Podle statistiky JATO Dynamics bylo v dubnu minulého roku ještě každé druhé prodané auto s naftovým motorem. Tento rok v ten samý měsíc už spadl podíl na 46 %. Při meziročním poklesu evropského trhu o 7,1 % tedy spadly prodeje dieselů v dubnu o 15 %!

Statistiky Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) tento trend ještě trochu víc rozvíjejí. Ukázalo se totiž, že za první tři měsíce tohoto roku se v EU prodalo 212 945 vozů s alternativním pohonem. Ve stejném období minulého roku to bylo 154 754 vozů. To ukazuje nárůst o 37,6 %. Největší nárůst zaznamenaly hybridy (61,2 %), elektrické vozy pak vykazují nárůst 49 %. Nejprodávanějším modelem s alternativním pohonem je elektromobil Renault Zoe s více než 9000 prodanými kusy.

Důvod? Dieselgate

Jen jeden jediný důvod strhl velkou lavinu. A tím je kauza koncernu Volkswagen s falšováním emisních limitů – tzv. Dieselgate. Ta se podepsala na trhu opravdu extrémně. Nejenže Volkswagen musí výrazně šetřit všude, kde se dá, protože platil extrémní pokutu, vykupoval auta v USA od majitelů a všechny ostatní vozy musí opravit, ale propadají se i prodeje jinak superúspěšných aut.

Například z trůnu krále nejprodávanějších aut nedávno sesadil Volkswagen Golf konkurenční Ford Fiesta. Ano, hned se tam zase vrátil, ale stejně prodeje auta, jehož táhly hlavně dieselové motory, razantně padají. A nejen jemu. Například Volkswagenu Polo, který byl v prodejích na třetím místě spadly prodeje o 11,4 procenta a nyní se tak musí spokojit se čtvrtým místem až za Renaultem Clio.

Celá Evropa si tak začíná klást otázku, jestli se naftové motory vyplatí. Volvo už od nich oznámilo ústup a zavedení pouze benzínových, hybridních nebo elektrických variant. Některá evropská města dokonce zakážou vjezd do svých center vozidlům s naftovými agregáty…