Nižší spotřeba paliva, a tím pádem i nižší emise – to jsou dvě hlediska, která většina „masových“ automobilek začíná svým zákazníkům nabízet ve stále větší míře. V případě Škody jde o verzi GreenLine druhé generace, jež se představila na letošním pařížském autosalonu.

Nabídka se týká všech osmi modelů (s výjimkou Octavie Tour), v nabídce jsou dva úsporné turbodieselové motory – tříválec 1,2 TDI CR (55 kW) pro Fabii, Fabii Combi a Roomster a čtyřválec 1,6 TDI CR (77 kW) pro Octavii a Superb (včetně karosářských verzí kombi) a Yeti. Oba motory jsme vyzkoušeli na zhruba sto kilometrů dlouhé trase, jež z velké části vedla po okresních silnicích v okolí Loděnice.

Na prvním úseku jsme vyzkoušeli Octavii s pětistupňovou manuální převodovkou. Kromě toho, že motor samočinně zhasne při stání, nepoznáte, že jde o „ekologickou“ verzi. Což je dobře. Neutrpěl komfort ani dynamika, která je podle nás obdobná jako v případě motoru 1,6 TDI CR DPF bez označení GreenLine.

Normovanou kombinovanou spotřebu má verze GreenLine oproti stejnému motoru o 0,3 l / 100 km nižší (4,2 vs. 4,5 l u verze Combi, liftback má kombinovanou spotřebu 3,8 l). To u verze Combi není mnoho, ale jde o hodnoty naměřené v laboratoři, v praxi – a především v městském provozu - by rozdíl teoreticky mohl být větší.

Kromě tzv. Start-Stop systému mají všechny vozy GreenLine pneumatiky s nižším valivým odporem, rekuperaci brzdné energie (část kinetické energie se v podobě elektřiny vrací do akumulátoru, ten pak není nutné tolik nabíjet). Šikovný je i systém, který napoví, kdy podřadit nebo naopak, kdy zařadit vyšší rychlostní stupeň. Podobné systémy ale nabízí kdejaká automobilka, nejde tedy o nic neobvyklého.

Přesednutí do Fabie Combi se vznětovou dvanáctistovkou s výkonem 75 koní, jenž se nabízí pouze v paketu GreenLine, přineslo nepříjemné překvapení v podobě hluku – Octavia byla mnohem lépe utlumená, jedna-dvojka ve fabii byla obzvláště od středních otáček hodně hlučná.

Inu, od tříválce nelze čekat zázraky v podobě kultivovanosti. Zajímavá je ale spotřeba paliva udávaná výrobcem – 3,4 l / 100 km je výborná hodnota. Na testovacím okruhu jsme se jí ale o půl litru vzdálili. Jedna-dvojka se rozjede na 172 km/h a z klidu na 100 km zrychlí za 14,2 vteřin.

Ceny za modely GreenLine zatím nebyly zveřejněny.