Článek
Tu záď si možná spletete s Audi Q7 nebo Porsche Cayenne. Je to takový průsečík obou aut a není divu: touareg technicky stojí na stejné platformě jako Audi Q7, Porsche Cayenne nebo Lamborghini Urus a Bentley Bentayga. Na příď si asi mnozí budou muset chvíli zvykat, mohutností a množstvím chromových prvků jednoznačně míří na čínské publikum a leckterý zákazník v Evropě dá přednost přeci jenom uhlazenějšímu cayenne. Ale to je věc vkusu, vzhled touaregu jako celku určitě nezklame a nutno kvitovat, že se od ostatní produkce VW liší.
Touareg byl vždycky velkým autem, nová, třetí generace ještě narostla: na délku je o sedm centimetrů delší (nyní 4 878 mm), na šířku o čtyři centimetry (1 984 mm). Nový model je o vcelku zanedbatelných 7 mm nižší (1 702 mm), v praxi to nepoznáte. Vnitřek je prostornější než dříve, ale není to nikterak výrazné – obě přechozí generace nabízely posádce spoustu prostoru ve všech směrech.
Zavazadelník narostl na 810 litrů (+ 113 l), to je opravdu hodně. I přes nárůst ve všech směrem je třetí generace lehčí, v závislosti na motorizaci až o 106 kilogramů - také díky výraznému použití hliníku.
Patnáctipalcový displej
Vnitřek kromě důvěrně známého prostředí přináší také obrovskou dotykovou obrazovku, kterou se ovládá naprosto vše od klimatizace po nastavení rádia a navigace. Patnáctipalcový displej působí giganticky a má krásnou a jemnou grafiku, tento typ ovládání (bez haptické odezvy) ale pro spoustu lidí není ideální a třebaže v kombinaci s 12palcovým digitálním štítem oba displeje vypadají „čistě”, osobně by autor článku měl raději časté funkce (klimatizace) ovládané samostatnými tlačítky. Prémiový dojem na vás interiér bezpochyby udělá.
Touareg jsme měli možnost vyzkoušet zhruba na čtyřicetikilometrové trati, kterou jsme si nad rámec prvních novinářských jízd zpestřili šotolinovou terénní vložkou. Touareg byl v terénu vždy výborný, verze s upraveným sáním či zvýšenou světlou výšku a terénními pneumatikami zvládaly i velmi těžký terén. Ten ale k dispozici nebyl.
Průlet šotolinovou cestou ukázal, s jakou lehkostí se touareg pohupuje, obzvláště s příplatkovým vzduchovým odpružením. V seznamu příplatkové výbavy nechybí elektromechanické (aktivní) příčné zkrutné stabilizátory a natáčení kol zadní nápravy.
Na venkovské silnici zabere touareg více než polovinu cesty, je to zkrátka velké auto, z čehož logicky plynou i některé nedostatky. I přes vyšší hmotnost se popisovaný model v zatáčkách pohybuje celkem s lehkostí, ovšem v rámci kategorie velkých SUV, s golfem bude na zatáčkovité silnici vždy větší zábava.
Šest válců, špičkové světlomety
Žádný z nabízených touaregů nemá méně než šest válců, zkoušené provedení 3,0 TDI se svými 210 kW (286 k) a 600 Nm nemá mnoho práce ani s takto velkým autem (2 070 kg), ve středním pásmu je nenucenost a nabízená dynamika vskutku vynikající. Vše doplňuje osmistupňová převodovka ZF, řadí hladce, inteligentně, a i z krátké jízdy jí není co vytknout.
Z mnoha nových prvků příplatkové výbavy stojí za řeč kromě obvyklých systémů noční vidění a špičková led světla vyvinutá ve spolupráci s Hellou. Každý světlomet má 128 (!) diod. Díky dynamickému asistentovi dálkových světel Dynamic Light Assist lze mít nepřetržitě zapnutá dálková světla.
Touareg je v Česku zatím v prodeji výhradně s třílitrovým TDI, přijde na 1 742 900 korun. Později přibyde ještě čtyřlitrový osmiválec TDI o výkonu 310 kW (421 k).