Hlavní obsah

Mezinárodní Brněnské bienále centrem grafického designu

Právo, Peter Kováč

Když v roce 1964 začalo Brněnské bienále užité grafiky, asi nikdo netušil, jak obrovský význam bude mít tento obor o pár desetiletí později.

Foto: archív, Právo

Ukázky vystavených děl z výstavy Ricka Poynora Cosi tísnivého; zleva doprava: Josef Vyleťal (filmový plakát z roku 1966), Max Ernst (ilustrace v autorské knize z roku 1934) a Franciszek Starowieyski (filmový plakát z roku 1973).

Článek

Výtvarná prezentace firem i společenských a kulturních akcí počínaje logem či vizitkou a konče vizuální prezentací na webových stránkách je oborem, do něhož se dnes vkládají obrovské peníze, a v propojení s reklamou jde o nejúčinnější nástroj sdělení, propagace a marketingu. K tomuto všemu máme v Brně jednu z nejstarších přehlídek na světě, což je zavazující tradice, možná u nás stále nedoceněná.

Stěžejní částí Brněnského bienále (BB) je soutěžní přehlídka. Letos se do ní přihlásilo 755 autorů z 41 zemí s firemní, informační a reklamní grafikou. Největší zájem měli designéři z Tchaj-wanu, Číny, Japonska a Česka, poměrně značná je i účast umělců z Kanady, Ruska, Indie a ze Švýcarska.

Vítězové BB 2010 jsou ze Švýcarska a z Japonska. Velkou cenu BB získal Cornel Windlin (Švýcarsko), hlavní cenu v kategorii Plakáty Ralph Schraivogel (Švýcarsko) a hlavní cenu v kategorii Firemní, informační a reklamní grafika Yumiko Yasuda (Japonsko).

Cenu organizačního výboru BB za celoživotní přínos v oboru grafického designu získal český výtvarník Rostislav Vaněk.

Na samotnou výstavu vybrala mezinárodní porota v čele s rakouským designérem Erwinem Bauerem 600 děl 181 autorů ze 32 zemí světa. Bilance je to zajímavá, ale především mezi začínajícími a méně známými tvůrci. Důvodem budou asi peníze, kterých je v Brně poskrovnu, a odměna pro vítěze není nijak motivační, aby přilákala velké hvězdy. Organizátoři bienále proto stále více sázejí na tematické přehlídky, které původní soutěžní bilanci doprovázejí.

Surrealismus a design

A letos byla jejich volba mimořádně šťastná. Významný anglický odborník Rick Poynor, autor mimo jiné knihy o britském nezávislém designu, připravil pro Brno výstavu nazvanou Cosi tísnivého o vztahu surrealismu a grafického designu.

Poynor představuje autentické surrealistické sborníky, knihy, manifesty a koláže ze 30. let, ale především se soustředí na renesanci surrealismu, jak se projevila v 60. až 90. letech minulého století a v mnohém trvá dodnes, především v oboru filmového plakátu a komiksu.

Poynor tvrdí, že surrealismus je stále otevřeným světem inspirace: „Nabízí fantazii bez hranic, dokáže vyburcovat pozapomenutý smysl pro tajemno, zaujme smyslem pro magickou krásu, údiv i vizuální úžas.“

To vše je fakticky přítomno na výstavě, která se stala tahákem BB 2010. Omezení bylo dáno jen výpůjčními možnostmi Moravské galerie. Historické exponáty byly získány především z českých a polských sbírek, ukázky současného designu zapůjčil autor projektu Rick Poynor a současní autoři na základě jeho osobní výzvy. Přehlídka Cosi tísnivého s více než 250 exponáty je především o obrazové fantazii působivě využitelné pro užitou grafiku.

Možná je to i výzva pro současné tvůrce, kteří místo obrazu dávají přednost spíše znaku a písmu. Díky Poynorovi nabízí Brno podívanou, která nadchne prakticky každého zájemce o výtvarné umění.

Ve stínu této skvělé výstavy zůstaly neméně zajímavé projekty, jako třeba bilanční výstava klasika české užité grafiky Jana Solpery, přehlídka laureáta bienále – portugalské dvojice Artur Rebelo a Lizá Ramalho – nebo výstava BigMag, kterou připravili Aleš Najbrt, Michal Nanoru a Bohumil Vašák a nabízí bilanci nezávislých časopisů vydávaných od roku 1989.

Nuda v Brně nehrozí, naopak se město na čtyři měsíce stává živým centrem grafického designu. Výstavy najdou diváci do 24. října ve všech prostorách pořádající Moravské galerie.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám