Hlavní obsah
Ducati chce pomocí komunikace vozidla s infrastrukturou či jinými vozidly zlepšit bezpečnost na silnicích. Foto: Ducati 2x

Ducati chce komunikovat s vozidly všech značek. Má to zlepšit bezpečnost

Je možné zabránit často smrtelným nehodám, kdy řidič auta přehlédne motorku a nedá jí přednost? Podle Ducati k tomu pomůže systém komunikace mezi vozidly a infrastrukturou, označený C-V2X a prezentovaný na veletrhu CES v Las Vegas.

Ducati chce pomocí komunikace vozidla s infrastrukturou či jinými vozidly zlepšit bezpečnost na silnicích. Foto: Ducati 2x
Ducati chce komunikovat s vozidly všech značek. Má to zlepšit bezpečnost

Označení C-V2X může být matoucí, ale jeho druhá část znamená „vozidlo a cokoliv”, proto X. Systém dokáže komunikovat s ostatními vozidly vybavenými stejným systémem, ale i s infrastrukturou.

To znamená, že může dát řidiči vědět o tom, že se blíží protijedoucí vozidlo, aby zrovna neodbočoval doleva. Nebo že z jedné či druhé strany přijíždí auto, které řidič ze svého místa nemůže vidět. Podle tvůrců by se takový systém hodil zejména na nepřehledných křižovatkách.

Systém umí rozpoznat i blízkost chodce či cyklisty a zobrazí upozornění, že někoho takového vidí, neboť tito členové provozu jsou často nepředvídatelní. Odhadujeme tedy, že je nějakým způsobem provázán např. s kamerovými systémy vozidla.

Systém samozřejmě zahrnuje motocykly, které jdou zpoza volantu někdy snadno přehlédnout.

Foto: Ducati

Komunikuje nejen se stejně vybavenými vozidly okolo, ale také s infrastrukturou - řekne například, kdy na semaforu padne zelená. Nebo naopak červená, abyste předem věděli, nakolik stihnete svítící zelenou.

Ducati se pro vývoj tohoto systému spojilo s automobilkou Audi a americkou firmou Qualcomm, zaměřenou na technologie bezdrátové komunikace. Později se přidala automobilka Ford.

Představení na CES je jedno z řady dalších, které se konaly či budou konat. Video, které technologii přibližuje, pochází z testování systému vloni v létě v Německu.

Ano, nejedno dnešní auto umí cyklistu, chodce či automobil blížící se ze strany také detekovat, ale o komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou se pořád víc mluví, než že by něco takového skutečně existovalo v masovějším měřítku. Prototypy nicméně fungují. [celá zpráva]

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků