Kombíkových oktávek jezdí spousta. Ne že by to nebylo svým způsobem hezké auto, byť jde o subjektivní hodnocení, touha odlišit se ale „nutí” zájemce o „jinou” octávii koupit buď sportovně laděné RS, nebo nově nabídnutého scouta. Ten by podle Luboše Vlčka, šéfa prodejní organizace Škoda Auto Česká republika, měl dosáhnout zhruba osmiprocentního podílu v porovnání s běžnou Octavií Combi, což je stejné jako u minulé generace. A škodovka má zálusk na větší penetraci trhu s automobily 4x4, v roce 2015 by v Česku ráda ukousla 15procentní podíl.

Dominantní změnou proti běžné Octavii Combi je samozřejmě bohaté oplastování, které se táhne kolem celého vozu. V černé barvě jsou vyvedené nejenom blatníky a nárazníky, ale i prahy a boky dveří. Ve výrazné barvě, třeba červené, to vypadá výborně. Součástí standardní výbavy jsou sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin.

Škoda Octavia Scout

Škoda Octavia Scout

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Jiný je otvor přivádějící vzduch do motorového prostoru a mlhové světlomety. Uvnitř se toho moc nezměnilo: logo „scout” najdete na sedadlech, řadicí páce, spodní hraně volantu nebo po zapnutí středového displeje.

Vyšší o tři centimetry

Světlá výška se proti standardnímu provedení zvětšila o 31 milimetrů na celkových 171 milimetrů. To pomáhá jednak jízdnímu komfortu, výhodou je to i při jízdě lehčím terénem. Také pneumatiky mají větší profilové číslo, v případě základních (a bohatě postačujících) sedmnáctek je to 50 namísto 45 (225/50 R17). I tato úprava zvyšuje světlost a rovněž se podepisuje na větším jízdním komfortu.

Elektronický stabilizační program je použit z Octavie RS, je ale upraven pro potřeby pohonu všech čtyř kol. Omezovat stabilitu lze ve dvou stupních. Standardem je elektronická uzávěrka diferenciálu (EDS). O distribuci točivého momentu se stará mezinápravová spojka Haldex páté generace, která je podle přítomných techniků zcela totožná s tou z běžné Octavie Combi 4x4.

Škoda Octavia Scout

Škoda Octavia Scout

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Zpřevodování šestistupňové manuální i šestistupňové automatické převodovky je stejné jako u běžného provedení s tím samým motorem. Novum je možnost táhnout přívěs o hmotnosti až dvou tun (mezigenerační zlepšení o 25 procent).

Všechny verze skauta mají mezinápravovou spojku Haldex 5. generace (předchozí měla „čtyřku“). Mezigenerační rozdíl tkví v nižší hmotnosti (zhruba o 1,5 kg méně) i v kompaktnějších rozměrech, které ulehčují zástavbu do konkrétního vozidla. Nová verze nemá tlakový zásobník, jinak konstruované je axiální čerpadlo.

Reakční časy připojení zadních kol jsou u obou verzí prakticky totožné, vzhledem k tomu, že jde o milisekundy, rozdíly jsou prakticky nepostřehnutelné. Výhodou páté generace haldexu je přímá integrace do elektronických systémů (ABS, ESP apod.). Olej se v Haldex spojce mění po třech letech bez ohledu na kilometrový proběh.

Škoda Octavia Scout

Škoda Octavia Scout

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Standardem je kryt motoru, který je vyroben z kompozitního materiálu a váží necelých pět kilogramů. U minulého scoutu byl kryt ocelový a vážil o dost více - 16 kilogramů. Stále ale platí, že kryt se musí sundat při výměně motorového oleje.

Základní technické údaje
Označení:1.8 TSI2.0 TDI2.0 TDI
Zdvihový objem:1798 ccm
1968 ccm
1968 ccm
Počet válců, ventilový rozvod: 4, 2xOHC
 4, 2xOHC 4, 2xOHC
Výkon:132kW/180k 110kW/150k
135kW/184k
Toč. moment [Nm]:280/1350
340/1750
 380/1750
0-100 km/h:7,8 s
9,1 s 
7,8 s
Max. rychlost:216 km/h
207 km/h
218 km/h
Komb. spotřeba/100 km:6,9 l
5,1 l
5,1 l 
Poh. hmotnost (EU):1522 kg
1526 kg
1559 kg

Komfortní auto, na výběr tři výkonné motory

Jak jezdí „skaut”? Podle nás jde z hlediska komfortu o nejlepší provedení octavie, navíc se sedmnáctipalcovými koly s vyšším profilem. I podvozek se zdál tišší, výhodou proti běžným provedením s motorem 2.0 TDI a pohonem jen předních kol je víceprvková zadní náprava, kterou mají všechny „čtyřkolkové” octavie, tedy nejenom „skautské” provedení. A mimochodem, když jsme u běžných provedení, během novinářské prezentace jsme jako první zjistili, že se chystá verze 4x4 i pro liftback.

Mimo silnice jsme sice také během necelých třech stovek kilometrů také párkrát jeli, námi absolvované lesní cesty by ale zvládlo i provedení 4x2, terénní polygon ADACu potvrdil, že jde o schopné auto, ale nikoliv terénní. Proti yetimu chybí asistent pro sjíždění svahů (technicky by jej dostat mohl vcelku jednoduše), při zkoušce velmi prudkého klesání nám to ale příliš nevadilo (zkoušeno s automatickou převodovkou).

V nabídce jsou dva naftové motory a benzínová 1.8 TSI. Nevýhodou je, že pouze slabší turbodiesel je možné kombinovat s manuální převodovkou, ostatní motory dostanete výhradně s DSG, třebaže z hlediska zástavby by šla použít i přímo řazená skříň. Škoda ale tvrdí, že pokud by se našlo dost zákazníků, „manuál” by k těmto motorizacím přidala.

Logo Scout najdete i na sedadlech, která jsou mimochodem pohodlná a vhodně tvarovaná.

Logo Scout najdete i na sedadlech, která jsou mimochodem pohodlná a vhodně tvarovaná.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Vyšší cena, konečně i se silným TDI

Naopak výborné je, že koncern povolil turbodiesel o výkonu 135 kW, který je i v naftové Octavii RS. To minulá generace Octavia Scout TDI o výkonu 125 kW mít nemohla. Jde o výborný motor z hlediska pružné síly a spotřeby paliva.

Cena Octavie Scout je sice vyšší, proti Octavii Combi 2.0 TDI Elegance 4x4 je ale rozdíl přijatelných 52 tisíc korun, v potaz je ale třeba brát rozdílnou výbavu. Benzínové provedení „skauta” stojí 694 900 Kč, nejsilnější diesel pak 734 900 korun. Je to hodně peněz, za podobnou částku ale v nižší střední třídě zatím nic podobného nekoupíte, zvláště tak praktického a oplastovaného.