Hlavní obsah

Největší veřejné nabíjecí centrum pro elektromobily v Česku zahájilo provoz v Plzni

Až 22 elektromobilů najednou zvládne obsloužit nové největší nabíjecí centrum v ČR, které zahájilo ve čtvrtek provoz v Plzni. Zatím nabídne jen 50 kW nabíjecího výkonu, v dohledné době se však chystají dvě 300kW přípojky.

Foto: Miroslav Chaloupka, ČTK

Nové největší nabíjecí centrum pro elektromobily v Česku

Článek

Centrum tvoří 11 nabíjecích stojanů s výkonem 50 kW, které obslouží díky dvěma konektorům až 22 elektromobilů. Vzniklo na jižním okraji města u dálnice D5 na parkovišti obchodního centra Olympia Plzeň.

Šéf útvaru elektromobilita ČEZ Tomáš Dzurilla řekl, že ČEZ, jenž centrum otevřel, chce být připraven, až elektromobily začnou v zemi přibývat po desítkách tisíc ročně. Podle jeho slov přijde jeden stojan zhruba na milion korun.

„Jedním z trendů letošního roku jsou proto dobíjecí huby (centra), které umožní čerpat energii najednou šesti a více e-autům. Ta dávají řidičům elektromobilů jistotu, že na čerpání nebudou čekat dlouho, a elektrická auta se tak mohou stát rovnocennou alternativou i pro dlouhé cesty,“ řekl Dzurilla.

Elektromobily, které lze v Česku nabíjet nejrychleji

AutoMoto

Dle fotografií to vypadá, že instalované stojany jsou nejběžnějším typem stojanů se dvěma kabely pro 50kW nabíjení stejnosměrným proudem - jedním CCS Combo a jedním CHAdeMO. Doplňuje je zásuvka typu Mennekes pro nabíjení střídavým proudem o výkonu až 22 kW. U tohoto typu stojanu není možné zároveň nabíjet kabelem CCS Combo a CHAdeMO - je-li připojen jeden, druhý se deaktivuje. 22kW zásuvka však zůstává aktivní.

Foto: Marek Bednář, Novinky

V síti ČEZ nejběžnější stojan k nabíjení elektromobilů má jeden konektor CCS Combo (šedý), jeden konektor CHAdeMO (modrý) a jednu zásuvku typu Mennekes (černá pod krytem úplně vlevo).

Standard CCS Combo využívá drtivá většina elektromobilů, které jsou v současnosti na trhu, včetně elektromobilů koncernu Volkswagen. CHAdeMO je starším asijským standardem, od nějž se postupně výrobci odvracejí, neboť nezvládá vyšší nabíjecí výkony než zhruba 50 kW.

ČEZ chce do měsíce vyměnit u Olympie jeden současný stojan za rychlou 300kW stanici. „Jestli na ně budou řidiči jezdit víc, tak jich sem dáme všech jedenáct,“ řekl. Jejich cena je dvojnásobná proti současným padesátikilowattovým nabíječkám, u nejnovějších elektromobilů je však normou pojmout přes 100 i 200 kW nabíjecího výkonu.

S rostoucí kapacitou baterií zároveň přestává být 50kW nabíječka skutečně rychlou, když např. nabití 77kWh baterie Volkswagenu ID.4 z 25 na 80 % Novinkám v loňském testu trvalo 50 minut.

Test Volkswagenu ID.4 Pro: Skvělý rodinný elektromobil zklame jen detaily

Testy

Nabíjecí síť ČEZ se zhruba 430 stojany je nyní v ČR největší. V Plzeňském kraji má teď 36 veřejných stanic, tedy více než čtvrtinu z celkového počtu v regionu, kde mají stojany další firmy jako Pražská energetika, E.ON i čerpací stanice pohonných hmot. Kromě Plzně má ČEZ nabíječky ještě třeba v Domažlicích, Kašperských Horách, Plasích, Přešticích, Železné Rudě, u dálnice D5 je osm stanic na 83. km u Šlovic.

Nové 50kW stojany dodala firma ABB. „Naše obchodní centrum chce být dobře připraveno na dobu, kdy k nám na nákupy bude jezdit elektromobilem několikanásobně více lidí než dnes,“ uvedl manažer Olympie Marek Audes.

Foto: Miroslav Chaloupka, ČTK

Nové největší nabíjecí centrum pro elektromobily v Česku

Víc než čtyři pětiny sítě ČEZ tvoří stojany o výkonu 50 kW, které umožňují nabíjet všechny typy elektromobilů za desítky minut. Celkový instalovaný výkon nabíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 27 tisíc kilowattů, což je ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující 75tisícové město.

Zákazníci ČEZ i neregistrovaní platí za odběry podle typu stanice a rychlosti nabíjení. „Teď je cena na našich stojanech ještě nižší - osm korun za kilowatthodinu (pro registrovaného zákazníka u 50kW přípojky - pozn. ed.), nová bude 13 korun,“ řekl Dzurilla.

ČEZ chce mít do roku 2025 přes 800 stojanů k nabíjení elektromobilů. Příští rok očekává prolomení hranice 4 milionů kWh odebrané energie. Podle Dzurilly se meziročně zvyšují odběry elektřiny zhruba o 50 %, podle něj a veřejných zdrojů je v ČR registrováno přes 11 tisíc elektromobilů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám