Zasněžené pondělní ráno začátkem února. Společně s fotografem a kameramanem vstupujeme do ateliéru v útrobách rozpadajícího se strahovského stadiónu. Nejdříve ale musíme podepsat časově omezenou dohodu o mlčenlivosti a nechat si přelepit objektivy na našich mobilních telefonech.

Dole v ateliéru v záři ostře svítících světel totiž čtrnáct dní před světovou premiérou čeká nová Škoda Superb v karosářském provedení liftback. První dojem? Čistý, lehce konzervativní design, který okamžitě rozeznáte od octavie (což u současných škodovek není pravidlo). Tvary, které jen tak nezestárnou a které se od linie rapid/fabia/octavia vskutku hodně odlišují.

Škoda Superb (2015)

Škoda Superb (2015)

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Škoda Superb (2015)

Škoda Superb (2015)

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Konzervativní elegance

Chybí nám tady odvážné, drzé přední světlomety ze studie VisionC. Trojúhelníkový tvar, byť ne tak explicitní zde ale najdete. Moc pěkné jsou světlomety při rozsvícení: zatímco denní svícení zajišťuje úzká linka ve tvaru obráceného L, když zapnete potkávací světla, všimnete si uvnitř sedmi kratších linek. Působí to luxusně, v základní výbavě se ale budete muset spokojit s klasickými halogenovými žárovkami.

Škoda Superb (2015)

Škoda Superb (2015)

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Škoda Superb (2015)

Škoda Superb (2015)

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Zadní světla jsou protažená do karoserie, přesně jak to ukazovala první skica. Superb teď působí trochu jako Audi A4/A6/A8, hezkým detailem je trojúhelník umístěný přímo ve víku kufru. Třetí generace mimochodem již nemá složité otevírání TwinDoor, ale jde čistě o liftback, zadní víko se tedy vyklápí celé. Zavazadlový prostor je obrovský, v základním uspořádání nabídne 625 litrů. Oceňujeme plnohodnotné rezervní kolo schované pod podlážkou. Poprvé lze u liftbacku otevírat páté dveře buď tlačítkem, nebo specifickým pohybem nohy pod zadním nárazníkem.

Výborně vypadají devatenáctipalcová litá kola, základem budou disky s průměrem o tři palce menším. Výfuky jsou elegantně schované, což je prvek, který má šéfdesignér Škody Jozef Kabaň velmi rád a postupně jej praktikuje na všechny nové modely z Mladé Boleslavi. Interiér díky hodnotně působícím lištám nabídne luxusní nádech, který ale částečně devalvuje velké množství použitých dílů z třetí generace octavie.

Škoda Superb (2015)

Škoda Superb (2015)

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Škoda Superb (2015)

Škoda Superb (2015)

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Paralely s octavií, obrovský prostor vzadu

Tříramenný volant je výtečný, úplně ten samý (s ozdobnými logy) najdete v derivátech Octavia RS a Scout. Rovněž „infotainment” Columbus s barevnou dotykovou obrazovkou je skvělý, stejný ale najdete i v octavii (superb dostane lepší rozlišení displeje, ten ale později v rámci „modelové péče” zdědí i octavia).

Subtilně vypadající páku automatické převodovky jsme kritizovali rovněž v druhém největším modelu od Škody a najdete ji i zde. Chápeme, že výroba automobilu je vždy tvrdým bojem vývojářů, marketingového oddělení, vedení koncernu a „nákladových” analytiků, upřímně jsme ale čekali o trochu větší odlišení superbu a octavie. U předních sedaček nám ještě chyběla i masážní funkce, kterou dostal passat už v minulé generaci.

Škoda Superb (2015)

Škoda Superb (2015)

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Škoda Superb (2015)

Škoda Superb (2015)

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Na druhou stranu špičková audioaparatura Canton dostane 12 reproduktorů a výkon 610 W, klimatizace je třízónová (samostatnou máte v rámci zadních sedadel) a některé funkce lze ovládat z tabletu přímo ze zadních sedadel - třeba ladit rádio. To v octavii rozhodně nenajdete.

Mezi špičku střední třídy bude patřit nabídnutý prostor nejenom pro zavazadla, ale hlavně pro posádku. Proti druhé generaci už superb nepůsobí jako přerostlý jezevčík, více místa je i v příčném směru, za což může pěticentimetrový nárůst šířky.

V podélném směru je místa tolik, že by se nová největší škodovka mohla srovnávat s auty o jednu třídu většími, ale to v její novodobé historii platí už od první generace. Vzadu cestující najdou opravdu velký prostor pro své nohy i hlavy, nový superb tak bude i v plném obsazení čtyř dospělých příjemným společníkem na delší cesty.

Škoda Superb (2015)

Škoda Superb (2015)

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Škoda Superb (2015)

Škoda Superb (2015)

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Motorizace pro Škodu Superb III   
motorvýkontoč. moment0-100 km/hmax. rychlostkomb. spotřeba
1,4 TSI
92 kW
200 Nm
9,9 s
208 km/h
5,3 l/100km
1,4 TSI
110 kW
250 Nm
8,6 s 
220 km/h
4,8 l/100 km
1,8 TSI
132 kW
320 Nm
8,0 s 
232 km/h
5,8 l/100 km
2,0 TSI
162 kW
350 Nm
7,0 s 
243 km/h
6,1 l/100 km
2,0 TSI
206 kW
350 Nm
5,8 s 
250 km/h
7,1 l/100 km 
1,6 TDI
88 kW
250 Nm
10,9 s 
206 km/h
3,9 l/100 km
2,0 TDI
110 W
340 Nm
8,8 s 
220 km/h
4,0 l/100 km
2,0 TDI
140 kW
400 Nm
8,0 s 
237 km/h
4,0 l/100 km 

Resumé z první dvouhodinovky

Na první jízdu s novým superbem si budeme muset ještě dva měsíce počkat, už první dojmy ale splnily očekávání. Design je sice konzervativní, ale vypadá reprezentativně a vlajkovou loď Škody okamžitě odlišíte od menších a levnějších sourozenců. Částečně nás zklamaly některé prvky v interiéru shodné s octavií, naopak prostornost a praktičnost je na špičkové úrovni. Velice dobrá je i nabídka motorizací, byť na nejsilnější BiTDI o výkonu 176 kW (240 k) a 500 Nm točivého momentu superb (zatím) nedosáhne.

Škoda Superb (2015)

Škoda Superb (2015)

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Škoda Superb (2015)

Škoda Superb (2015)

FOTO: Jan Handrejch, Právo