Jak se z tiskového mluvčího festivalu stane dirigent jednoho z koncertů?

Možná je to naopak - z vystudovaného dirigenta a skladatele se stal tiskový mluvčí festivalu. Na Pražské konzervatoři jsem vystudoval postupně skladbu a dirigování a v minulém roce jsem zakončil studia skladby na pražské HAMU. Od devatenácti let jsem pracoval na Pražském jaru jako výpomoc v tiskovém středisku, které poskytuje informační servis novinářům. Práce mě ohromně bavila, měl jsem příležitost poznat, co obnáší organizace festivalu, pozorovat při práci světové umělce. A před třemi lety mě oslovil ředitel Pražského jara Roman Bělor, zda bych nechtěl pro festival pracovat celoročně. Na HAMU jsem vystudoval také hudební management, takže to byla pochopitelně nabídka, která se neodmítá. Měl jsem ohromné štěstí.

Tak jste se stal mluvčím, ale kdo vás objevil pro festival jako dirigenta?

Před rokem jsem dostal příležitost dirigovat Symfonický orchestr Českého rozhlasu a v pražském Rudolfinu uvést premiéry dvou mladých českých skladatelů. Na generálku se přišel podívat dirigent Jiří Bělohlávek a na základě této zkušenosti mne potom navrhl jako adepta na Debut Pražského jara, Je to jedna z mnoha iniciativ, kterými festival podporuje umělce na začátku jejich dráhy.

Jak jste to přijal?

Obrovsky. Velmi si vážím odvahy a velkorysosti dirigenta Bělohlávka a vedení festivalu. Vždyť právě dirigent je na začátku své dráhy absolutně závislý na důvěře a odvaze pořadatelů. Co je dirigent bez orchestru? Houslistovi stačí housle a může koncertovat, klavíristovi klavír. Mladý dirigent nezbytně potřebuje odvahu pořadatelů, že mu svěří orchestr, jinak umělecky nemůže růst.

Známe vás též jako skladatele, dříve i herce. Čemu se hodláte nyní věnovat?

Hudba mě naplňuje nejvíce. Kdyby taková situace v životě jednou nastala, abych si mohl vybrat, nejraději bych dirigoval a komponoval.

Dirigoval jste předtím již tak velký orchestr jako FOK?

Měl jsem příležitost spolupracovat se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a byl to pro mě mimořádně silný a pozitivní zážitek.

Měl jste vliv na výběr skladeb vašeho koncertu?

Umělecké radě festivalu jsem předložil několik variant programu a nedělní program vznikl kombinací několika variant. Jsem šťastný, že mi bylo umožněno dirigovat hudbu pozdního romantismu, přelomu 19. a 20. století, která je mému srdci nejbližší. Debutový koncert Pražského jara je koncipovaný tak, že mladý dirigent se má představit spolu s mladým sólistou. Klavírista Roman Rabinovich z Izraele má za sebou skutečně znamenité úspěchy. Je vítězem Rubinsteinovy soutěže, v deseti letech debutoval s Izraelskou filharmonií. Rachmaninovův Druhý klavírní koncert byl jeho návrhem, který jsem s radostí přijal.

Co vás čeká po festivalu?

Několik dní oddechu a pak intenzivní příprava dalšího ročníku - vždyť v roce 2015 Pražské jaro oslaví kulaté jubileum 70. ročníkem, a tedy spousta práce pro tiskového mluvčího.