Škoda bude zdražovat v České republice své nejprodávanější modely o jedno procento. Ceny vzrostou u Fabie, Octavie, Superbu a Yetiho s výjimkou základních výbav. Například Superb 1,6 TDI ve výbavě Elegance stojí 730 900 korun, po „cenové úpravě“ to bude o 7309 korun více – 738 209 korun.

Pokud například zákazník za Škodu Octavia s výbavou Classic dosud zaplatil 393 900 korun, po zdražení za ni bude muset vydat 397 839 korun.

Automobilka zatím neuvedla, zda bude zdražovat i v zahraničí, opatření se patrně bude týkat i ostatních evropských trhů.

U modelové řady Roomster a Octavia Tour nedochází ke zdražení. Zdražení se netýká akčních nabídek, aktuálně jde o Fabii Easy Magic, Roomster Magic, Octavia TSI Drive a Yeti Fresh. Změny se nevztahují na verze GreenLine modelové řady Fabia, Roomster a Yeti. Nezměněny zůstávají i ceny Fabie RS, Monte Carlo a Scout.

Máme vyšší náklady, zdůvodňuje firma zdražování 

Za zdražováním Škodovek stojí podle firmy zvýšení vstupních nákladů.

"Klíčovou roli k přijetí cenového kroku sehrály nákladové faktory, zejména výkyvy cen nerostných surovin, drahých kovů a rafinovaných ropných produktů na světových trzích. Jsme přesvědčeni, že veškeré změny byly v této souvislosti v Česku učiněny s ohledem na zachování atraktivity našich vozů pro zákazníky," doplnil Dreithaler.

Nošovická automobilka Hyundai podle mluvčího Petra Vaňka žádné zvyšování cen vozů s lepší výbavou aktuálně nechystá. "Pokud mám informace, tak by měly naše ceníky zůstat stejné. Ale zdražování Škodovky je pro nás zajímavou zprávou," podotkl ke kroku konkurence Vaněk.

Kolínská automobilka TPCA svoji cenovou politiku nekomentuje, sdělil její mluvčí Radek Kňava.

Zdražovat by mohli i ostatní

Finanční analytik společnosti Patria Finance David Marek se domnívá, že se nyní možná budou snažit ostatní prodejci využít této situace ke zvýšení vlastního tržního podílu.

"Na druhé straně při rostoucích cenách vstupů se dříve nebo později promítne tato skutečnost do cen finálních výrobků. Takže je otázka, který z výrobců bude ochoten akceptovat delší dobu pokles vlastních marží," doplnil Marek. Po Škodě Auto tak zřejmě podle něj zdraží i ostatní výrobci aut. Ke zvýšení cen se ale mohou odhodlat až za několik měsíců nebo příští rok.

Ve zdražení některých vozů Škodovky spatřuje finanční analytik Ondřej Moravanský ze společnosti Cyrrus zlepšování hospodářské situace. Zvýšení ceny o jedno procento není podle něho až tak nečekané, navíc se jedná o zdražení v malém rozsahu.

"Je dost možné, že to budou i ostatní automobilky následovat, protože situace spotřebitelů se zlepšuje. Poptávka se oživuje," uvedl Moravanský. Podle něho proto Škoda Auto věří, že je schopna auta prodat.

Škoda Auto loni více než ztrojnásobila čistý zisk na 349 miliónů eur (8,5 miliardy Kč) ze 110 miliónů eur v roce 2009. Loni zvýšila celkový prodej zejména díky Číně, prodala tam 180 500 automobilů. V Česku odbyt stoupl o 2,7 procenta na 58 000 vozů. V celém světě prodala 762 600 aut, o 11,5 procenta více než v roce 2009. Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia, která předstihla Fabii. Škoda chce do roku 2018 zdvojnásobit výrobu na 1,5 miliónu vozů a dostat se na  další rozvíjející se trhy.

Aktuální nabídku nových i ojetých vozů značky Škoda najdete na Sauto.cz.