Hlavní obsah
Citroën ë-C4 (ilustrační foto). Foto: Petr Hloušek, Právo

Elektromobily mohou být levnější než spalovací auta už v roce 2027, tvrdí studie

Elektromobily se sice stávají čím dál dostupnějšími, ale automobilům se spalovacími motory se cenově ještě nerovnají. Studie agentury BloombergNEF, kterou uvádí The Guardian, naznačuje, že by se tak mohlo stát v Evropě již v roce 2027.

Citroën ë-C4 (ilustrační foto). Foto: Petr Hloušek, Právo
Elektromobily mohou být levnější než spalovací auta už v roce 2027, tvrdí studie

Studie očekává, že větší vozidla, jako SUV a crossovery, budou už do roku 2026 levnější než jejich protějšky na benzín či naftu. Menší vozy mají začít cenově odpovídat spalovacím obdobám v následujícím roce.

Do roku 2030 pak má průměrný elektrický vůz stát méně než spalovací, a to ještě před započtením daňových pobídek. Studie pro tyto závěry počítá mimo jiné s masivními investicemi do výroby elektromobilů a baterií, která se tím zlevní.

Agentura očekává, že do roku 2026 bude průměrná cena vozidla střední velikosti 19 000 eur, 484 tisíc korun, ať už bude poháněno benzínem, nebo elektřinou. Do roku 2030 předpovídá, že průměrná cena elektromobilu bude 16 300 eur, 415 tisíc korun, zatímco průměrná cena vozidla se spalovacím motorem mírně vzroste na 19 900 eur, 507 tisíc korun.

BloombergNEF představuje jednu z konzervativnějších předpovědí, uvádí The Guardian. Investiční banka UBS předpovídá, že cenové shody bude skutečně dosaženo už v roce 2024.

Zdroje souhlasí s tím, že ceny baterií rychle klesají. Studie zadaná neziskovou organizací Transport & Environment předpovídá, že ceny baterií v příštím desetiletí poklesnou o 58 procent. To by mohlo snížit jejich cenu na přibližně 1200 korun za kWh, tedy méně než 100 dolarů (2100 korun za kWh), což mnozí považují za další důležitý milník.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků