Hlavní obsah

Škoda Auto loni zaznamenala pokles, konec roku ji ale plní optimismem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Automobilka Škoda v loňském roce na českém trhu i celkově zaznamenala pokles, ovšem důvodem byl nedostatek čipů, který několikrát zastavil výrobu, nikoliv nezájem zákazníků. V rámci celého českého trhu drží s modely Fabia, Octavia a Kamiq první tři příčky na trhu.

Foto: Škoda

Škoda (Ilustrační foto)

Článek

Nedávno skončený rok 2021 byl pro řadu automobilek obtížný kvůli krizi na trhu čipů a mladoboleslavská Škodovka není výjimkou. V rámci celého světa prodala o 13 % méně aut, 878 tisíc, než v prvním covidovém roce 2020. Český trh osobních aut nicméně v loňském roce rostl, o 2 % oproti roku 2020 na 207 tisíc aut, a v kombinaci těchto pohybů je pokles Škody na domácím trhu menší - jen 5 procent na 71 tisíc aut.

Automobilka to oznámila na výroční tiskové konferenci s tím, že nejhorší měsíce z loňského roku pro ni byly srpen, září a říjen - tehdy byl pokles největší i kvůli odstávkám výroby. V listopadu a prosinci už byl zase zaznamenán růst, což Škodu naplňuje optimismem. Za zmínku stojí také historicky rekordní počet objednávek nových aut na českém trhu za rok - 107 tisíc.

Škodu Auto stále brzdí nedostatek čipů, odstávek využívá k investicím a úpravám

AutoMoto

Počet nově registrovaných škodovek v ČR v loňském roce znamenal tržní podíl 34 %. To je o 3 % méně než v roce 2020, ale na úrovni posledního předcovidového roku 2019. Nejoblíbenějším modelem v rámci celého českého trhu byla Škoda Fabia s 8 % trhu, následovaná octavií se 7 % a kamiqem s 5 %.

V prodejích se zatím neprojevil modernizovaný karoq, který bude vstupovat na český trh až nyní. Kromě něj byla loni představena další tři auta - nová fabia, elektrický enyaq a modernizovaný kodiaq.

Škoda podle vlastních slov drží prvenství i v registracích soukromým zákazníkům s podílem 21 %, druhá je značka Hyundai s 18 % a třetí je Dacia s 9 %. První je s velkým náskokem také v prodejích elektromobilů - enyaqu registrovala 738 kusů, druhé Hyundai Kona Electric zaznamenalo 206 registrací a třetí Tesla Model 3 201 registrací. A i plug-in hybridů, kde vede superb iV s 640 registracemi, následovaný octavií iV s 407 registracemi a Seatem Leon s 403 registracemi.

Škoda ukázala skici enyaqu coupé

AutoMoto

Úspěchy zaznamenal i program ojetých aut Škoda Plus. Oproti roku 2020 rostl o 4 % na necelých 56 tisíc prodaných aut a růst zaznamenal i oproti roku 2019. I zde je vidět pokles v druhé polovině roku 2021, který je dán poklesem dostupnosti ojetých aut. Nejprodávanější je v tomto programu octavia, za ní jsou fabia, superb, scala a rapid.

V tomto programu už jsou i enyaqy, těch se prodalo zhruba 500 zejména z těch, které byly prvně registrovány koncem roku 2020 pro interní účely firmy. V elektroautech jsou na druhém místě Škoda Citigo-e iV a VW ID.3. Průměrné prodané auto v rámci tohoto programu má najeto 63 tisíc kilometrů, je čtyřleté a průměrná cena je 432 tisíc korun. 49 % aut tvoří vozy věku 1,5-5 let stáří.

V roce 2022 Škoda kromě startu prodejů modernizovaného karoqu chystá uvedení enyaqu v karosářské verzi coupé a také nové fabie ve verzi Monte Carlo. Odhaduje, že na českém trhu osobních vozů v letošním roce prodá 215 tisíc aut, z čehož má být škodovek 73 tisíc. Program Škoda Plus má zůstat na zhruba 56 tisících aut.

Čipová krize bude podle výhledů automobilky stále pokračovat, ale z nejhoršího by už snad měla být venku. Očekává, že se situace v roce 2022 bude stabilizovat - a doufá, že v tomto slově můžeme vidět význam „zlepšovat“.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám