Hlavní obsah

Nová auta zdraží o desetinu, tvrdí automobilky. Analytici předpovídají opak

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ceny nových osobních aut letos vzrostou až o deset procent. Od začátku roku již cenová hladina u jednotlivých značek stoupla o tři až sedm procent a dál poroste, alespoň podle vyjádření automobilek. Analytici před časem předpovídali opačný trend.

Foto: Profimedia.cz

Ceny nových aut vzrostou (ilustrační foto).

Článek

Za zdražení, o němž hovoří čeští zástupci automobilek, mohou náklady na vývoj nízkoemisních technologií a budoucí penále za nedodržení emisních limitů i oslabení koruny vůči euru.

Výrobci, importéři a dealeři jsou podle experta společnosti EY Petra Knapa pod tlakem zhoršující se ziskovosti, k jejímž příčinám patří odstávky a mizivá poptávka v souvislosti s pandemií koronaviru. Marže nových vozů jsou tradičně minimální a jen změna kurzu koruny vůči euru od začátku roku pro dovážené vozy ji už z větší části vymazala.

„Dalším impulzem pro pokračující zvýšení cen zajisté bude pro mnoho importérů také devalvace koruny vůči euru, která v porovnání se začátkem roku ztratila osm až deset procent. To je bez navýšení cen neudržitelné pro všechny dovozce. Zároveň byla většina výrobních závodů zavřena, nedošlo k nahromadění výroby, sklady budou dříve či později vyprodány a na trh budou dodávány vozy z výroby za nových podmínek. Růst cen je opravdu nevyhnutelný,“ uvedl ředitel zastoupení značek Toyota a Lexus Martin Peleška.

Objemné motory se mají vrátit. Důvod neuhodnete

AutoMoto

Škoda Auto podle mluvčího pro ČR Pavla Jíny do všech svých modelů dodává nové technologie na základě české i evropské legislativy. „Zavádění nových asistenčních systémů či bezpečnostních prvků si žádá vysoké investice do vývoje. Do cen vozů se rovněž promítá inflace, která přináší růst ceny práce, energií i dodavatelského řetězce. Ve střednědobém horizontu se proto zvyšování cen nových vozů dá očekávat,“ řekl.

Hyundai očekává, že zdražení nových vozů letos nastane napříč trhem. „Míra zvýšení cen bude záležet na budoucím vývoji situace a ekonomiky,“ uvedl mluvčí značky v ČR David Pavlíček.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Kia Stinger GT (ilustrační foto).

Podle mluvčí značky Kia Kateřiny Vaňkové Jouglíčkové lze ohledně vývoje cen u nových osobních automobilů v ČR letos předpokládat nárůst v řádu procent. „S ohledem na trend poklesu automobilového trhu v ČR lze tento pohyb čekat dříve než ve druhé polovině roku či na jeho konci,“ uvedla.

Emisní technologie jsou drahé

Mluvčí zastoupení Volkswagenu Jan Klíma upozornil, že ceny osobních aut rostou v důsledku zpřísňujících se emisních norem již třetí rok v řadě, protože jsou zapotřebí stále komplexnější technologie pro splnění limitů emisí CO2, které jsou přímo úměrné spotřebě paliva.

„Na tom se nic nezměnilo, takže trend zvyšování cen bude přes názory některých analytiků pokračovat i v letošním roce. Navíc od ledna 2021 platí nová emisní norma Euro 6d-ISC-FCM, jejíž splnění vyžaduje další investice do technologií, a tedy i tlak na zvýšení zákaznických cen,“ dodal.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Touareg R (ilustrační foto).

Emisní norma Euro 6d-ISC-FCM stanovuje, jako všechny ostatní normy Euro, emise škodlivin, nikoliv oxidu uhličitého. Zkratky v jejím složitém názvu znamenají „In-Service Conformity“ a „Fuel Consumption Monitoring“, tedy „shoda v provozu“ a „monitorování spotřeby paliva“.

ISC podle německého autoklubu ADAC znamená, že výrobce musí pro měření použít náhodně vybraná vozidla, která jsou již v provozu, aby bylo jisté, že auto neplní pravidla jen na papíře. FCM zase znamená povinné sledování reálné spotřeby při provozu vozidla, o němž již byla řeč v minulosti.

EU bude od ledna hlídat, s jakou spotřebou jezdíte. Možná kvůli nové dani

AutoMoto

Podle Knapa se prodejci snaží nastartovat poptávku promočními aktivitami a akčními nabídkami, které ale nelze považovat za zlevňování. „Málokdo si také uvědomuje, jak velké ztráty působí zlevnění vozů třeba na rozsáhlý trh ojetin a hodnotu leasingových kontraktů, které počítají s hodnotou dvou- a tříletých vozů,“ podotkl.

Analytici hovoří o zásadním zlevňování

Někteří jiní analytici ovšem hovoří opačně – auta podle nich mají zlevňovat. „Nepřekvapilo by mě, kdyby ceny klesly o desítky procent. Levné vozy mohou zlevnit o desítky tisíc, ale u vozů kolem milionu už to budou i statisíce. Auta můžou zlevnit i o 25 procent,“ řekl Právu hlavní ekonom Czech Fundu a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Lukáš Kovanda.

Podobným směrem hovořil i Petr Pelc ze společnosti Cyrrus. Svá slova zdůvodňují zásadně nižší poptávkou, než byla před koronavirovou krizí.

Podle Štěpána Křečka z BH Securities je také možné, že některé značky trh opustí. „Je otázka, zda celá řada výrobců nebude na trhu končit a své vozové parky vyprodávat,“ uvedl pro Právo.

Proti obecnému zlevňování však hovoří i tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Obecné snížení cen považuje za „zcela nereálné, a to mimo jiné i vzhledem k nepříznivému vývoji kurzu koruny a enormnímu růstu nákladů“, řekl Právu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám