Hlavní obsah
Ovocné smoothie mohou být kalorickou bombou Foto: Profimedia.cz

Zdravé, ale kalorické! 5 potravin, s nimiž rozhodně nezhubnete

Kdo by nechtěl docílit štíhlé linie a koupit si vytoužený kousek do šatníku, který je o jednu či dvě konfekční velikosti menší... A tak cvičíme a makáme, abychom shodili nechtěné tukové polštářky. K pravidelnému pohybu je ovšem potřeba přidat také správný jídelníček.

Ovocné smoothie mohou být kalorickou bombou Foto: Profimedia.cz
Zdravé, ale kalorické! 5 potravin, s nimiž rozhodně nezhubnete

Základem stravovacího režimu je při redukční dietě pravidelnost. Za velkou chybu považují nutriční specialisté vynechávání jídel a následné dohánění výživového deficitu třeba večer. Celodenní hladovění a vybílení lednice před spaním vede pochopitelně k jedinému – ručička váhy poletí vzhůru. Dobré je také hlídat složení jednotlivých porcí. Ráno a dopoledne by měly na talíři figurovat především sacharidy doplněné o proteiny (např. jogurt s müsli, celozrnné pečivo, ovoce), odpoledne přicházejí ke slovu spíš proteiny (libové maso) v kombinaci se zeleninou.

Zkuste si psát

Nezapomínejte ani na pravidlo, že energetický výdej by měl převyšovat příjem. Každodenní výdej energie vám mohou pomoci hlídat chytré hodinky či fitness náramky. Pokud ale chcete mít přehled i o přijatých kaloriích, pak je dobré vsadit například na aplikaci Kalorické tabulky. Ta dokáže spočítat, kolik jste za den spálili kalorií i kolik se vám jich dostalo na talíř. Pomůže vám také vytvářet si vlastní jídelníček a analyzovat ho tak, abyste dosáhli optimálního energetického příjmu vhodného pro redukční dietu. Můžete si také zjistit svůj doporučený denní příjem kalorií s ohledem na svůj věk i typ zaměstnání.

Samozřejmě tyto kalorie byste měli přijímat z plnohodnotných a kvalitních zdrojů. Asi každý ví, že pochoutky z fast foodu nebo sladkosti k nim zrovna nepatří. Ovšem pozor, i některé zdravé potraviny a pokrmy patří ke kalorickým bombám. Na které dobroty byste si tedy měli dát pozor?

1. Ovocné smoothie

Ovoce je bezesporu zdravé a patří do našeho jídelníčku, protože obsahuje řadu prospěšných vitaminů a minerálů. Pokud se ale chcete zbavit přebytečných tukových zásob, měli byste konzumovat maximálně jednu porci denně, a to nejlépe dopoledne. Ovoce totiž obsahuje také vysoký podíl cukru. Ovocná smoothie na tom nejsou líp, a navíc v nich kombinujete hned několik druhů ovoce. Pochopitelně záleží na tom, jaké ingredience na jeho přípravu použijete, ale v průměru takové jedno smoothie obsahuje až 400 kcal a vydá tedy za malý oběd. Mezi ovoce, které obsahuje nejvíc kalorií, patří banán, hroznové víno nebo hrušky. Zvláštní kategorii tvoří populární avokádo, v němž najdete především vysoký podíl mastných kyselin a jeho energetická hodnota je až trojnásobná než u jiného ovoce.

2. Ořechy a müsli tyčinky

Jakkoli obsahují bílkoviny, zdravé tuky, minerály a antioxidanty, které tělu prospívají, rozhodně byste oříšky a semínky neměli pořádat celý den. Například 100 g mandlí má přes 600 kalorií, což odpovídá více než čtvrtině denního energetického příjmu. Z jídelníčku raději vyškrtněte rovněž zdánlivě zdravé müsli tyčinky, které často kromě cereálií a oříšků obsahuje velké množství přidaného cukru a tuku, který opět výrazně navýší váš energetický příjem.

3. Salátové zálivky

Zelenina je pro hubnutí naprosto ideální a takový salát k večeři nemá chybu. Jenže nesmíte si ho vylepšit hutnou zálivkou z majonézy, v lepším případě z jogurtu. Podobná úprava zdravé jídlo rázem promění v kalorickou bombu. Redukční program vyžaduje maximálně pár kapek olivového oleje a balsamika. Zeleninu lze doplnit o libové bílé maso nebo vařené vejce.

4. Sýry

Jsou jistě zdravé, protože obsahují spoustu kvalitních bílkovin a vápník, a jsou chutné, ale jsou taky hodně tučné. Navíc řada sýrů je velmi slaných a se solí, která zadržuje v organismu vodu a škodí našim ledvinám, bychom to také neměli přehánět. Doporučená denní dávka soli je asi 5 g, což odpovídá asi jedné čajové lžičce. Když uvážíte, že 100 g 30% eidamu má v sobě hned 2 g, spořádáte hned polovinu doporučeného příjmu soli.

5. Sušené ovoce

Mnozí jím řeší rychlou svačinu v domnění, že udělají něco pro svoje zdraví. Je pravda, že obsahuje řadu vitaminů a minerálů, ale taky takovou nálož cukru, že si o štíhlé postavě můžete nechat jenom zdát. Sáček rozinek ukrývá až 330 kalorií, takže opět vydá za jeden plnohodnotný chod. Když si chcete pochutnat na sušeném ovoci, raději vsaďte na to doma vyráběné, které má jen přirozený obsah cukru. Ale ani to nemůžete jíst po hrstech, spíš si tu a tam jen zobnout pár kousků.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků