Článek
Redaktorův první dojem z elektrokola, které si právě převzal od zástupce automobilky a potěžkal jej? Tíha. Bezmála dvaadvacet kilogramů je více než dost, jakkoliv baterie váží pouhých 2,6 kilogramu. Při jízdě na kole je ale znát každý gram, přestože v tomto případě jde o elektrokolo.
Na jeho vyzkoušení jsme měli začátkem září pouhé dva dny, pak se model Green E Line poslal na frankfurtský autosalon, aby zde občerstvil stánek mladoboleslavské automobilky. I tak ale pouhá dvacítka ujetých kilometrů naznačila mnohé.
Elektrický pohon BionX se na crossové kolo v tradičním bílozeleném provedení instaluje bez zásahů do rámu, což je výhoda proti konkurenčním systémům od Panasonicu či Bosche.
Máte také možnost jednoduše elektropohon vyndat a jezdit s popisovaným produktem jako na klasickém kole. Elektromotor BionX (8,8Ah/423 Wh) je integrovaný do náboje zadního kola, samotná li-ion baterie se pak nachází na rámu a lze ji uzamknout klíčkem či zcela vyndat z kola.
Maximálně 25 km/h, pak bez elektřiny
Při 25 km/h se elektrický pohon vypíná, je to v souladu s vyhláškou platnou v celé EU. Pokud byste chtěli jezdit na elektrický pohon rychleji, musíte mít registrační značku a technicky by pak šlo spíše o elektrický motocykl než klasický bicykl.
Kolo jsme dle standardně dodávaného počítače rozjeli i na více než 30 km/h, o pohyb se ale v tu chvíli staraly výhradně cyklistovy nohy – pomocný pohon byl dočasně deaktivovaný. Vypnout jej lze i manuálně. Kolo má celkem 24 rychlostí, řadicí páky a přední i zadní měnič dodalo Shimano.
Maximální dojezd činí 105 km, hodně ale záleží na profilu trati i na stupni pomoci cyklistovi – jednoduše můžete přepínat mezi čtyřmi stupni (35, 75, 150 nebo 300 procent). I v prudkých kopcích stačí třetí stupeň, na rovinách se dá v pohodě jezdit s „dvojnásobnou“ pomocí, je to podobný pocit, jako kdyby vás někdo držel za sedlo a běžel za vámi. Při maximální elektrické pomoci činí dojezd pouhých 40 kilometrů.
Baterii můžete kromě standardního dobití z elektrické sítě (dobíječka je samozřejmě součástí balení) dobíjet i rekuperováním, to když jedete z kopce nebo si chcete více „máknout“. To pak zažijete pocit podobný při šlapání na rotopedu, přičemž opět můžete zapínat úroveň rekuperace ve čtyřech krocích.
Nabití baterie za 3–4 hodiny
Samotné nabití li-ion baterie (2,6 kg, kapacita 423 watthodin) trvá 3–4 hodiny, výrobce udává, že vydrží 1000 nabíjecích cyklů. To je jednou tolik, než kolik udává Bosch u svého elektropohonu, nutno však dodat, že toto řešení má rychlejší nabíjení (2,5 h) a delší dojezd (až 145 km).
Škoda pro své elektrokolo, které dodalo rakouské KTM (použitý rám KTM TrekkingAluminium 6061), zvolila znamenitý základ, tomu však odpovídá i vysoká pořizovací cena. Bezmála 66 tisíc korun je hodně, byť za své peníze dostanete špičkovou techniku.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | elektromotor, 250 W + cyklista |
Max. výkon: | síla cyklisty + 35–300 % |
0–100 km/h: | - |
Nejvyšší rychlost: | 25+ km/h |
Průměrná spotřeba: | dojezd 105 km |
Pohotovostní/užitečná hmotnost: | 21,7 kg / 120* kg (*odhad) |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 65 990 Kč |