Redaktorův první dojem z elektrokola, které si právě převzal od zástupce automobilky a potěžkal jej? Tíha. Bezmála dvaadvacet kilogramů je více než dost, jakkoliv baterie váží pouhých 2,6 kilogramu. Při jízdě na kole je ale znát každý gram, přestože v tomto případě jde o elektrokolo.

Na jeho vyzkoušení jsme měli začátkem září pouhé dva dny, pak se model Green E Line poslal na frankfurtský autosalon, aby zde občerstvil stánek mladoboleslavské automobilky. I tak ale pouhá dvacítka ujetých kilometrů naznačila mnohé.

Škoda Green E Line (elektrokolo)

Škoda Green E Line (elektrokolo)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Elektrický pohon BionX se na crossové kolo v tradičním bílozeleném provedení instaluje bez zásahů do rámu, což je výhoda proti konkurenčním systémům od Panasonicu či Bosche.

Máte také možnost jednoduše elektropohon vyndat a jezdit s popisovaným produktem jako na klasickém kole. Elektromotor BionX (8,8Ah/423 Wh) je integrovaný do náboje zadního kola, samotná li-ion baterie se pak nachází na rámu a lze ji uzamknout klíčkem či zcela vyndat z kola.

Škoda Green E Line (elektrokolo)

Škoda Green E Line (elektrokolo) – baterie na rámu kola, lze ji vyjmout i uzamknout.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Maximálně 25 km/h, pak bez elektřiny

Při 25 km/h se elektrický pohon vypíná, je to v souladu s vyhláškou platnou v celé EU. Pokud byste chtěli jezdit na elektrický pohon rychleji, musíte mít registrační značku a technicky by pak šlo spíše o elektrický motocykl než klasický bicykl.

Kolo jsme dle standardně dodávaného počítače rozjeli i na více než 30 km/h, o pohyb se ale v tu chvíli staraly výhradně cyklistovy nohy – pomocný pohon byl dočasně deaktivovaný. Vypnout jej lze i manuálně. Kolo má celkem 24 rychlostí, řadicí páky a přední i zadní měnič dodalo Shimano.

Škoda Green E Line (elektrokolo)

Škoda Green E Line (elektrokolo) – počítač nabízí klasické funkce - aktuální či průměrnou rychlost či úroveň nabití baterie. Dojezd v km se nedozvíte.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Maximální dojezd činí 105 km, hodně ale záleží na profilu trati i na stupni pomoci cyklistovi – jednoduše můžete přepínat mezi čtyřmi stupni (35, 75, 150 nebo 300 procent). I v prudkých kopcích stačí třetí stupeň, na rovinách se dá v pohodě jezdit s „dvojnásobnou“ pomocí, je to podobný pocit, jako kdyby vás někdo držel za sedlo a běžel za vámi. Při maximální elektrické pomoci činí dojezd pouhých 40 kilometrů.

Baterii můžete kromě standardního dobití z elektrické sítě (dobíječka je samozřejmě součástí balení) dobíjet i rekuperováním, to když jedete z kopce nebo si chcete více „máknout“. To pak zažijete pocit podobný při šlapání na rotopedu, přičemž opět můžete zapínat úroveň rekuperace ve čtyřech krocích.

Škoda Green E Line (elektrokolo)

Škoda Green E Line (elektrokolo)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Nabití baterie za 3–4 hodiny

Samotné nabití li-ion baterie (2,6 kg, kapacita 423 watthodin) trvá 3–4 hodiny, výrobce udává, že vydrží 1000 nabíjecích cyklů. To je jednou tolik, než kolik udává Bosch u svého elektropohonu, nutno však dodat, že toto řešení má rychlejší nabíjení (2,5 h) a delší dojezd (až 145 km).

Škoda pro své elektrokolo, které dodalo rakouské KTM (použitý rám KTM TrekkingAluminium 6061), zvolila znamenitý základ, tomu však odpovídá i vysoká pořizovací cena. Bezmála 66 tisíc korun je hodně, byť za své peníze dostanete špičkovou techniku.

Škoda Green E Line (elektrokolo)

Škoda Green E Line (elektrokolo) – systém BionX v zadním náboji kola

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:elektromotor, 250 W + cyklista
Max. výkon:síla cyklisty + 35–300 %
0–100 km/h:-
Nejvyšší rychlost:25+ km/h
Průměrná spotřeba:dojezd 105 km
Pohotovostní/užitečná hmotnost:21,7 kg / 120* kg (*odhad)
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:65 990 Kč