Tyto dny prý lidem poskytují emocionální odměnu a tím pádem i zvýšení motivace, což má za následek, že se jim s větší pravděpodobností podaří dietu dlouhodobě udržet.

Odborníci nicméně důrazně upozorňují, že dny, kdy si dopřejeme to, co hrdlo ráčí, musí být naplánované dopředu a není možné si je nastavit, kdykoliv se člověku zachce.

Neplánované výpadky z diety totiž mohou být pro její držení katastrofou. V takovém případě hrozí, že se z motivace stane rutina a člověk s pocitem, že selhal, vzdá dietu úplně a vrátí se k nezdravému životnímu stylu.

Neplánované selhání vede k demotivaci

„Pro dlouhodobé výsledky může být toto jednání rizikové,“ varují vědci z Holandska. Vysvětlují, že „cheat days“ musí být dopředu naplánované, protože neplánované odchylky od dietního plánu mohou být interpretovány jako selhání, což může snižovat motivaci a vést k nespokojenosti z výsledků.

Výzkumu se zúčastnilo 36 žen a mužů, kteří dostali dietní stravovací plán na dva týdny. První skupina lidí musela předepsaný jídelníček striktně dodržovat, zatímco druhé bylo jedenkrát za týden povoleno sníst vše, na co měli chuť.

První skupina měla za úkol dodržovat jídelníček o 1500 kaloriích denně a bylo jim řečeno, že pro přesný výsledek výzkumu musí plán striktně dodržovat. Druzí měli za úkol konzumovat 1300 kalorií denně a poslední den v týdnu si mohli dopřát cokoliv, na co měli chuť, a to do celkové výše 2700 kalorií.

Lidé, kteří hřešili, měli lepší výsledky

Každý si také vedl on-line diář, kam zapisoval, co měl k jídlu. Jednotlivci se také dvakrát týdně museli dostavit do laboratoře na doplňující testy. Zjistilo se, že ti, kteří museli dodržovat přísnou dietu, nebyli tolik motivováni jako druhá skupina, která měla dovoleno si čas od času dopřát něco nezdravého.

Lidé v „cheat day“ skupině měli ze svého hubnutí také více pozitivních zážitků a celkově pokus hodnotili jako přínosnější a lepší. Navíc byla tato skupina v procentuální převaze ochotna v tomto modelu hubnutí pokračovat i nadále.

Vědci požádali účastníky, aby také ohodnotili, jak moc souhlasí s tím, že musí sníst něco dobrého, aby se cítili lépe. Striktně dodržující skupina vykazovala souhlasné názory, na rozdíl od těch, kterým bylo jednou v týdnu dopřáno hříšné potěšení.

Vyvinutá strategie odolání pokušení

Další pokus ukázal, že druhá skupina má daleko vyvinutější strategii, jak odolat pokušení, a to právě díky dni, kdy si mohou dopřát, téměř co hrdlo ráčí.

„Je zajímavé, že pokud jde o hubnutí samotné, jeden den, kdy účastníci mohli jíst podle vlastního uvážení, neměl vliv na hubnutí jako na celek,“ komentovali vědci závěr studie v Journal of Consumer Psychology.

„Ukázalo se, že díky tomu dochází k samoregulačním procesům, které lidem pomáhají udržet si motivaci. Ta má vliv i na emoce, což v dlouhodobém horizontu působí pozitivně na osobní cíle a výsledky.“