Hlavní obsah
Rychlonabíječka elektromobilů (Ilustrační foto) Foto: Marek Bednář, Novinky

Elektromobily nebudou běžné, dokud nezmizí tyhle tři problémy, říká prezident GM

Elektrická auta jsou sama o sobě docela fajn, alespoň na jízdu po městě. Nevypouštějí žádné emise v místě, kde se nacházejí, takže nezhoršují už tak mizerné městské ovzduší. Jenže jich je na silnicích stále málo, alespoň ve většině států světa. Mark Reuss, prezident koncernu General Motors, si myslí, že se to jen tak nezmění. A uvádí proč.

Rychlonabíječka elektromobilů (Ilustrační foto) Foto: Marek Bednář, Novinky
Elektromobily nebudou běžné, dokud nezmizí tyhle tři problémy, říká prezident GM

Elektromobily podle Reusse mají tři hlavní problémy – dojezd na jedno nabití, cenu vozu a nedostatečnou infrastruktura nabíjecích stanic.

První, tedy dojezd, patří k největším. Průzkumy podle Reusse ukázaly, že naprosté minimum je 300 mil (483 km) mezi nutnými zastávkami u nabíječky. To je v jedné linii se slovy Mary Barraové, generální ředitelky koncernu GM, která označila právě 300 mil jako ideální dojezd na jedno nabití.

Některé názory říkají, že čím lepší bude síť nabíjecích stanic, tím menší obavy budou lidé mít z toho, že s elektromobilem nedojedou do cíle. Reuss však nesouhlasí a říká, že lidé budou stále chtít mezi zastávkami pro doplnění energie ujet co nejdále. I s konvenčními auty je pohodlnější ujet na jednu nádrž 800 km než jen 300.

A navíc, a to je dost možná hlavní rozdíl, benzin nebo naftu – anebo třeba i vodík – dotankujete za pár minut, kdežto elektřinu nabíjíte v nejlepším případě desítky minut. Když si chcete při dlouhé cestě odpočinout, není to problém, ale když spěcháte, každá minuta je cenná.

Nabíjení dlouhé desítky minut není problém, pokud je poblíž u nabíječky třeba bufet. A pokud nespěcháte.

Foto: Marek Bednář, Novinky

S tímhle souvisí robustní infrastruktura nabíječek. Podle Reusse proběhl výzkum, který zjistil, že někteří lidé se rozhodli pro konvenční auto na úkor elektromobilu právě kvůli nedostatečné nabíjecí infrastruktuře. Reuss navrhuje i řešení – spolupráci automobilek, nabíjecích společností a vlád k tomu, aby vzniklo nabíjecích stanic co nejvíce.

Koncern GM už s firmami, které se zabývají instalací nabíječek, spolupracuje. Podporuje ale nejen veřejné nabíjecí stanice, nýbrž i ty domácí – až 95 % nabíjení elektromobilu prý lidé provádějí u sebe doma, nikoli na veřejné stanici.

Většina nabíjení elektromobilu probíhá doma přes noc. Běžná 230V zásuvka je ale málo.

Foto: Marek Bednář, Novinky

A konečně je tu cena. Pokud se do ní nevloží nějaké státní dotace, a leckdy i včetně dotací, bývají elektromobily podstatně dražší než srovnatelné konvenční auto. Podle Reusse se do deseti let ceny srovnají, ovšem nikoliv jen díky zlevňování elektromobilů – mají do toho vstoupit právě vlády, a to zdaněním aut se spalovacími motory.

I přes takovou trochu nefér pomoc budou automobilky muset nabídnout elektromobily ve všech možných velikostech a tvarech – stejně jako dnes nabízejí konvenční auta –, než se stanou elektrovozy běžnou věcí.

Anketa
Co vnímáte jako největší překážku masového rozšíření elektromobilů?
Nedostatečný dojezd na jedno nabití
24.6 %
Nedostatečnou nabíjecí infrastrukturu
6.8 %
Vysokou pořizovací cenu
58.6 %
Jiný důvod
10 %
Celkem hlasovalo 3901 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků