Hlavní obsah
Tankování CNG je velmi podobné běžnému benzínu. Ilustrační foto Škody Octavia G-Tec Foto: Škoda

Pohonu vozidel na zemní plyn se v Česku daří

V roce 2020 se pro pohon aut vytočilo téměř 93 milionů metrů krychlových zemního plynu ve formách CNG, LNG a bioCNG. Je to nárůst ve srovnání s rokem 2019, avšak jen marginální oproti předchozím letům.

Tankování CNG je velmi podobné běžnému benzínu. Ilustrační foto Škody Octavia G-Tec Foto: Škoda
Pohonu vozidel na zemní plyn se v Česku daří

Třebaže v loňském roce kvůli pandemii koronaviru razantně poklesly prodeje nových aut v Česku i ve světě, spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) a zkapalněného zemního plynu (LNG) loni rostla - ovšem podstatně méně než v předchozích letech. Meziroční nárůst výtoče CNG, LNG a zemního plynu s příměsí biosložky, takzvaného bioCNG, činil 1,8 procenta, zatímco mezi léty 2019 a 2020 činil nárůst 20,4 %.

Celková spotřeba těchto plynů dosáhla na 92,952 milionu metrů krychlových. V tiskové zprávě to uvedl Český plynárenský svaz (ČPS). Největší část, 90,4 milionu metrů krychlových, podle něj tradičně připadla na palivo CNG. LNG, používané zejména v nákladní automobilové dopravě, tvořilo cca 1,4 milionu m3, na bioCNG zbývá 1,2 milionu m3.

„Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o bioCNG u řidičů osobních automobilů,” uvedla výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská.

Hrdlo pro tankování CNG u Škody Scala G-Tec

Foto: Jan Handrejch, Právo

V Česku podle svazu nyní jezdí přes 27 700 vozidel na CNG, o desetinu více než v roce 2019. Podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) je v Česku registrováno zhruba 8,3 milionu vozidel všech kategorií. Podíl těch s pohonem na CNG tak činí zhruba tři desetiny procenta; loni jich u nás dle SDA přibylo 1293. LPG zůstává oblíbenější, loni bylo registrováno 1280 nových aut s pohonem na benzín a LPG a zhruba 4000 aut bylo na takový pohon přestavěno, uvádí Česká asociace LPG.

„Počet nákladních vozů na LNG se meziročně zvýšil z pěti na 26. Jasně rostoucí trend dokládají i plány firem na obnovu vozových parků v letošním roce. Ty již dnes potvrzují nákup dalších 20 tahačů na zkapalněný zemní plyn. Do dvou let se má rovněž zásadně rozšířit i plnicí infrastruktura LNG, a to z aktuálních dvou až na 20 veřejných stanic,” uvedla Kovačovská.

Nádrž na LNG u kamionů (zde značky Volvo) poznáte kromě povinného označení také z tvaru válce. Standardní nádrže na naftu jsou přibližně kvádrové.

Foto: Volvo

V roce 2020 bylo podle svazu uvedeno do provozu rovněž 14 nových plnicích stanic CNG. S celkovým počtem 219 stanic je podle ČPS v Česku třetí nejpočetnější síť v rámci Evropy.

Anketa
Jaký máte názor na pohon na zemní plyn?
Jezdím autem na CNG
34.8 %
Řídím náklaďák/autobus na LNG
0 %
Uvažuji o vozidle na CNG/LNG
9.3 %
Preferuji LPG
28 %
Jsem věrný benzínu či naftě
27.3 %
Jezdím na elektřinu/hybridem
0.6 %
Celkem hlasovalo 161 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků