Hlavní obsah

Bluetec i pro Volkswageny

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Koncerny Volkswagen a DaimlerChrysler splupracují již nějakou dobu na vývoji a výrobě některých automobilů a technologií. Jedním společným projektem je Bluetec, tedy snižování emisí NOx vstřikováním močoviny do výfuku. Mercedesy jej už představily dávno, Volkswagen odhalil první vůz Bluetec až nyní.

Článek

Zkušební Volkswagen Jetta vyjel s novým dvoulitrovým vznětovým motorem se systémem přímého vstřikování Common Rail osazeným  katalyzátorem se zachycovačem NOx, který splňuje kalifornské emisní standardy "Tier 2 / Bin 5" považované za nejpřísnější na světě. Sériová výroba těchto "čistých turbodieselů" bude v USA zahájena během roku 2008.

Drastická redukce NOx byla nutná proto, aby nový vznětový motor splnil normu "Tier 2 / Bin 5", která platí v Kalifornii a čtyřech dalších státech na severozápadu USA (Massachusetts, New York, Vermont a Maine) a limituje emise oxidů dusíku na 70 miligramů na jednu míli. Volkswagen proto vyvinul dva systémy ve výfukovém ústrojí napojené na oxidační katalyzátor a filtr pevných částic.

Nová technologie katalyzátoru se zachycovačem NOx, v němž jsou absorbovány oxidy dusíku, se v současnosti testuje pro modely menší než je Passat. Systém je díky managementu motoru neustále bez vědomí řidiče čištěn, stejně jako je tomu u filtru pevných částic.

Větší modely disponují systémem "Selective Catalytic Reduction (SCR)". Jeho základem je roztok (např. AdBlue), který se nachází v přídavné nádrži a z 32,5 % se skládá z močoviny. Tento roztok je průběžně, v množství úměrném množství výfukových plynů, vstřikován do výfukového systému před katalyzátor SCR.

Močovinový roztok se v horkém výfukovém plynu přemění na čpavek, který pak v katalyzátoru reaguje s oxidem dusíku, jenž rozloží na dusík a vodu. Narozdíl od čistého čpavku roztok AdBlue není toxický a je biologicky odbouratelný. Automobilka Volkswagen má v plánu do vozů instalovat takovou přídavnou nádrž, ve které by náplň bez problémů vydržela vzdálenost mezi dvěmi pravidelnými servisními prohlídkami. Podle amerických předpisů pak celý systém musí být plně funkční na nejméně 150 000 mil.

Reklama

Související témata:

Související články

Bluetec má v USA problémy, neprošel testy

Jak se zdá, Mercedes-Benz to možná s heslem o "nejčistším dieselu na světe" trochu přehnal. Jeho technologie Bluetec, kterou chtěl dovážet do USA a prolomit...

Výběr článků

Načítám