Hlavní obsah
Žádné rychlé hubnutí není dobré. Foto: Profimedia.cz

Při povánočním hubnutí zapomeňte na drastické diety, spíš ublíží než pomohou

Toužíte-li po vánočním hodování zhubnout, pak zapomeňte na všechna rychlá řešení. Možná díky nim zhubnete nějaké to kilo, ale ve většině případů půjde jen o odvodnění organismu, a tedy ne o zhubnutí tukových zásob. Navíc to povede jen k jojo efektu a narušení metabolismu.

Žádné rychlé hubnutí není dobré. Foto: Profimedia.cz
Při povánočním hubnutí zapomeňte na drastické diety, spíš ublíží než pomohou

Jak ukázal nejnovější průzkum agentury Rondo Data, nějaké předsevzetí si letos dalo 42 % Čechů, přičemž valná většina z nich se týkala právě hubnutí. Bohužel většina lidí u svých plánů vydrží jen několik dní, podle odborníků je to dáno jednak přehnaným očekáváním, pak také špatnou volbou způsobu hubnutí. Rychlá řešení v podobě drastických diet jednoduše nefungují.

„Při drastických dietách velmi záhy začnou v těle chemicky působit zbytkové metabolity, kvůli kterým začnete mít dříve či později chutě, návaly hladu a únavy. Chcete-li tedy ulevit svému zažívání po vánočním hodování, pak přizpůsobte svůj jídelníček zimnímu stravování,“ doporučuje Magdaléna Mikulandová, výživová poradkyně Metabolic Balance.

Tělo v první řadě potřebuje dodat všechny zdravé a nezbytné živiny a minerální látky, aby se metabolismus dostal do správné rovnováhy. To se při hladovění ani drastické dietě nestane.

Zdravý jídelníček by měl mít vysoký obsah vlákniny a živin. Podstatné jsou i kvalitní bílkoviny s výhodnou kombinací esenciálních aminokyselin, jež naleznete v libovém mase, drůbeži, rybách, mléčných produktech s přirozeným obsahem tuku, v sójových produktech, luštěninách, semínkách a klíčcích.

Zapomínat by se nemělo ani na omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny, které naše tělo nedokáže samo vyrobit a jsou obsaženy především v kvalitních rostlinných olejích a rybách.

Ze sacharidů je dobré dávat přednost těm, které působí příznivě na hladinu cukru v krvi (cukry s dlouhým řetězcem), a tím i na produkci inzulínu v těle, například žitný chléb, vločky, ovoce a zeleninu.

Základní doporučení k zimnímu jídelníčku
V zimě tělo potřebuje více tepla, je vhodné přejít od zeleninových salátů k polévkám. Vynikající variantou jsou luštěninové či silné vývary z kvalitního hovězího či kuřecího masa.
Nezapomínat na bílkoviny, které nejsou jen v mase a sýrech, ale i v luštěninách a hlívě ústřičné. Právě z hlívy je výborné v zimních měsících vařit polévku nebo dobrý okořeněný guláš.
První jídlo dne, snídaně, by rovněž měla být teplým jídlem, kterým začneme den. Tělu prospěšné je uvařit si teplou pohankovou kaši – naslano třeba s ořechy, nasladko kombinovat s ovesnou kaší a ovocem.
Pít se mají spíše teplé nápoje než studená voda.
Zařaďte k dochucování pokrmů zimní koření, jako je chilli, kurkuma, skořice, zázvor, paprika, pepř, římský kmín nebo kari. Vše, co trochu pálí v puse, zatepluje gastrointenstinální trakt.

I obézní lidé mohou být ve skutečnosti podvyživení

Mnozí lidé si myslí, že zhubnou, jen když budou jíst méně. Bohužel, často se stává, že i lidé s kilogramy navíc jsou ve skutečnosti podvyživení. Jejich jídelníček obsahuje velmi málo potřebných živin.

„Denní jídelníček zdravého dospělého člověka by se měl skládat z 30 % bílkovin, 40 % sacharidů a 30 % tuků. Základem zdravého životního stylu je pestrá a dobře vyvážená strava,“ vysvětluje nefrolog a nutricionista Vladimír Teplan.

Když se tedy lidé, kteří touží zdravě zhubnout, zaměří na složení svého jídelníčku, často se stává, že poté začnou jíst mnohem více než předtím.

„Mnozí lidé jí už tak málo, že jejich tělo nemá z čeho brát. Proto se musí ke své vysněné váze spíše projíst. Když pak poprvé vidí svůj nový jídelníček složený z 3-6 jídel denně, padají doslova do mdlob. Když však setrvají, bývají velmi příjemně překvapeni,“ vysvětluje Hana Ondrušová, výživová poradkyně programu Cambridge Weight Plan.

Důležitý pitný režim

Když se mluví o hubnutí, mnozí lidé zapomínají na důležitost správného pitného režimu. Tělo se přitom prostřednictvím tekutin zbavuje nahromaděných toxických látek v těle, podporuje se správné trávení i vstřebávání živin.

Hydratovat tělo je obzvlášť důležité při pohybových aktivitách a dalších činnostech, kde dochází k pocení. Nedostatek tekutin může způsobit únavu, zácpu, ale dlouhodobě vést i k onemocnění ledvin.

Vedle množství tekutin je především podstatné, co pijete. Naprostým tabu jsou sladké limonády (včetně doslazovaných džusů), energy drinky, ale také alkohol!

Ideálním nápojem je čistá voda, maximálně ochucená citronem, mátou či jinými bylinkami. Vhodná je i mineralizovaná voda – jen pozor, aby neměla příliš vysoký obsah sodíku. Dobré jsou také neslazené čaje.

Hubnutí je především o hlavě

Hubnutí bohužel není jen o počítání kalorií a správném nastavení příjmu bílkovin, sacharidů a tuků. Za jedny z důležitých příčin obezity se považuje i stres, frustrace, osamělost a další negativní emoce. Když se pak shazování kil nedaří, psychika se ještě více zhoršuje a člověk se dostává do nekonečného kolotoče.

Než začnete hubnout, je proto důležité srovnat si vše v hlavě. Ten, kdo hubne proto, že sám chce, má mnohem větší šanci na úspěch než ten, kdo hubne kvůli okolí.

„Stejně tak důležité je hned na začátku nepřepálit start, začít hubnout s rozumem, a tedy krok za krokem. Pokud už někdy klopýtnete a tzv. zhřešíte, je důležité nepodlehnout panice a naučit se odpustit si prohřešek a dál pokračovat ve vytyčené trase,“ dodává Hana Ondrušová.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků