Hlavní obsah

Kolon vloni výrazně ubylo, česká města dál patří k méně ucpaným

Novinky, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Téměř čtyři stovky měst, většina sledovaných, zaznamenala loni kvůli koronaviru pokles intenzity dopravy, méně zácp a kratší dobu dojezdu do cíle. Platí to i pro Prahu, Brno a Ostravu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Každoroční index hustoty dopravy, který připravuje výrobce navigací TomTom, ukazuje za rok 2020 výrazný pokles v 387 městech z celkem 416 sledovaných. A zatímco pokles byl zaznamenán až dvacetiprocentní, ve zbytku měst byl stav buď setrvalý, nebo míra hustoty dopravy rostla jen o jednotky procent.

Nejhůře na tom s dopravou v roce 2020 byla Moskva - z 6. místa za rok 2019 se za rok loňský dostala na první místo. Přesto její úroveň hustoty dopravy klesla z 59 na 54 %; toto číslo udává, jak moc se třicetiminutová jízda autem průměrně prodlouží.

Následovala indická Bombaj a kolumbijská Bogota; v první desítce není žádné město střední či západní Evropy ani Severní Ameriky.

Města s nejvyšší mírou hustoty dopravy ve světě za rok 2020
PořadíMěsto (Stát)Prům. míra hustoty dopravyZměna oproti 2019Počet dní s nízkou hustotou dopravy
1.Moskevská oblast (Rusko)54 %-5 %66
2.Bombaj (Indie)53 %-12 %133
3.Bogota (Kolumbie)53 %-15 %116
4.Manila (Filipíny)53 %-18 %128
5.Istanbul (Turecko)51 %-4 %80
6.Bengalúr (Indie)51 %-20 %147
7.Kyjev (Ukrajina)51 %-2 %48
8.Nové Dillí (Indie)47 %-9 %64
9.Novosibirsk (Rusko)45 %0 %15
10.Bangkok (Thajsko)44 %-9 %44

Vidíme tu však celosvětově největší meziroční pokles průměrné hustoty dopravy - o 20 procent v indickém Bengalúru. Ten byl za rok 2019 na prvním místě se 71procentním průměrným prodloužením doby jízdy. Zajímavé u něj je také to, že se dosud nedostal na hustotu, kterou měl před pandemií - na rozdíl od Moskvy. V obou městech byl duben měsícem s nejnižší intenzitou dopravy.

Zajímavé jsou také tzv. dny s nízkou intenzitou dopravy - to je počet dnů, kdy bylo prodloužení dojezdového času o nejméně 50 % nižší, než ve stejném dni roku 2019. V podstatě ve všech případech se tyto dny kryjí s jarními přísnými omezeními kvůli covidu; při druhých a třetích vlnách v druhé polovině roku už takový pokles hustoty dopravy není patrný.

Evropa

Pokud si odfiltrujeme pouze evropská města, pořád v první desítce není západní Evropa, ovšem střední už tu vidíme - polská Lodž má průměrné prodloužení doby jízdy 42 %. V rámci celého světa je čtrnáctá s pětiprocentním poklesem oproti roku 2019.

Města s nejvyšší mírou hustoty dopravy v Evropě za rok 2020
Pořadí (ve světě)Město (Stát)Prům. míra hustoty dopravyZměna oproti 2019Počet dní s nízkou hustotou dopravy
1. (1.)Moskevská oblast (Rusko)54 %-5 %66
2. (5.)Istanbul (Turecko)51 %-4 %80
3. (7.)Kyjev (Ukrajina)51 %-2 %48
4. (11.)Oděsa (Ukrajina)44 %-3 %47
5. (12.)Petrohrad (Rusko)44 %-5 %60
6. (13.)Charkov (Ukrajina)43 %0 %19
7. (14.)Lodž (Polsko)42 %-5 %13
8. (18.)Bukurešť (Rumunsko)42 %-10 %66
9. (20.)Samara (Rusko)41 %-3 %40
10. (21.)Dublin (Irsko)38 %-10 %64

V rámci západní Evropy je na tom nejhůř Dublin s 38procentním prodloužením doby jízdy - v celé Evropě je desátý a ve světě jednadvacátý. Další je až Paříž na 16. místě v Evropě a 42. místě ve světě s průměrem 32 %.

Česká republika

Do zprávy jsou zahrnuty i Praha, Brno a Ostrava, a třebaže doprava ve velkých českých městech může být leckdy frustrující, máme se ještě dobře.

Praha je z celého světa na 137. příčce a z Evropy na 77. příčce s průměrným prodloužením doby dojezdu 23 %; v roce 2019 byla ve světě 136. s průměrem 29 %. Graf ukazuje snížení oproti průměru v březnu a dubnu, a také v listopadu, ovšem nikoliv tak výrazné jako v některých jiných evropských městech - nejlépe na tom byl duben 2020 s průměrem 17 %. Dnů s nízkou intenzitou dopravy bylo 51, většina na jaře.

Brno je 167. ve světě a 100. v Evropě s průměrem 22 %. V roce 2019 bylo světově 119. s průměrem 30 %. Největší pokles vidíme v dubnu 2020, a to na 13 %, naopak potom se intenzita dopravy rychle vrátila na původní hodnoty a výrazně neklesala ani na podzim. Dnů s nízkou intenzitou dopravy bylo 73, většina na jaře.

Ostrava je 347. ve světě a 208. v Evropě s průměrným prodloužením doby jízdy 13 %. V roce 2019 byla ve světě 306. s průměrem 20 %. I zde je největší pokles oproti celoročnímu průměru v dubnu 2020, a to na 8 %; Ostrava však byla loni dlouhodobě pod patnácti procenty s výjimkou června (15 %) a září (18 %). Dnů s nízkou intenzitou dopravy bylo 65, většina na jaře.

Pozn. aut.: TomTom do Evropy zahrnuje všechna ruská a turecká města, kterým se věnuje, i ta, která leží v Asii. V tomto článku je však do Evropy nezahrnujeme, proto na webu věnovaném této statistice uvidíte v rámci Evropy Prahu na 84., Brno na 107. a Ostravu na 217. místě.

Reklama

Výběr článků

Načítám