Hlavní obsah

Před 30 lety se Škoda stala součástí Volkswagenu

Dne 16. dubna 1991 došlo k uzavření dohody o převodu prostředků Volkswagenu do nové akciové společnosti. Smlouva předznamenala spojení tehdejší firmy Škoda, automobilová akciová společnost, s koncernem Volkswagen. Jednalo se o jeden z nejdůležitějších kroků polistopadové privatizace.

Foto: Škoda Auto

Dne 28. března 1991 podepsal český ministr obchodu Jan Vrba (vlevo) s předsedou představenstva Volkswagen Group Carlem Horstem Hahnem smlouvu o vytvoření společného podniku na výrobu automobilů Škoda mezi vládou České republiky a koncernem Volkswagen.

Článek

Zájemců o mladoboleslavskou továrnu bylo po listopadu 1989 více, z původních 24 možných partnerů bylo nejprve 12 a do finále se v létě dostaly koncern VW a francouzsko-švédské konsorcium Renault/Volvo.

V prosinci 1990 se pak kabinet Petra Pitharta, do jehož kompetence prodej někdejšího AZNP (Automobilové závody, národní podnik) patřil, na doporučení hospodářské rady přiklonila k variantě spolupráce s Volkswagenem.

Rozhodnutí bylo tehdy velmi citlivě vnímáno veřejností a vzbudilo řadu nesouhlasných reakcí i vlnu emocí. V té době totiž panovaly v zemi různé obavy z ekonomicky silného západního souseda a zvláště mezi starší generací hrály roli i vzpomínky na válku a německou okupaci Československa.

Foto: Škoda Auto

Vysoké zadlužení státem vlastněné automobilky ŠKODA souviselo i s náklady na vývoj a výrobní zařízení, včetně moderních robotů.

Rovněž byl rozšířen názor, že západní kapitál vstupuje do českých podniků proto, aby je zavřel a zbavil se tak konkurence. To se ale v případě Škody Auto rozhodně nepotvrdilo.

Automobilka během 90. let vystřídala několik názvů – od Automobilového koncernu Škoda (listopad 1990 až duben 1991) přes Škoda, automobilová a.s. (duben 1991 až únor 1998) až po dnešní Škoda Auto.

Klíčový favorit

Tehdy Škoda jako automobilka s roční kapacitou necelých 200 000 vozů zastaralého provedení s motorem vzadu a jediné modelové řady moderní koncepce, hatchbacku Favorit s kombi Forman, neměla bez silného strategického partnera šanci uspět na světovém trhu.

Zájem koncernu Volkswagen, sahající do 70. let minulého století, se výrazně prohloubil po roce 1987, tedy v době, kdy se rozbíhala výroba nového modelu Favorit. Poslední model vyvinutý zcela a výlučně v Mladé Boleslavi měl sehrát klíčovou roli. Tehdy byl ve Wolfsburgu v rámci uvažované spolupráce testován prototyp tohoto jednoho z mála nelicenčních osobních automobilů tehdejšího východního bloku.

Jak se řídí elektrický pravěk, Škoda Favorit Eltra

AutoMoto

Uvažovalo se o zástavbě motorů VW, použití zahraničního brzdového obložení a dalších komponentů. Tyto záměry se sice převážně z finančních důvodů nakonec neuskutečnily, ovšem pozitivní dojmy a navázané kontakty usnadnily jednání obnovená po listopadu 1989.

Foto: Škoda

Škoda Favorit

Když bylo k mání více „nevěst” z bývalého východního bloku, k hlavním trumfům české značky patřil zmíněný konkurenceschopný produkt, dále kvalifikovaná, kreativní a motivovaná pracovní síla a také tradice výroby dopravních prostředků vlastní konstrukce.

Volkswagen, který už koncem 80. let převzal španělskou automobilku Seat a teprve zahájil svou cestu do čela žebříku světových automobilek, se zavázal k miliardovým investicím, mimo jiné výstavbě nové motorárny.

V rámci koncernu se Škoda rychle modernizovala a začala se zbavovat nelichotivé pověsti, kterou měla především na západoevropských trzích. Prvním výsledkem spojení Škodovky s VW byl model Škoda Felicia, tedy vlastně vylepšený Favorit, uvedená na trh v roce 1994.

Škoda Felicia slaví 25 let, je symbolem přerodu automobilky

AutoMoto

Nabídku značky konečně obohatila o moderní prvky jako ABS, airbagy, klimatizaci, posilovač řízení nebo koncernové motory 1,6 MPI, respektive 1,9 D.

Prvním modelem kompletně vyvinutým v rámci koncernu VW, na bázi jeho nové koncernové podvozkové platformy A4, se v září 1996 stala Škoda Octavia. Novodobý bestseller značky je od roku 2020 nabízen již ve čtvrté novodobé generaci. Celkem jich vzniklo přes sedm milionů.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia první generace

Na podzim 1999 vystřídal řadu Felicia nový zástupce značky v segmentu B, model Fabia, i tento městský hatchback se letos v květnu dočká čtvrtého vydání. Rok 2001 znamenal návrat vlajkové lodi s tradičním označením Superb, aktuální třetí generace už pomalu vyhlíží nástupce. Po řadě dalších modelů vstoupila Škoda v září 2016 do SUV ofenzívy debutem kodiaqu, v níž pokračuje, jak velí aktuální požadavky zákazníků.

Za volantem nové Škody Fabia

Testy

Z automobilky, jejíž produkce byla ještě začátkem 90. let terčem posměchu, je dnes celosvětově uznávaný hráč. Pod křídly Volkswagenu, který se stal stoprocentním vlastníkem v roce 2000, mladoboleslavská firma vyrábí širokou škálu modelů, vede koncernové projekty v Indii, v Rusku a od letoška i na severu Afriky. Z hlediska modelové řady má před sebou elektrifikaci portfolia, kterou reprezentuje SUV Enyaq iV.

Foto: Škoda Auto

Modelové portfolio Škody na začátku roku 2021

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám