Hlavní obsah
Strava bohatá na antioxidanty může pomoci s ochranou pokožky před UV zářením. Foto: Profimedia.cz

Potraviny, které pomáhají naši kůži chránit před slunečními paprsky

Pokud se chystáte na dovolenou, pak vězte, že bez sluneční ochrany v podobě opalovacích přípravků s vysokým ochranným filtrem se neobejdete. Tuto ochranu sice žádnými potravinami zcela nenahradíte, můžete ji ale posílit, a to velmi významně.

Strava bohatá na antioxidanty může pomoci s ochranou pokožky před UV zářením. Foto: Profimedia.cz
Potraviny, které pomáhají naši kůži chránit před slunečními paprsky

Z pohledu ochrany kůže před spálením a předčasného stárnutí jsou tou nejdůležitější složkou v potravinách antioxidanty. Patří sem například karotenoidy (lykopen, lutein a beta karoten), které dodávají ovoci a zelenině oranžovo-červený pigment.

Spolu s polyfenoly jako Egcg (Epigalokatechin galát) v zeleném čaji, resveratrolem v červených hroznech a kyselinou ellagovou v bobulích nabízejí přirozenou ochranu pokožky před vnějšími vlivy, včetně slunečního záření.

„Karotenoidy a polyfenoly se akumulují v kůži a absorbují sluneční záření různých vlnových délek. Důležité jsou ale i pro svou antioxidační aktivitu, spolu s antioxidanty, jako je vitamin C, vitamin E chrání buňky před volnými radikály, které vznikají při UV záření a způsobují stárnutí pokožky,” vysvětluje pro CNN dermatoložka Patricia Farrisová.

Volné radikály totiž poškozují proteiny včetně kolagenu a elastinu, což může způsobovat vznik vrásek, ochabnutí pleti, ztrátu pružnosti a vznik pigmentových skvrn. Zároveň mohou poškodit i lipidy v buněčných membránách, kvůli čemuž je pleť hrubá a suchá. Volné radikály ale také mohou poškodit DNA, způsobit mutace a zvýšit riziko vzniku rakoviny kůže.

„Antioxidanty mají ale také protizánětlivé účinky. Například karotenoidy, polyfenoly, vitamíny C a E a omega-3 mastné kyseliny díky těmto účinkům pomáhají snižovat riziko spálení pokožky a následně i rakoviny kůže,” upozorňuje Farrisová.

Pozor na konzumaci potravinových doplňků

Přestože antioxidanty z potravin pomáhají pokožku chránit před sluncem, to stejné neplatí pro užívání antioxidantů ve formě potravinových doplňků. Oxidace je jemně vyvážený proces, proto ve vysokých dávkách mohou antioxidanty nadělat víc škody než užitku.

Francouzská studie zjistila vyšší výskyt melanomu u žen, které dlouhodobě užívaly tyto doplňky stravy.

„Výsledky této studie byly opravdu velmi nečekané. Naše překvapení bylo o to větší, když se riziko rakoviny kůže po pěti letech po vysazení užívání těchto doplňků stravy zcela minimalizovalo,” upozorňuje odbornice.

Co by měla naše strava obsahovat?

Rajčata - jsou vynikajícím zdrojem lykopenu, antioxidačního pigmentu. Existuje výzkum, podle kterého se snížil počet spálenin u těch, kteří konzumovali každý den 3 lžíce rajčatového protlaku po dobu 10 týdnů. Lykopen je totiž lépe absorbován, když jsou rajčata zpracována, a to zejména s olivovým olejem.

Mezi další potraviny bohaté na lykopen patří růžový grapefruit a meloun.

Sladké brambory a špenát - jsou bohaté na karotenoid beta karoten, který pomáhá snížit zarudnutí kůže, když je vystavena UV záření. Špenát k tomu navíc obsahuje i lutein, tedy další karotenoid, který pomáhá s ochranou kůže.

Další potraviny bohaté na karoten jsou mrkev, mango, meruňky, melouny a kapusta.

Bobule, hrozny a granátové jablko - obsahují polyfenoly chránící před sluncem. Maliny, jahody a granátové jablko dodávají kyselinu ellagovou, zatímco červené hrozny jsou bohaté na resveratrol.

Pomeranče, grapefruity a kiwi - jsou plné vitaminu C, který chrání před poškozením volnými radikály. Podle jedné studie je vyšší příjem vitaminu C také spjat s menším počtem vrásek a nižší dehydratací pokožky.

Brokolice - je také výborným zdrojem vitaminu C, zároveň ale také sloučeniny sulforafanu, která též chrání pokožku před spálením.

Mastné ryby - dieta bohatá na omega-3 mastné kyseliny může pomoci s regenerací pokožky po spálení pokožky a zabránit tak rozvoji rakoviny kůže. Tyto kyseliny mají zároveň protizánětlivé účinky, udržují pokožku vláčnou a jsou také zdrojem antioxidačního vitaminu E. Výbornými zdroji omega-3 mastných kyselin jsou losos, sardinky, sleď, lněné semínko a vlašské ořechy.

Káva - snížit riziko maligního melanomu prý může i konzumace kávy. Podle jedné studie vypití 4 káv denně může snížit riziko tohoto onemocnění až o 20 %.

Zelený čaj - obsahuje prospěšné polyfenoly zvané katechiny, které mohou podle předběžného výzkumu pomoci chránit pokožku před poškozením sluncem a rakovinou kůže.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků