Hlavní obsah

Jak chudý Fante ke štěstí nepřišel, ale okouzlil Bukowského

Novinky, Stanislav Dvořák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zeptej se prachu Johna Fanteho je poměrně útlá novela ze 30. let, která líčí epizodu ze života Fanteho alter ega Artura Bandiniho, chudého začínajícího spisovatele, jenž přežívá v nuzném hotýlku v Los Angeles. Kdyby v mládí neokouzlila kultovního amerického autora Charlese Bukowského, možná bychom dnes o ní nevěděli.

Foto: Profimedia.cz

O poválečné vydání Fanteho knih se zasloužil spisovatel Charles Bukowski.

Článek

Arturo Bandini je chudý jak kostelní myš a v pokojíku spřádá sny o spisovatelské slávě. Zatím mu však vyšla jen jediná povídka, která se stává základním kamenem všech jeho divokých představ. Postava se zmítá v sebelítosti, vzteku a náhlých záchvatech optimismu, které barvitě a často líčí v úsměvných pasážích. 

Arturo Bandini je chudý jak kostelní myš a v pokojíku spřádá sny o spisovatelské slávě. Zatím mu však vyšla jen jediná povídka, která se stává základním kamenem všech jeho divokých představ. Postava se zmítá v sebelítosti, vzteku a náhlých záchvatech optimismu, které barvitě a často líčí v úsměvných pasážích. 

Arturo Bandini je chudý jak kostelní myš a v pokojíku spřádá sny o spisovatelské slávě. Zatím mu však vyšla jen jediná povídka, která se stává základním kamenem všech jeho divokých představ. Postava se zmítá v sebelítosti, vzteku a náhlých záchvatech optimismu, které barvitě a často líčí v úsměvných pasážích.  Když se setká s mexickou servírkou Camillou, pokouší se o vztah, ale je příliš rozháraný, a tak si oba vzájemně spíš ubližují. Ona nemůže pochopit proč - Arturo totiž nenávidí sám sebe, je produktem rasistické Ameriky 30. let, jako na pouhého „taliána“ a chudáka na něj bohatí protestanti anglosaského původu hledí s opovržením. Camilla navíc miluje jiného neúspěšného umělce a žije jako neřízená střela.

Arturo Bandini je chudý jak kostelní myš a v pokojíku spřádá sny o spisovatelské slávě. Zatím mu však vyšla jen jediná povídka, která se stává základním kamenem všech jeho divokých představ. Postava se zmítá v sebelítosti, vzteku a náhlých záchvatech optimismu, které barvitě a často líčí v úsměvných pasážích.  Když se setká s mexickou servírkou Camillou, pokouší se o vztah, ale je příliš rozháraný, a tak si oba vzájemně spíš ubližují. Ona nemůže pochopit proč - Arturo totiž nenávidí sám sebe, je produktem rasistické Ameriky 30. let, jako na pouhého „taliána“ a chudáka na něj bohatí protestanti anglosaského původu hledí s opovržením. Camilla navíc miluje jiného neúspěšného umělce a žije jako neřízená střela.

Arturo Bandini je chudý jak kostelní myš a v pokojíku spřádá sny o spisovatelské slávě. Zatím mu však vyšla jen jediná povídka, která se stává základním kamenem všech jeho divokých představ. Postava se zmítá v sebelítosti, vzteku a náhlých záchvatech optimismu, které barvitě a často líčí v úsměvných pasážích.  Když se setká s mexickou servírkou Camillou, pokouší se o vztah, ale je příliš rozháraný, a tak si oba vzájemně spíš ubližují. Ona nemůže pochopit proč - Arturo totiž nenávidí sám sebe, je produktem rasistické Ameriky 30. let, jako na pouhého „taliána“ a chudáka na něj bohatí protestanti anglosaského původu hledí s opovržením. Camilla navíc miluje jiného neúspěšného umělce a žije jako neřízená střela. Vypravěč Arturo je do značné míry obrazem autora, přinejmenším víme, že Fante byl také chudý Italoameričan a v Los Angeles pobýval. Ve 30. a 40. letech se mu podařilo vydat pár povídek a tři romány. Skutečnou hvězdou se ale nestal, nezbohatl a když se mu vedlo špatně, začal psal nenáviděné scénáře ke komerčním filmům.

Arturo Bandini je chudý jak kostelní myš a v pokojíku spřádá sny o spisovatelské slávě. Zatím mu však vyšla jen jediná povídka, která se stává základním kamenem všech jeho divokých představ. Postava se zmítá v sebelítosti, vzteku a náhlých záchvatech optimismu, které barvitě a často líčí v úsměvných pasážích.  Když se setká s mexickou servírkou Camillou, pokouší se o vztah, ale je příliš rozháraný, a tak si oba vzájemně spíš ubližují. Ona nemůže pochopit proč - Arturo totiž nenávidí sám sebe, je produktem rasistické Ameriky 30. let, jako na pouhého „taliána“ a chudáka na něj bohatí protestanti anglosaského původu hledí s opovržením. Camilla navíc miluje jiného neúspěšného umělce a žije jako neřízená střela. Vypravěč Arturo je do značné míry obrazem autora, přinejmenším víme, že Fante byl také chudý Italoameričan a v Los Angeles pobýval. Ve 30. a 40. letech se mu podařilo vydat pár povídek a tři romány. Skutečnou hvězdou se ale nestal, nezbohatl a když se mu vedlo špatně, začal psal nenáviděné scénáře ke komerčním filmům.

V 70. letech už se na něj zapomínalo a slavný Charles Bukowski údajně v roce 1980 pohrozil vydavateli, že od něj odejde, pokud znovu nevydá Fanteho. Vydavatel se lekl a Fanteho Zeptej se prachu skutečně vydal, navíc nedávno vznikla filmová verze se Salmou Hayekovou.

Bukowského oslovilo vyděděnectví a hořké emoce    

Bukowského knížka mohla zaujmout proto, že souzněla s jeho vlastním životem - mladý, chudý alkoholik se potuluje Amerikou, nemá co jíst a padá na něj splín. Hořkosměšné líčení Arturových stavů na něj muselo zapůsobit.

Na textu je ovšem silně znát, že autor ho psal ve věku kolem devatenácti, dvaceti. Chybí životní zkušenost a myšlenkově skutečně nejde moc do hloubky. Právě to, co Bukowski oceňuje slovy: „Geniálně a přitom jednoduše se mu podařilo smíchat humor s bolestí“, dotáhl on sám o něco dále.

Na textu je ovšem silně znát, že autor ho psal ve věku kolem devatenácti, dvaceti. Chybí životní zkušenost a myšlenkově skutečně nejde moc do hloubky. Právě to, co Bukowski oceňuje slovy: „Geniálně a přitom jednoduše se mu podařilo smíchat humor s bolestí“, dotáhl on sám o něco dále.

Ve 30. letech novela mohla působit buřičsky díky Fanteho útokům na církev nebo díky pasáži o kouření marihuany, z dnešního hlediska zcela nudné. To, co naopak odolává času, jsou silné pasáže líčící vztah s Camillou plný lásky i nenávisti současně. Arturo, kterého modelovala chudoba, rasismus a katolická výchova, totiž nedokáže mít rád, i když vnitřně po ničem jiném netouží.

Celkové hodnocení: 70 %

Pozn.: Kniha vyšla v nakl. Argo v dvojjazyčném vydání (anglicko-česky). 

Reklama

Výběr článků

Načítám