Hlavní obsah
V Seatu Ateca byste našli celkem více než 2,2 km kabelů. Foto: Seat

Říká se, že olej je krví motoru, že světla jsou oči auta a zrcátka leckomu připomenou odstávající uši. Kdybychom hledali nervový systém auta, zjistili bychom, že je měděný a váží několik desítek kilogramů. Je to kabelový systém a prochází letitým vývojem.

V Seatu Ateca byste našli celkem více než 2,2 km kabelů. Foto: Seat
Nervový systém auta je z mědi

Když jsem v dubnu zkoušel, jaké to je, pracovat ve výrobně aut na kabelových svazcích motoru, byl jsem si vědom, že mám v ruce důležitou věc. Ona je však v autě jedna z nejdůležitějších – stejně jako motor nemůže běžet bez oleje, auto nefunguje bez kabelů.

Jak vypadá kabelový systém v autě dnes oblíbené kategorie SUV, ukazuje automobilka Seat. V atece na obrázcích je celkem 2200 metrů kabelů různé tloušťky. Dohromady váží lehce přes 40 kilogramů. Ani jedno není překlep.

Kabely vedou po autě úplně všude.

Foto: Seat

K čemu všemu jsou kabely potřeba? To je jednoduché – ke všemu, co nějakým způsobem komunikuje s okolím. Třeba nárazník sám o sobě kabely nepotřebuje, ale parkovací čidla v něm už ano. Veškerá světla, světýlka, tlačítka, senzory, radary, servomotorky, displeje – to vše potřebuje ke svému provozu kabely.

I kabelový systém vozu tak má svůj vývojový tým. U Seatu čítá dvacet lidí a vývoj vedení kabelů a komunikace mezi všemi řídícími jednotkami a elektronickými prvky auta zabere tři roky. „Spolupracujeme s designéry od prvních skic až po zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,“ říká inženýr Pedro Manonelles.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků