minimalisticky je řešen i bazén – vodní plochu zakrývá roleta zapuštěná v dřevěné palubě.

Minimalisticky je řešen i bazén – vodní plochu zakrývá roleta zapuštěná v dřevěné palubě.

Dům je vytápěn podlahovým vytápěním s tepelným čerpadlem a využívá rekuperace tepla. V létě interiér ochlazuje speciální systém vodního chlazení, integrovaný ve stropních podhledech, bez negativních účinků klimatizace.

O tepelnou pohodu a bezproblémový chod celé domácnosti se stará systém inteligentního řízení. Náročné dílo by se nikdy nepodařilo dokončit bez poctivého úsilí, vzájemného pochopení a souhry všech zúčastněných.

„Velmi si ceníme toho, že se majitel domu aktivně podílel na návrhu této konstrukčně a technologicky složité stavby a společně s námi věnoval velké množství svého času vymýšlení technických řešení, výběru technologií či interiérového vybavení. Organizoval subdodávky a denně dohlížel na průběh realizace. Výsledná podoba domu je mimo jiné výsledkem jeho velkého osobního nasazení,“ uzavírá architekt.

Jitka Pálková, www.mujdum.cz