Hlavní obsah

Nový strategický bombardér USA je jen na papíře, výrobci rozpoutali o kontrakt bitvu

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Američtí výrobci letadel Lockheed Martin a Boeing podali protest proti rozhodnutí amerického letectva (USAF) vybrat firmu Northrop Grumman jako výrobce nových amerických strategických bombardérů. Stroje označované jako LRS-B (Útočný bombardér dalekého doletu) by měly sloužit příštích padesát let. Hodnota kontraktu je uzavřená na 80 miliard dolarů (zhruba dva bilióny korun).

Foto: Profimedia.cz

Nový stroj by se mohl podobat bezpilotnímu letounu X-47B

Článek

LRS-B bude patřit k nejnákladnějším americkým zbrojním projektům. V jeho rámci by měl být vyvinut a dodán bombardér schopný zasáhnout kdykoli kdekoli na Zemi, aniž by byl zachycen protiletadlovou obranou.

Vývoj LRS-B souvisí s novou americkou strategií, kdy by měla být armáda USA schopna zaútočit a zasáhnout přesně jakýkoli cíl včetně těch v Rusku nebo v Číně. V budoucnu by to měly dělat hypersonické stroje. Ministr obrany Ashton Carter označil projekt „za páteř budoucí schopnosti letectva udeřit a odstrašovat“.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Má jít o pilotovaná letadla s vlastnostmi stealth, tudíž obtížně zjistitelná radary. Dvoumotorové stroje mají být zhruba poloviční ve srovnání s B-2 a jeden by měl vyjít na 600 miliónů dolarů, uvedl web Breakingdefence. Jejich budoucí podoba ale není známa. Projekt je tajný.

Tato strategická letadla měla být podle původních plánů z počátku tisíciletí vyráběna od roku 2018. Nyní ale americká média uvádějí bez dalšího upřesnění, že by se měla do služby dostat od dvacátých let.

Foto: Pavel Karban, Právo

Přistání letounu B-52 v Ostravě

Projekt je klíčový, protože ve službě má letectvo jen 16 moderních strojů B-2. Dále už využívá jen několik desítek letitých strojů B-52 a B-1B vyvinutých v druhé polovině minulého století nebo krátce po ní.

Ve chvíli, kdy budou nové stroje zařazeny do výzbroje, skončí obnova amerických vzdušných sil a jediným projektem bude vývoj nového stíhacího letounu, který by měl v třicátých letech nahradit stroje F-35.

LRS-B by se měly vyrábět v nově vybudovaném závodu v Melbourne na Floridě, kde by práci dostalo 1500 lidí.

Námitky konkurentů

Jestli bude Northrop skutečně stroje vyvíjet a vyrábět, není jasné, protože jeho konkurenti v projektu společnosti Boeing a Lockheed Martin se v pondělí postavili proti rozhodnutí Pentagonu.

„Chybné vyhodnocení vedlo k výběru Northrop Grumman před vůdčím technologickým týmem Boeingu a Lockheedu Martinu, jejichž návrh nabízí vládě nejlepší možný budoucí LRS-B,“ uvedly firmy podle webu Airforce technology.

Námitka, že mají větší zkušenosti s vývojem ultramoderních letadel, ale platí jen v případě firmy Lockheed Martin, která vyráběla bojová letadla páté generace F-22 Raptor i víceúčelové stroje páté generace F-35 Lightning II. Boeing ve výběrových řízeních prohrával.

Northrop Grumman vyráběl poslední strategický bombardér dodaný americkému letectvu - samokřídlo B-2 Spirit (jeden stroj vyšel na dvě miliardy dolarů). Je jedinou firmou, která dlouhodobě udržuje v provozu strategický bombardér s vlastnostmi stealth a vyvíjí bezpilotní bombardér s podobnými vlastnostmi pro námořnictvo X-47B.

Foto: U. S. Navy

Bezpilotní letoun X-47B za letu

Druhou námitkou poražených je to, že budou garantovat nízké náklady. Ovšem cena obou bojových letadel páté generace od Lockheedu astronomicky rostla a vývoj F-35, kvůli které byla ukončena výroba F-22, se nakonec neukázala úspornější. F-35 navíc trpí řadou problémů, které pozdržely zavádění stroje do výzbroje.

Foto: Handout, Reuters

F-35 Lightning II v letu

Tvrdý boj na obzoru

Viceprezident Northropu Grummanu výtky konkurentů odmítl a podání námitky odsoudil s tím, že narušuje program, který je klíčový pro zajištění národní bezpečnosti. Northrop také tvrdí, že je lepší, když bude stroj vyvíjet a udržovat jedna firma a ne dvě.

USAF uvedlo podle webu New York City Today, že Boeing má právo protestovat, ale je zcela přesvědčeno o tom, že proces výběru byl regulérní a nestranný. O námitce se rozhodne do sta dnů.

Poradce Loren Thompson, který pracuje pro Lockheed, je přesvědčen, že protest může uspět, protože Boeing s Lockheedem dodaly USAF za poslední rok 300 bojových letadel, zatímco Northrop jen devět. Navíc to byly převážně bezpilotní nebo turbovrtulové stroje. Pro Breakingdefence Thompson podotkl, že náklady u Lockheedu narostly většinou o padesát procent v porovnání s původně nasmlouvanými cenami, zatímco u Northropu to bylo až o sto procent.

Ruské obavy a protiakce

Rusko má proti americké strategii přesných nejaderných sil velké námitky. Obává se, že zvrátí rovnováhu danou atomovými zbraněmi. Samo nyní obnovuje výrobu nadzvukových strategických bombardérů Tu-160. [celá zpráva]

Rusko také plánuje protistrategii, kdy by vyvinulo extrémně velká a rychlá transportní letadla, která by do několika hodin umožnila vyslat kamkoli na zemi expediční sbor. [celá zpráva].

Reklama

Výběr článků

Načítám